/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
gas køleskab virker ikke
Fra : nielsa01
Vist : 8356 gange
200 point
Dato : 24-02-08 12:26

køleskabet kører kun når man holder gas knappen inde

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-08 12:47

Og hvad er så spørgsmålet???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-08 13:49

Hold den inde i et halvt minut .Det er sikkert børnesikret

Mvh SunoWich del fisk

Kommentar
Fra : nielsa01

Dato : 24-02-08 13:51

kan man rense den dyse der skal give gas når den bliver opvarmet så man kan slippe knappen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-08 14:18

Hvis det kan tænde fejler dysen jo ikke noget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-08 16:24

Jeg kender en typisk fejl ved gaskøleskabe, som ikke vedligeholdes.

Over gasflammen er et rør som den opvarmede luft går op gennem og afgiver varme, som driver køleprocessen. Med tiden kommer rust og/eller sod i røret, som falder ned på brænderen. Derefter kan den ikke lave en ordentlig lang spids flamme, og termoelementet i flammesikringen bliver ikke varmt nok til at holde ventilen åben. Derfor kan den kun brænde, så længe man med knappen lukker gas frem.

Få køleskabet ud. Rens aftrækket gennem røret med en flaskerenser og gør brænderen ren ved at blæse skidtet væk.

For at få skabet ud skal man formentig afmontere gasforbindelsen, og bagefter genmontere korrekt.
Det skal gøres med en der har forstand på det.

Som en hurtig nødløsning kan du måske komme til men en cykelpumpe eller luftmadraspumpe at blæse skidtet væk uden at afmontere køleskabet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-08 16:25

Og lad være med at stikke noget som heldst i dysen. Den er så fin at du kun kan lave ulykker.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-02-08 17:41

Hvis køleskabet kun kører når du holder knappen inde, så er det sikkert termostat sikringen der enten skal justeres, eller skiftes

Der sidder sådan en føler der hvor gassen brænder, som slår til når den bliver varm, sådan at det kun er når gassen brænder, at der er flow igennen gasventilen.

Prøv at se om du kan se hvor føleren sidder, og om den sidder så den når ind i flammen, hvis den gør det, så er det nok tid til en skiftning..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-08 18:50

Flammesikringen er ikke en termostat. Den holder ikke fast temperatur på noget som helst.

Der sidder et termoelement , som stikker ind i flammen, og som laver strøm til en magnetventil , der holder åbent for gassen.
Hvis flammen ikke brænder rigtigt, eller blæser ud, vil ventilen lukke, så der ikke sker udslip af uforbrændt gas eller dårlig gasforbrænding,med risiko for kulilteforgiftning. Det er den ventil, som ikke vil holde åben i dit køleskab.
Når der ligger snavs på brænderen, får man ikke den rigtige flamme .

Der hjælper ikke at skifte hverken termostat eller flammesikring, hvis

Kommentar
Fra : nielsa01

Dato : 24-02-08 20:13

tak for besvarelserne kan det tænkes at man skal opvarme gasrøret inden manfan blæse det ud?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-08 20:20

Nej . Det gøres koldt.
Og det er ikke et gasrør, som skal renses . Det er aftræksrøret over brænderen og selve brænderen . Der er formentlig et lille metalnet, som flammen kommer op igennem. Skidtet plejer at ligge på det net. Der skal det blæses væk fra.

Kommentar
Fra : Beezer

Dato : 24-02-08 21:15

Hejsa.
Jeg havde samme problem. Kunne komme til at rense med trykluft gennem gitteret udv. på campingvognen. Skulle altså ikke have køleskabet ud.
Mvh
Beezer

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-02-08 19:12

Hej Transor

Kom fuldstændig til at overse, at du havde givet et fyldestgørende svar på spørgsmålet!

Blev lidt ivrig, da jeg lige havde stået med samme problem, med et gaskomfur

Og selvfølgelig hedder det ikke en termosikring, men flammesikring-som du skrev...

Kommentar
Fra : nielsa01

Dato : 26-02-08 16:16

igen tak for svarene.vil prøve når det bliver bedre vejrnielsa01

Kommentar
Fra : nielsa01

Dato : 29-02-08 21:55

hej jeg har nu prøvet at tænde skabet det brænder kun i blande kammeret ,vil prøve at blæse dysen ud.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-03-08 21:15

Hvad så har du fået prøvet de råd du fik ???

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-03-08 09:54

transor er nok den der er tættest på, men ud over det som transor skriver, kan det være noget så enkelt som "fedt". Gassen kan ved forbrænding med tiden afsætte en fedtet masse omkring - og i brænderen. Trykluft gennem gasrøret - samme vej som gassen kommer ind, så man blæser "gasproppen ud". Kan ofte lade sig gøre oven for på skabet, eller gennem risten udefra, afhængig af hvordan skabet er monteret:

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-08 13:07

Tror ikke på den med fedt fra flaskegas. Det kunne måske ske med gammeldags bygas. og med moderne naturgas, som leveres gennem de gamle rør.

Jeg er helt overbevist om at det er rustskaller( og måske sod) fra aftræksrøret, som falder ned på brænderen.
Jeg skriver aftræksrør, men det er i virkeligheden i det rør varmen fra flammen gør nytte og driver køleskabet. Må ikke forveksles me aftrækket til det fri, som er over frøret og via en rist i siden af campinvognen.

Det med rensning udefra med trykluft er en nødløsning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-03-08 13:59

Man skal ikke blæse fri med trykluft udefra, Man skal blæse tryklyft gennem rørerne - hvis det kan gøres udefra. Flaskegas fedter også - i dag!

Kommentar
Fra : kolibri2o3

Dato : 27-04-08 22:34

alså mit eget køleskab i campingvognen tænder jeg ved at holde knappen inde, dreje helt op,tælle til 10, gi gnist,så er der flamme,jeg forsætter med at holde knappen inde, mens jeg igen tæller til 10,nogle gange må jeg forsøge flere gange.
knappen kan være defekt,har prøvet det selv,så tog jeg knappen af og brugte en stor skruetrækker som passede ind i metaltappen
iøvrigt syntes jeg altid der er vrøvl med at starte køleskabet efter, at det ikke har været brugt om vinteren,jeg har prøvet at tage gitteret af og rense med trykluft,men da var der slet ikke liv i skabet.
jeg tror det er knappen der er defekt hos dig, da du jo kan få flammen til at brænde ved at holde knappen inde.