/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brombær
Fra : snusi
Vist : 2955 gange
200 point
Dato : 26-02-08 08:09

Hvordan fjernes et brombærkrat bedst. Vi har købt hus med skov og der er rigtig mange af disse stikkende bæster som vi gerne vil have fjernet. De fylder VIRKELIG meget og vi vil gerne kunne gå rundt i skoven.

snusi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 08:18

Klip dem af ved grunden MED handsker på og smør evt de afklippede ender med roundup ved hjælp af en pensel og beskyttelse af dig selv ellers vil de skyde igen men det tager da et par år før de når op hvor de sikkert er nu hvis det er som det kæmpebed vi havde der hvor vi boede sidst Lad nogle stå Der er ikke noget som en brombærtærte

Mvh SunoFisken

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 26-02-08 08:30

Efter nedklipning kan I holde udløbere nede ved at holde området rent med en plæneklipper eller en trimmer. Det er vigtigt, at de nye små skud klippes, når de er små, så de ikke laver ny energi til rodsystemet.

Har selv bekæmpet brombær med en spade. Af psykologiske grunde har jeg ikke målt det op…Jeg gik systematiskt og grundigt til værks. Rødderne stikker ikke særligt dybt, ihvert fald ikke her i jan-feb måned. Men det er vigtigt at få hjerteskuddet med. Det sidder lige i jordniveau og det skal fjernes helt. Lader man det ligge ovenpå jorden gror roden bare igen. Jeg var alene om projektet og brugte en week-end på det. Arealet er vel 2/3 af jeres. Virker det helt uoverkommeligt, kan man jo invitere venner, naboer og familje med spade. Med en god middag som fælles afslutning kan det såmænd blive et hyggeligt projekt. Men der skal følges op på det. Brombærene har garanteret sået sig selv, så hvis I ikke gør andet end at rydde kan I starte forfra om 3 år. Evt. kan I så græs i det til maj og så fremover slå det som græsplæne.

Den lette løsning med forgiftning af jorden eller podning med sygdom kan jeg desværre ikke anbefale. Rødderne stikker antagelig ret dybt. Problemet er nok, at der skulle være sat ind for længe siden. Selv om det er et hestearbejde, er den eneste løsning, jeg kan give, at fjerne ‘stubbene’ med en boltsaks/papegøjenæb eller en buskrydder, får derefter at holde området rent med græstrimmeren eller plæneklipperen (hvis området er plant nok). Husk på, at det grove arbejde kun skal gøre én gang, hvis i efterfølgende formår at holde de nye skud nede. På den måde udpines rodsystemet. Måske kan I tage et mindre område af gangen. Lignende problemer kendes fra hybenrose, der nu betegnes som landskabsukrudt.

taget fra http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/874.html

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 26-02-08 08:31

Troede de på en eller anden måde skulle graves op. De giver overhovedet ingen bær, måske er de for gamle

snusi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 08:41

De kan godt give bær igen efter de er klippet ned sådan er det med mange frugt og bræbærende planter Og så skal de selvfølgelig også have lys så er der mange træer lige der hvor brombærrene er skal der tyndes lidt ud

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-02-08 11:40

Hvis ikke der er andet på stykket kan i dække det med sort plastikfolie en hel sæsongså uddør de.

Vil i have brombær, så kan man få en sort der er helt uden tornem og har ret store bær.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 26-02-08 18:49

Tak for svaret HelleBirgitte.

Nu ved jeg hvad de næste weekender skal bruges til

snusi

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-02-08 23:10

Selv tak, go´ arbejdslyst