/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
ABC-visen
Fra : SamQdrugis
Vist : 6994 gange
120 point
Dato : 27-02-08 01:01

Hej

Er der nogen der har akkorder til guitar til ABC-visen skrevet af August Pohlenz. Melodien skulle være lavet af Mogens Lorentzen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 08:34

Du kan sikkert finde den her et sted men der sker det samme hvergang jeg er herinde og lede efter noget så forsvinder jeg ind i alt det man kan her såe led lige selv ikke

http://www.vejmus.dk/links-filer/leg_med_lyd.htm

Husk nu hvad du leder efter

Mvh SunoFisk Som elsker Musik

Kommentar
Fra : werter

Dato : 27-02-08 21:31

Det er Polenz, der har lavet musikken - sidst i 1700-tallet eller først i 1800-tallet..
Spiller du melodien i C-dur, foreslår jeg følgende akkorder:
C G G7 C
Am Dm7 G7 C
C7 F G7 C

F kan du evt. underdele i: F A7 Dm
og det næstsidste G7 ville jeg nok også dele op: G9 G7 så G7 først kommer på næstsidste tone.

Vl h W

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 02-03-08 21:55

Se "Lystige Viser", bind 1. Der står den allerførst!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-03-08 22:42

Du kan låne denne på biblioteket

Imudico's melodibog 64 : for el-orgel, klaver og guitar med becifring og akkord-diagrammer
samlet og redigeret af John Rasmussen
2001. 50, VII sider
Forlag: Imudico
Emne: pop ; rock ; vokal ; 1900-1999 ; Danmark ; England ; USA
Opstilling: 78.797
Dansk, svensk og engelsk tekst
For sangstemme med becifring
Akkorder vist i klaviatur
Med sangtekster
Med alfabetisk register til bind 1-64
Indhold:Mary Poppins ; Chim chim cher-ee ; Alle fugle fløjter på en sang om kærlighed ; Ræven ; Godmorgen, lille land ; Apache : melodistemme med becifring ; ABCD-visen; Frosty the snow man ; Fun, fun, fun ; Folsom Prison blues ; Som en herlig guddomskilde : Perleporten ; Heartbeat ; Vill ha dej ; Weather with you ; No particular place to go ; Hvem ved - om det ikke er kærlighed -? ; Der er dejligt her på Bakken ; Let your love flow ; Lay back in the arms of someone ; I've gotta get a message to you ; Do you know what it means to miss New Orleans ; If I can't have you ; Poor people of Paris ; Der er alt for mange søde pi'er i Danmark ; Baby I love your way ; (There'll be) peace in the valley for me.
Jerome Kern: Music in the air ; I've told every little star ; Swing time ; Pick yourself up.
Burton Lane: On a clear day you can see forever ; On a clear day you can see forever.
Kai Normann Andersen: I dit korte liv
http://integrabib.dk/cvustork-hsem/vis.php?base=&field1=lem&term1=pop

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-03-08 23:12

Kiggede lige i min udgave af Lystige Viser , den går sådan:

Tekst/akkorder:

A-B-C-D = F C7 F C
lyset at se.= F C F
Mors bryst er tungt og hvidt,= Am6 D Gm
snevejr, de første skridt.= Gm7 C7 F
Æventyr A-B-C = C7 F
A-B-C-D = Bb F G7 C7 F

Kommentar
Fra : werter

Dato : 24-03-08 08:58

Du fik akkorderne i Cdur fra mig allerede d. 27/2
Akkorderne fra Lystige viser er efter mit bedste skøn alt for overlæssende i forhold til den lille fine melodi (og Am6 er forkert, skal være Cm6 - hvis den endelig skal med). Desuden har HelleBirgitte misforstået en væsentlig ting ved afskrivningen (et becifringstegn gælder indtil der kommer et nyt!). Derfor: spild ikke tid på at få disse becifringer til at passe (Undskyld Helle Brigitte!!). Sig hvilken toneart, du vil spille i, så skal jeg sende dig dem.
Vl h
Werter

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-03-08 09:24

Citat
et becifringstegn gælder indtil der kommer et nyt
ja mon ikke spørgeren ved det

Citat
Am6 er forkert, skal være Cm6
tja der er "Lystige viser" uenig med dig

Jeg skrev ikke de akkorder for at nedgøre dit svar Werter, kun som en anden mulighed

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 24-03-08 09:43

Efter min mening er becifringerne i Lystige Viser helt ok. Men det er jo lidt op til den enkelte at vurdere. Det helt "korrekte" er vel det, der står i den oprindelige gamle klavernode fra dengang, melodien kom frem første gang, og som vel må være komponistens egne harmonier. Men den er vel ikke til at skaffe. Desværre sker der tit fejl i forbindelse med senere udgivelser - bevist eller ved uheld/trykfejl. Og nogle fjerner en akkord hist og her for at gøre det nemmere - mange bryder sig ikke om hurtige harmoniskift. Men så bliver det da også tit lidt kedeligere at høre på. Nu er jeg pianist og ser måske derfor lidt anderledes på det spørgsmål. Mange der sidder med en guitar, er måske lidt mere tilbøjelige til at "springe over hvor gærdet er lavest". Når man spiller på klaver, er det ofte basgangene, som på en måde "styrer" harmoniseringen. Becifringerne i Lystige Viser er sikkert lavet udfra en egentlig klavernode, og derfor er alle akkorderne med. Men basgangen mangler selvfølgelig her.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 24-03-08 09:58

Citat
ja mon ikke spørgeren ved det

Jo da. Men det fremgår ikke af din afskrivning hvorlænge en akkord skal vare.
De to første linier skulle så have været:

A-B-C-D, ly- = F C7 F C
set at se.= F C F

som du skriver det vil man spille en F under stavelsen "ly" og det er helt forkert - også ifølg Lystige viser.
Lystige viser har dog mange fejl i såvel noder som becifringer. Jeg tror også her var kommet til at stå Cm6 eller Am7, hvis man havde fået læst ordentlig korrektur. (Am kan bruges, men så skal det altså være Am7 evt. Am7b5 og ikke Am6).
Og Lystige visers overlæssede becifringsanvisning lyder enormt klodset med mindre man forstår at lave en trinvis basgang hen under akkorderne. Og det gør de færreste, for det kræver en del overskud. Så meget, at man ikke havde haft behov for at efterlyse becifringerne!

Jeg følte slet ingen nedgøring og jeg prøvede også at undgå at du skulle føle dig nedgjort.
Jeg skrev kun for at for at spørgeren ikke skulle spilde tid med noget, der ikke ville virke.
HAR DU SELV PRØVET AT SPILLE EFTER DIN AFSKRIFT??
Mange venlige hilsener og godt ord igen fra Werter

Kommentar
Fra : werter

Dato : 24-03-08 10:14

js270630
Jeg læste først dit indlæg efter at jeg havde skrevet mit eget.
Er enig med dig i det det du skriver, men mener dog at becifrede noder i Lystige viser ikke skal være en analyse af klaversatsen, men en praktisk og enkel anvisning på, hvordan man kan få satsen til at lyde bedst muligt med enkle midler. Som pianist ville jeg naturligvis også "spille med basgang".
Endvidere: Hverken Polenz eller nogen fra hans samtid ville have skrevet en akkord som kunne omtydes til Am6 det pågældende sted!
vl h
werter

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 24-03-08 15:16

Nu kender jeg ikke sangen, men det jo afhængigt af hvilket instrument SamQdrugis spiller på. Hvis det alligevel er guitar er der jo mange akkorder og toner der slet ikke er relevante.

"Lystige viser": Nu er det jo tit sådan med sangbøger at tonarten bliver rykket sådan at det passer med at alle kan synge med.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 24-03-08 15:30

1. Enig, Boibo. For mange "akokker" fordærver maden.
2. IKKE enig, Boibo: Navnlig i Lystige Viser ligger melodierne gennemgående i et -for almindelige sangstemmer - ALT for højt toneleje, usagt melodien her ofte vil klinge bedst.
Sunget i F-dur vil ABC-visen et par gange komme op på et d, som mange stemmer har svært ved at tage.
Vl h W

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 24-03-08 15:42

Ja, sjovt nok da, at et par akkorder i den grad kan sætte så mange tanker i sving. Hvad angår de gamle komponister som f.eks August Polenz, så harmoniserede de jo ikke udfra becifringer. De udskrev en klavernode med højre og venstre hånd, sådan som det nu skulle lyde på klaver. Problemet opstår først i "nyere tid", hvor alting skal omsættes i becifringer. Og derfor kan en ganske enkel akkord på 3-4 toner i klavernoden pludselig komme til at ligne en matematikopgave. Og det kan den stakkels komponist jo ikke gøre for! Hvad angår akkorderne i "Lystige Viser" er de udarbejdet på grundlag af det originale nodemateriale af Svend Lundvig, som var en meget respekteret musiker, kapelmester og arrangør - bl.a. meget brugt i DR i mange år. Jeg har selv kendt ham og arbejdet med ham, og derfor kender jeg ham godt nok til at vide, at han aldrig ville aflevere noget, der ikke var i orden. Det kan da godt være, at nogen vil mene, at et par gennemgangsharmonier er overflødige, men så er det jo op til den enkelte at droppe dem. Som en klog kollega engang sagde: der er aldrig noget, der er sværere end at man kan springe det over!

Kommentar
Fra : werter

Dato : 25-03-08 13:06

Tak for kommentaren, js
Svend L har bare været 100% samvittighedsfuld.
Am6 har bare været en sætternissefejl.

At i farten vide, hvad der kan springes over kræver nu dog et vist overskud!