/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Granitfliser i stedet for alm.
Fra : PeterPeter
Vist : 1487 gange
70 point
Dato : 23-02-08 12:55

Hej alle

I mit 9 m2 store bryggers, har jeg nu gjort klart til at få lagt klinker !
Gulvet er ordnet, der er kommet selvlemmirende på og alt er klart !

MEN - Nu vil fruen have Granitfliser (30,5 x 30,5 x 1) lagt på i stedet for - og her har jeg lige lidt spørgsmål....

1.
Er fremgangsmåden den samme, som ved lægning af alm. klinker ?

2.
På billeder, ser afstanden mellem fliserne MEGET lille ud, når man ligger granitfliser ? - Hvad er std. for dette og kan man overhovedet få noget ned i fugerne og hvordan ?

3.
Er der noget bestemt man skal være opmærksom på vedr. "at skære dem til" - Jeg regner med at bruge min vinkelsliber med stenklinge til dette ??

4.
Er der andet i mener, jeg lige skal være opmærksom på ??

Tusind Tak - Forventer at køre i byggemarkederne sidst på dagen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 13:30

Bortset fra de er noget større at arbejde med er der såmænd ingen forskel......

Afstanden bestemmer du da selv - det kommer jo også lidt an på farven......

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 70 point
Dato : 23-02-08 14:26

Hej Peter.
Som Refi også skriver, så skal du bare lægge granitfliserne på samme måde, som havde det været alm. klinker - og fugeafstanden er også uden betydning - det er ofte sådan at man laver en mindre fuge mellem granitklinker for at få en helhedsvirkning på det færdige gulv, men du har jo også mulighed for at vælge en farvet fuge. Hvis du laver meget lille fuge skal du blot røre fugemassen en smule tyndere op og være omhyggelig med at få det ordentlig ned imellem klinkerne, og så skal du sørge for at tørre den overskydende fugemasse af med en fugtig svamp i samme arbejdsgang da det kan blive meget besværligt at fjerne bagefter hvis det tørrer for meget .......
Det skyldes at granitfliser ofte er lidt ru på overfladen og derfor binder fugemassen særlig godt på denne overflade.
Du kan udmærket skære dem til med din vinkelsliber og en stenskive ...
Noget du skal være meget opmærksom på er at dit rågulv er MEGET jævnt og du skal være omhyggelig med at fordele din fliseklæber ensartet inden du lægger klinkerne ned i det, det skyldes at det er en temmelig stor klinke (30,5 x 30,5) og hvis den ikke er ens understøttet over det hele er der risiko for at den kan knække ved belastning senere hen - så pas på at du ikke får "lufthuller" under klinken hvor der ikke ligger fliseklæber ........
God fornøjelse med projektet og god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-08 14:33

Den glatte side kan blive særdeles glat at gå på, og sort ser nemt meget beskidt ud pga støv og kalkpletter.

Du kan få meget fine ting at slipe efter med , hvis du får ru kanter o.a på fliserne. Vestdianant i Virklund nær Silkeborg.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-08 16:46

Granitfliser er lige lidt svære at skærer i og knækker let i en anden retning det er bedst men en fliseskærermaskine da det jo er et naturmateriale fremfor alm støbte fliser.Jeg har arbejdet temmelig meget i granitfliser og det er enormt godt at lave mosaik med da det knækker meget let fremfor alm klinker/fliser

Mvh SuneFisk
Et eksempel på noget jeg har rodet med http://peecee.dk/upload/view/94661

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-08 16:48

Har også erfaringer fra vores køkken på 36 m2 og udestue på ca det samme som jeg ikke lige har billeder af men som er en blanding af granit og alm klinker

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 25-02-08 11:22

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 25-02-08 11:26

Tak for jeres svar allesammen, det var jeg meget glad for.
Jeg skal lige have helt styr på at lukke spørgsmålet, men jeg har accepteret Benny's svar og det er vist det hele jeg kan...

Tak for hjælpen.

PS: Mine granitfliser er nu lagt, det gik fint....Og de ligger faktisk meget plant (jeg har været meget omhyggelig) - MEN - Min fugebredde er altså kun ca. 1,5 mm tyk !!!!
Er det OK at anvende den almindelige "fugemørtel" - som blot gøres ekstra tynd/flydende - så jeg næsten kan hælde den i ???

/Peter

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-02-08 11:35

Hej Peter.

Selvtak - det er jo dejligt når man kan hjælpe.
Jo du kan sagtens bruge alm. fugemasse, som du blot, som du selv skriver, skal blande lidt tyndere op, så du er sikker på det kommer ordentligt ned imellem klinkerne - du kan med det samme vaske af med et let opvredet svamp, det gør ikke noget at det bliver temmelig vådt den første gang - på den måde er du også sikker på det løber rigtigt ned imellem - derefter vasker du af flere gange med en mere og mere vredet klud, så du efterhånden får fjernet "fugesløret" - efterhånden må du gerne lade det tørre lidt ind imellem afvaskningerne ......... så i løbet af et par timer, efter en sidste afvaskning er dit gulv færdigt.
Det glæder mig at du er tilfreds med resultatet.
Fortsat god dag.
Hilsen
Bennymanden