/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Nedkonvertering
Fra : Krassus
Vist : 1515 gange
40 point
Dato : 24-02-08 11:54

Jeg vil gerne vide hvornår det er fordelagtigt at nedkonvertere sit lån?

Hvilken sammenhæng er der med kursen? skal man kun nedkonvertere når kursen er over 100?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-02-08 12:59

Det er der mange der gerne vil vide! En kurs over 100 ser man ikke så tit.

Snak med din bankrådgiver, han har en god fornemmelse for hvilken vej det går. nebspåmand er han ikke.Vi andre kan kun gætte.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 24-02-08 13:04

....
Lad mig omformulere spørgsmålet... hvornår bruger man en opkonvertering og hvornår bruger man en nedkonvertering?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 24-02-08 14:39

Prøv at spørge på boliga.dk's forum.Der er rigtig mange boliginteresserede og en del der har har check på det med lån.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-08 16:21

Hvornår kan det betale sig?

Så snart renten har ændret sig en lille smule i forhold til, hvad den var, da du optog lånet, er der i princippet noget at spare. Det betyder dog ikke, at du skal kaste dig ud i en konvertering med det samme. For op imod besparelsen skal du holde kurstabet og omkostningerne ved at gennemføre konverteringen. Desuden skal du overveje, om det kan betale sig at vente lidt, og derved opnå en endnu større gevinst.

læs meget mere her http://www.ask-alex.dk/8427_Konvertering_af_laan.html

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 20 point
Dato : 24-02-08 16:28

Som hovedregel skal man først overveje at nedkonvertere sit lån når man kan hente 2%. Da vi p.t. kører i 5%s obligationer er det aktuelt for dem med 7% lån eller mere at nedkonvertere. Har du et 6%s lån skal du vente til der kommer 4%s lån. Har du et 5%s lån skal du vente til 3%s lån. En nedkonvertering går ud på at få en billigere ydelse på sit kreditforeninglån. Som hovedregel kan man altid indfrie sit lån til kurs 100 ved at opsige sit lån til en termin. Så hvis kursen på dit lån er blevet mere end 100 så kan man altså få det billigt indfriet ved at opsige det og det udnytter man i en nedkonvertering. Man optager et nyt krf. lån til en lavere rente og indfrier sit højtforrentede lån. Man får så et nyt lån der er større end det man indfrier...men så en billigere ydelse. Ulempen er at det koster penge i gebyrer/kurtager at omlægge og man får et lån med en højere obligationsrestgæld. Hvis renten falder yderligere så stiger kursværdien af lånet.

Tiderne nu om dage er ikke til nedkonvertering. De er mere til opkonvertering.

Ja som hovedregel skal kursen være over 100 på det lån du vil nedkonvertere idet du så "misbruger" din ret til at indfrie det kurs 100.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-02-08 16:32

Det er ikke noget man kan svare på fordi omkostningerne afhænger af lånets størrelse. Renterne skal ændre sig temmelig meget for at den sparede rente kan betale omkostningerne ved omlægmingen,

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 24-02-08 16:56

Tak for svaret wacher.