/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
smidt ud pga salg af hus!
Fra : Rico_Nikolajsen
Vist : 501 gange
20 point
Dato : 20-02-03 22:21

Facts: Enlig mor med 2 børn, henholdsvis 5 og 6 år.
Boet i lejlighed
Lejekontrakten gældende det første år er aldrig blevet fornyet.

En nær veninde fik 15. feb at vide at hun er opsagt pr. 1 juni, givetvis fordi ejeren vil sælge lejligheden. Hun har det seneste år stået flere ventelister, fordi lejligheden var for dyr, men af frygt for ikke at finde noget andet har hun ikke selv opsagt lejemålet.
Hendes største frygt er ikke at finde noget inden hun kommer på akutlisten, da hun her højest sandsynligt vil ende i Vollsmose, som alenemor med to små børn. Der er på ingen måde rascistiske undertoner i dette indlæg....

Mine spørgsmål er nu:

Kan han smide hende ud, når der ikke foreligger en lejekontrakt?
Kan han smide hende ud, med det formaål at sælge huset efterfølgende?
Er der nogen regel om at enlige mødre kommer frem på ventelisterne i en sådan situation?

På forhånd mange tak
Venlig hilsen Rico

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-02-03 22:41

Hej Rico

Jeg vil anbefale dig at stille det samme spørgsmål her:

http://www.familieadvokaten.dk/

Det er gratis. Og i denne sag er den så mange juridiske aspekter (enlig mor, ingen lejekontrakt m.m.) at en advokat skal svare. Du kan trygt henvende dig.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-02-03 22:45

ja
nej
1: Hvis der ikke forligger nogen lejekontrakt, er hun reelt opsagt, og kan bedes om at fraflytte med det samme, sørg altid for at din lejekontrakt er gyldig.......
2: Hvis ikke den kommende ejer, ønsker at leje ud, er der jo ikke længere nogen lejebolig at bo i, derfor er lejer nødt til at flytte, med mindre man selvfølgelig ønsker at besætte bygningen.
3: Ventelister er nogen fanden har skabt, jeg har ikke hørt om at nogen som helst bliver rykket frem, men jeg vil da ikke udelukke det, hvis de er til at tale med i den pågældende kommune...

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 22:53

Hej Rico;

Den er vist lidt kringlet den situation.

Den lejekontrakt der er tale om - er den tidsbegrænset; dvs. at der på forhold er aftalt en klart afgrænset lejeperiode, eller er formuleringen mere noget som "kontrakten er gældende i år fra d. xx.xx.xx - og kan herefter genforhandles"

På mange måder er Lejeloven meget striks - bl.a. omkring opsigelse. Lejekontrakter skal være meget klart formuleret omkring sådanne forhold. Normalt i tvivlstilfælde vil det være til lejers fordel.
Én ting kan jeg dog huske. I normale lejekontrakter er det sådan, at lejer ikke kan opsigers; med mindre der er tale om misligeholdelse af kontraktforhold; med mindre udlejer kan dokumentere at han selv skal bruge lejemålet til bolig for sig selv. Dvs. at selvom en lejlighed sælges, så er det den nye ejer der skal foretage den formelle opsigelse for, at den kan være juridisk gyldig.

Mit bedste råd til dig og din bekendte er, at i henvender jer hos Lejernes Landsorganisation - og får dem til at se på sagen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 20-02-03 22:54

Det lyder som om at det er privat udlejning?
Uden at være sikker vil jeg mene at ejeren kan gøre stort set hvad han vil. Hvis jeg har forstået det rigtigt har lejeren lejet sig ind for en et-årig periode og har nu boet der i over et år. (?) Sædvanligvis er der 3 mds gensidig opsigelse, men som lejer uden kontrakt er man forholdsvist ringe stillet. Udlejeren har givet hende længere tid end "man plejer" og han har ret til at sælge sin lejlighed hvis han ønsker det. Uanset om hun har børn eller ej, er udlejeren ikke forpligtet til at udleje i længere tid end aftalt.
Enlige mødre vil som regel blive opprioriteret på ventelisterne, - de fleste lejelejligheders ventelister har et prioriteringssystem og når man ansøger vil man også skulle angive om man har specielle forhold der gør at man er akutsøgende.
Prøv at kigge den gamle lejekontrakt igennem og se om ikke der står et eller andet, for der burde stå noget om hvordan man forholder sig når den løber ud.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 20-02-03 23:12

Prøv Lerenes Landsorganisation, det er vist den bedste hjælp i din venindes situation.
http://www.lejerneslo.dk/

/EazyOne

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 20-02-03 23:48

Rico

Jeg vil gerne give "EazyOne" ret -- gå endelig til Lejernes LO... De ved meget og det er den bedste chance for at få løst problemet med den rette ekspertise.

Held og lykke med din bekendte.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 21-02-03 03:01

Citat
§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

Ovenstående er et citat fra lejeloven, hentet hos familieadvokaten som franksp henviste til.
Der kan man læse hele loven i sin fulde ordlyd.
mvh rfou

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-02-03 07:47

Hej Rico

Du skriver ikke hvor længe din veninde har beboet lejligheden - dette er væsentligt for at tage stilling til sagen
Foreligger der kvitteringer for indbetalt husleje??

Man kan ikke umiddelbart bare "smides ud" fordi et hus skal sælges - men kan opsiges såfremt ny ejer skal bruge lejemålet.
Normalt er kommunen mere villige til at hjælpe enlige mødre hurtigt, man har dog ikke altid de helt store valgmuligheder med hvor det bliver.....

Mvh

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 23:51

Hej Rico_Nikolajsen

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Rico_Nikolajsen

Dato : 05-03-03 03:40

Hejsa

Jeg vil gerne sige tak for hjælpen til alle der har svaret, og været med til at hjælpe mig/min veninde med den uheldige situation. Jeg har fået svar fra familieadvokaten.dk, som for i øvrigt har svaret NEJ til alle 3 spørgsmål, hvis det har interesse.

Endnu engang tak.

Rico

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-03-03 07:49

Hej Rico

Måske ved du ikke hvordan du lukker et spørgsmål. Derfor vil jeg færtælle dig det her.
Du accepterer det svar - i højre side - du selv synes var bedst.
Vupti, så et spørgsmålet lukket.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så endte sagen tilfredsstillende.

Med venlig hilsen
Frank