/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nedlukning(afbrydelse)
Fra : olefabricius
Vist : 420 gange
500 point
Dato : 21-02-03 09:07

Jeg sidder og arb med et fotopogram,ikke et bestemt,men midt i det hele afbrydes der,en sort skærm kommer frem med
en fejlmeddelese,en farlig bunke numre i parentes og uden parentes,hvorefter den begynder at tælle den fysiske hukommelse,efter det kører den skandisk,har nogen et bud på hvad det kan være.Har Win 2000 Pen 4 2,4 ghz 512-2100 ram,har 3 drev som alle er FAT 32 jeg mestrer ikke PM og er nervøs for at få prøve at lave dem til NTFS hvis det evt skulle have nogen betydning.Det er også sket når jeg skanner og printer .Mvh Ole

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 21-02-03 09:21

Hej Ole fabricius;

Umiddelbart vil jeg gætte på, at der er tale om en dårlig RAM kreds.
Alternativt er det, at din bundkort ikke er sat korrekt op til den type RAM der rent faktisk sidder i maskinen, så den på den måde kommer ud af "synkronisering". En anden umliddelbar mulighed er defekt RAM på din harddisk; dvs. diskens cache hukommelse.

Når du kører W2K, så har du nok ét af de mest stabile styresystemer der findes - og det bør ikke have nogen problemer med at køre på den type PC du har.

Der er dog også andre fejlmuligheder, som du skal kigge efter.
Er din W2K opdateret med alle frigivne ServicePacks? ( pt. 3 stk. )
Er de specielle drivere der følger med til dit bundkort blevet installeret?
* PCI bridge
* Harddisk kontroller
* USB controller
* Diverse OnBoard faciliteter som f.eks. lydkort, skærmkort, netkort
Har du den nyeste BIOS fra bundkort fabrikantet installeret?
Bruger din PC delt hukommelse med skærmen? Dvs. er der integreret skærmkort, hvor denne kan sættes op til X
antal Mb. af den samlede hukommelse som skærm-ram. Det er typisk på nyere PCer med f.eks. SIS skærmkort.

Med hensyn til at bruge NTFS kontra Fat32, så kan du roligt konvertere. W2K har det langt bedre med NTFS drev end med Fat32 drev - og du vil opnå en bedre udnyttelse af dine diske - og mange gange en bedre hastighed.

Prøv at kigge på ovennævnte punkter, og vend så tilbage med et svar på de forskellige ting.
Det vil også være alletiders med info om fabrikatet på dit bundkort, samt BIOS version.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 21-02-03 10:17

Smitty
Jeg glemte at sige at PCen er fabriksny og alt er opdateret,jeg fik et råd om min printeropsætning pga mørke billeder,hvilket bevirkede at maskinen gik i baglås 2 gange,siden har jeg haft problemer,ikke at den laver ravage ved ned lukning men irriterende at skulle starte forfra den ene gang efter den anden,den arb fint efter nedlukning og skandisk,det er kun ved skanning ,printning,billedbehandling,jeg har prøvet med samtlige fotopogrammer,men probl
kommer helt umotiveret,jeg kan ikke relatere det til bestemte handlinger.Mvh Ole

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 21-02-03 10:19

PS. At PC er fabriksny er naturligvis ingen garanti,meeen den arbejder fint almindeligvis,Ole

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-02-03 16:25

kan du ikke skrive ned hvad den siger.
kontrol panel-system-avanceret-start og genoprettelse-
fjern flueben[x]genstart automatisk ved systenfejl
eller du kan
start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse
find et punkt fra før fejlen opstod,se om det hjælper,husk alle de ting der er indstalleret efter skal indstallers igen,men hvis fejlen er der iend kan du vender tilbage(fortryde)til din computer som den er nu...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-02-03 16:34

så lige du brugte win2000 der kan du ikke lave systemgendannelse,men skriv ned hvad der stå

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-02-03 21:27

1) Opdater windows http://windowsupdate.microsoft.com/
2) kig på producentens hjemmeside om der skulle være en opdatering til din BIOS....Er det f.eks en compaq i 700 serien ved jeg det findes opdateringer som hjælper med at styre hvornår blæseren går igang
3) Opdater din skærmkortdriver
4) Prøv at provokere den ved at starte en film, e-mail program, musik-cd, samt diverse programmer på en gang.....hvis den ikke går ned under sådan en tur kan man næsten afvise varmeproblemer
5) Et andet godt forsøg er at opdatere dine VIA-drivere hvis du har VIA-chipset på den http://www.viaarena.com/?PageID=2 (VIA 4in1 v4.43)

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-02-03 08:38

6) Hvis de 512MB RAM ikke er 1 ram-klods, så prøv at fjern 1 af gangen og se om systemmet bliver mere stabil, husk altid at fylde op nærmest CPU'en
7) Det lyder også som om du har lidt mistanke om printeren/scanneren........Prøv at afinstallere og installer igen
8) Kan du ikke skrive hvilken printer og scanner du har.....samt hvilket bundkort

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 22-02-03 09:18

Uffe
Det er to ram blokke,jeg har prøvet som du foreslår,men der er ikke nogen rød tråd.Printeren er en Lexmark X73, all in one.fra sept mdr,problemet startede efter et råd om at ændre
farvekoden fordi farveudskriften var meget mørk,ikke sagt det er mis"eren,for som sagt det er helt umotiveret,jeg kan lade den køre hele natten og downl,der er intet ivejen,så den med varmen tror jeg ikke på,men det kunne jo være jeg skulle prøve at høre firmaet ,jeg har prøvet at afinstall printeren utallige gange,det er lidt svært for mig at køre i længere tid uden printer,så jeg har ikke haft den afinstall i fl dage.Det er tilsyneladende ikke noget der kan ordnes over tlf ,jeg troede måske andre havde været ude for noget lignende.Ærgerligt!!!! Mvh Ole

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-02-03 09:27
Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 22-02-03 09:36

Xou
Du må undskylde,jeg ved ikke hvor mit svar blev af.Men der er ikke så meget at skrive ned, Fejlmeddelelsen ser ca sådan ud " den går i sort med Fejlkode eks 999000000035266(99997758883)33333338765C(8885674)jeg kan ikke nå at notere,derefter tæller den den fysiske hukommelse derefter skandisk,så kører den fint, MMMen så en gang imellem, bla andet igår. d 21 gik den helt i sort.det er sket en 3 gange .Jeg kommer desv nok til at format det hele,fejlen må jo ligge og gemme sig et sted.Mvh Ole

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 22-02-03 09:46

Uffe.
Det har jeg prøvet fl gange,jeg tror selv ikke på printer fejl,jeg må indrømme jeg er desorienteret,normalt har man jo en anelse,nyinstall el andet,der er nok ikke andet at gøre end at formattere og geninstall.Jeg lader spørgsmålet stå åbent til Mandag hvis der skulle dukke noget op,som skrevet tror jeg ikke på opdatering af BIOS og andre drivere,det har ikke sin rigtighed man køber noget nyt og skal starte med at opdatere,det vil i mine øjne svare til at købe en sprit ny bil og så skal lægge en ny motor i for at køre.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-02-03 11:00

Hej Ole m.fl.!

Efter min mening er der tale om fejl på nogle filer eller RAM fejl.

Prøv først at teste dine RAM evt. med Memtest 86 som du læse mere om og hente via:
http://www.memtest86.com/

Det næste du bør gøre, er at teste og rydde op på din harddisk.

Kør scandisk på alle drev og derefter defragmentering - fejlen kan skyldes at filer ligger for spredt og nogle adresser er angivet forkert.

Prøv endvidere at teste m.m. din PC og system med SiSOft Sandra - du kan downloade en standard vers. (gratis std.v.) via: http://www.sisoftware.co.uk/?dir=&location=sware_dl&a=&lang=da

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-02-03 12:03

måske er harddisken defekt!

Ellers prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows 2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 22-02-03 13:52

Uffe
Har prøvet hvad du foreslår 2 gange og når r install er afsluttet og den genstarter beder den om cd rom igen fordi den mangler nogle filer,problemet ved r install er at den ikke finde den fil den beder om,den finder den fint når jeg laver en L
install.Jeg tror efterhånden jeg har været hele turen rundt flere gange og er selv helt tom .Der er blevet kørt skandisk
og defragmenteret X antal gange;Norton Doktor,Virus scan med div pogrammer .Den kører jo fint i øjeblikket og jeg venter spændt på hvornår den blir bims igen,jeg har både skannet ,printet,sådan har det været siden mit spgm
printer-win 2000 d 6-2.Mvh Ole

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 500 point
Dato : 22-02-03 14:55

oki...det vil sige at problemet ikke er der nu ???

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-02-03 16:47

tak for din fejl kode fandt ikke noget,men hvis du skal formatere kunne du jo prøve,RegCleaner,der er nemlig ikke inde på det er det du har gjordt:
http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/software.shtml

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-02-03 16:56

prøv osse at printe uden scanner,eller sæt bios til default,men det smager af et hardware problem,
løn nogle andre ram of test eller har du to ram blokke så brug kun den ene....

Godkendelse af svar
Fra : olefabricius

Dato : 24-02-03 12:16

Tak for svaret Uffe29.