/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Valg af flueline...
Fra : madsemillarsen
Vist : 1872 gange
50 point
Dato : 26-02-08 17:03

Hej

Jeg har nu fisket med flue i et par år. Og overvejer at skifte linesystem. Jeg har et okuma airframe med to wf liner flydende og intermediate. Også har jeg en Lawson fluestang #6-7, Ron t energy/axellerator flueline.
Jeg overvejer følgende muligheder.
1. Købe et skydeline-skydehoved system til min lawson stang, og bruger den optimalt i både put&take og på kysten. I så fald har jeg set på dette http://www.godtgrej.dk/produkt.lasso?id=06-03-030
2. Lade værd med at købe ny line, den er fin nok...
3. Købe en god WF flueline, ingen ide om valg måske guideline, fenwick eller LOOP

Mvh. Madsemil

Accepteret svar
Fra : janing

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-08 21:25

Hej Madsemil

Nu er du kommet lige til det punkt, som jeg også har været igennem og så kommer alle problemerne rigtig, syntes jeg.

Jeg har i dag. 3 fluehjul + 9 spoler. 3 m. alm liner + 3 m. long bellyliner + 3 m. skydehoveder.
Skydehovederne er kun gode til lange kast, men samlingerne kan godt drille lidt.

Så vil du gerne have linetyper der kaster lidt længere, uden at give problemer, så skulle du måske overveje at prøve med long belly liner, for det er en hel line, men med vægten i de yderste ca 8 meter, så man kan sige at det mere er en slags indbygget skydehoved i en alm flueline.

Da jeg også kommer i put & take og på kysten, så bruger jeg for det meste, en long belly line i intermediate begge steder og har en alm. WF. flydende til lidt tørfluer, hvis der skulle være lidt napperi i overfladen.
Så pas på med at lytte til for mange gode råd, det koster en masse penge og hjælper så lidt. Hvis du altså ikke tager ud og fisker hver weekend, hele året rundt og skal bruge det mest hotte grej.

Dette er bare min kostbare erfaring.

Det er heller ikke alle mennesker, der kaster længere med en skydeline, så prøv dig frem, gerne med en af de helt billige liner, så kan du jo altid købe en mærkevare line senere, hvis det er noget du meren passer til dig.

Kommentar
Fra : madsemillarsen

Dato : 26-02-08 21:44

Hej
Janing

Tak for det gode råd

Kan du linke til evt. steder hvor der vises long belly liner eller hvor de forhandles?
Kan man ikke supplere ved at købe synkende poly leader på ens WF line og så få lidt ligesom det jeg linker til, hvor du kan skifte alt efter hvor langt ned du vil?

Kan bruge alt det du skrev, tak

Mvh. Madse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-08 03:14

Hvis du er lige så tryg ved dine nuværende flueliner, som de er ved dig, og du synes du bestemmer hvordan de kaster, så behold dem dog!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : janing

Dato : 28-02-08 20:00

Hej Madsemil

Først vil jeg gerne give "pbp_et" et klap på skulderen, han giver dig et utrolig godt råd.

Jo, det med long belly liner står næsten i alle bøger om fluefiskeri og der er også en hel masse inde på DK-4 fiskemagasinet.

Du kan få dem både som WF og til synkende. Men hvis du bor i eller kommer til kbhn. så send mig en mail, så kan du se og prøve hele bunken, på stænger der passer til linerne.

Jeg har bla. en hurtig "ORVIS" stang, som jeg har en fiskekammerat, der altid kan skyde hele linen ud, hvergang. Dvs. minst en 33 meter.

Men selv om det er en fin stang, så kan jeg ikke få den til at arbejde sammen med mig og for mit vedkommende så er jeg heldig hvis jeg kan skyde 20 meter med den stang.

Så det er ikke linerne der er noget galt med, de fleste gange så er det stængerne som ikke passer til manden og det kan godt give 10 meter ekstra at have den rigtige stang + +++ den behøver ikke være kostbar.

I mit eksempel, så ønskede jeg mig bare den "ORVIS" stang og konen gav mig den i julegave.
Men nu står den mest til pynt herhjemme og en gammel "DAIWA" fluestang som jeg fik på et juletilbud, for 200,-kr. den virker altid i mine hænder, lange kast, præsion og har taget mange fisk.

Så man kan vel sige at jeg har smidt 4.700.-kr ud på en "ORVIS" stang, som bere slet ikke passer til mig. Men jeg troede bare, at den stang og så mig, vi ville fange alle de store fisk, men jeg blev klogere.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-08 20:46

Øh-tak! Men jeg ved, det er ikke alt nyt, der er godt og ikke alt godt, der er nyt. Hvis de ting, man har, er gode nok, hvorfor så stræbe??
(Moralen fra "konen i muddergrøften")
Jeg har også prøvet at købe mig næsten fattig i fancy grej for at opdage, at det jeg kendte og var tryg ved, faktisk var lige så godt eller bedre.

Godkendelse af svar
Fra : madsemillarsen

Dato : 01-03-08 17:22

Tak for svaret janing.

Kommentar
Fra : Bonife

Dato : 10-05-09 20:07

Hej Madsemil
Du kunne jo prøve at købe en billig DT line, binde forfang på og prøve at kaste ldit med den. Husk at klippe af spidsen hvor den ikke er level mere. Du skal kun have den længde udenfor topøjet, som passer til din ksatvægt. Det er ca. 9 mtr. hvis linens aftm passer til stangens vægt. Du klipper så linen og lave en lopp. Nu har du et skydehoved. Skydehovedet monteres på runninglinen. Du har jo faktisk to skýdehoveder, da der et i hver ende af linen. Har du en kammerat, der er med på ideen, så køber i to forskellige DT liner måske også i hver sin klasse. På den måde kan du have et kort skydehoved, til at fiske med under ringe pladsforhold eller meget vind. Det er der også økonomi i.
Tieght line
Bonife