/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
OhM på højtalere
Fra : thoustrup
Vist : 690 gange
100 point
Dato : 23-02-08 12:06

jeg har en DVD afspiller, med det der sourround indbygget.
jeg har skaffet mig højtaler sættet andensteds, jeg ser så at bag på DVD'en står der 8 Ohm, og på højtalerne står 4 Ohm.

hvilken betydning kan det få?

Accepteret svar
Fra : amlupo

Modtaget 110 point
Dato : 23-02-08 12:25

Ingen betydning. Din dvd kan trække højttaler på 8 ohm, med 4 ohm vil den bare kunne spille lidt højere

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 23-02-08 12:40

Tak for svaret amlupo.

så er jeg rolig

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 23-02-08 12:40

Det er rigtigt at den vil spille højere med 4 ohms højtalere, men de vil også belaste din DVD afspiller mere.

Kender en der har brændt sine udgangstransistorer af på sit HIFI ved at sætte 4 ohms højtalere til sin 8 ohms udgang, men der snakker vi også større effekter.

Med din DVDafspiller og det en sådan normalt bliver brugt til, vil jeg tro den godt kan klare at du sætter dine 4 ohms højtalere til.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-02-08 12:55

Hvis du har en 8 ohm forstærker og smider 2 højtalere i samme udgang, så er du i 4 ohm. en højtaler mere og du er i 2 ohm. osv osv.

har været med til at koble en bil forstærker på med 6 højtalere pr udgang. Mener de sagde vi var i 0,5 ohm. den blev også en anelse varm forstærkeren, men kørte fint

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-02-08 13:26

Citat
Ingen betydning. Din dvd kan trække højttaler på 8 ohm, med 4 ohm vil den bare kunne spille lidt højere

Det er en sandhed med modifikationer!!!!!

Det kommer helt an på forstærkerdelen i dit surroundanlæg. Idag er der meget billigt skrammel på markedet, og heraf er der en del der ikke magter at trække en 4 ohms højttaler. Det gælder også billige "stereoanlæg" fra feks. Bilka og Føtex. Der er sparet så meget på strømforsyning og udgangs IC at de simpelthen går i "knæ" hvis de belastes under 8 ohm.

Mange kvalitetsanlæg har ingen problemer med at trække en 4 Ohms belastning, eller lavere.

Udgangsforstærkere er ikke perfekte "strømforsyninger". Kun meget dyre forstærkere, nærmer sig det perfekte. Et perfekt udgangstrin, der belastets med 8 ohm, og giver en effekt på feks. 30 Watt, skulle kunne give 60W fra sig, hvis det belastes med 4 ohm istedet for. Jeg har aldrig set en forstærker der kunne dette 100%, men rimelig tæt på.

MVH