/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Oplysning om fattiggård
Fra : ocorner
Vist : 1903 gange
100 point
Dato : 22-02-08 21:11

Hvor finder jeg oplysninger om fattiggården i Øster Hjerm.

Bestyren m.m hvornår den blev nedlagt, ved den stadig var der i 1930 og måske helt op i 1940

Er der muglig at se folketællinger fra den tid m.m

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-08 21:32

Er det her Syd for Struer?
http://da.wikipedia.org/wiki/Hjerm_Sogn

Kender du sognetræf?
Måske kan en af de 3-4 der søger her hjælpe dig??
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1084

Hvis ikke du får svar her, så prøv også at spørge under lokal historie...
lidt længere nede i kandu, Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 22-02-08 21:48

Ja - på Rigsarkivet kan du finde de nyere folketællinger.
Der skal søges tilladelse til dette.
Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-08 22:14

Fandt lige dette:
I 1906 var der mindst 430 fattiggårde i Danmark. I dag er de 429 enten ombygget til ukendelighed eller revet ned - kun én er komplet, bevaret og fredet, nemlig fattiggården i ...

Her: Svend
http://dkarkiver.dk/docs/paatvaers_seminarrapport.pdf

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 23-02-08 17:03

Hvis Øster Hjerm ligger i Hjerm sogn, Hjerm herred, Ringkøbing amt er der feks opført i FT 1890 opslag 41 en bestyrer af fattiggård ved navn Laust Christiansen.
Huusom

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-08 20:30

Det er så heldigt at også de nye folketællinger på nettet fra 1921 findes for Hjerm...

Her et par gamle fattighjælpere, Svend
"
Ringkøbing, Hjerm, Hjerm, Hjerm Stationsby, 6., , FT-1921
Marie Jacobsen 6/10 1871 Enke Husmoder Fattighjælp Råsted Sogn, Ringkjøbing Amt

Ringkøbing, Hjerm, Hjerm, Hjerm, Husstands nr. 14, , FT-1921
Petersen Laurberg 11/6 1857 Gift Husfader Fiskehandel og fattighjælp Hoager Sogn
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-08 20:46

Her "nydende" fra 1870, Svend
"
Ringkøbing, Hjerm, Hjerm, Hjerm, Fattighuset, 27, FT-1870, C1056
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Else Cathrine Jensen 36 Fraskilt Moder Fattigforsørgelse Borberg s., R.a.
Christian Andersen 11 Ugift Søn Fattigforsørgelse Borberg s., R.a.
Inger Andersen 8 Ugift Datter Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Niels Christian Andersen 5 Ugift Søn Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Karen Jensen 73 Ugift - Fattigforsørgelse Borberg s., R.a.
Christen Laursen 81 Enkemand - Fattigforsørgelse Holstebro
Niels Christensen 72 Ugift - Fattigforsørgelse Maaberg s., R.a.
Peder Sørensen 52 Ugift - Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Peder Chr. Nielsen 85 Ugift - Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Niels Hosum 80 Enkemand - Fattigforsørgelse Hosum s., Viborg amt
Jens Chr. Sander 80 Enkemand - Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Ane Marie Pedersen 57 Ugift - Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Niels Chr. Christensen 83 Gift - Fattigforsørgelse Madum, R.a.
Magdalene Andersdatter 66 Gift - Fattigforsørgelse Gudum s., R.a.
Mikkel Nielsen 67 Gift - Fattigforsørgelse Gimsing s., R.a.
Mette Nielsen 49 Gift - Fattigforsørgelse Veirum s., R.a.
Maren Mikkelsen 9 Ugift - Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Laust Mikkelsen 7 Ugift - Fattigforsørgelse Hjerm s., R.a.
Christen Olesen 37 Gift - Fattigforsørgelse Vestervig s., Thisted a.
Maren Jensen 35 Gift - Fattigforsørgelse Gimsing s., R.a.
Jens Peter Olesen 3 Ugift - Fattigforsørgelse Gimsing s., R.a.
"

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 23-02-08 21:10

Citat
Det er så heldigt at også de nye folketællinger på nettet fra 1921 findes for Hjerm...

Har du linket til den kan kun finde til 1916 i Statns Arkivers

Undskyld vente tiden, ja det er Hjerm sogn, Hjerm herred, Ringkøbing amt

Min oldemoder var vist den sidste bestyre i fattigåren, der for er det af interesse, min far var med rundt på gårder og spørge efter mad og tøj til fattiglemmerne , men kan desvære ikke rigtig snakke/huske det.

Han er født i 1935 så helt op til omkring anden verdenkrig var der åbenbart fattiggård.

Fandt i folketælling fra 1906 opslag 63 Martinus Poulsen født 4/2 1904, som skulle efter min far være min oldefar, så min tipoldefar Niels Poulsen født 23/12 1853 tror jeg der står, var daglejer i Kvium (Østerhjerm) der hvor fattig gårder lå engang.

Da jeg nævnte min oldemoder som Petrea Poulsen fåd 15/8 1867 lød som om det var min oldemoder, selv om han havde svært hved at huske deres navnene men sønner passer med de brøder min farfar havde. Hvad jeg selv kan huske (tror jeg nok)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-08 21:22

Den her går da til 1921,
http://ddd.dda.dk/

prøv at spørge på Marie med erhverv fattighjælp i Ringkøbing Hjerm Hjerm...
Svend

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 23-02-08 21:47

bingo det kan ikke andre

Navn: Petra Poulsen Køn: K Civilstand: Enke
Erhverv: Fattigbestyrerinde Fødested: Aidt Sogn, Viborg Amt
Kilde: FT-1921 Amt: Ringkøbing Herred: Hjerm Sogn: Hjerm Stednavn: FattighusetIndtastningsnr: C0774 Løbenr.: 339
Kommentarer: Der står Århus Amt i kilden.

Godkendelse af svar
Fra : ocorner

Dato : 23-02-08 21:49

Tak for svaret svendgiversen.

Tak det er min oldemoder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-08 22:04

Tak for det.

Kender du iøvrigt dette kort:
http://www.kms.dk/

Vælg historiske kort:

søg frem hertil:
http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor&searchType=c_ADDRESS&serviceName=print_M_20_1870H&inputSogedata=Hjerm

og du har Hjerm i gamle dage,
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 23-02-08 22:55

Nej, er næsten helt grøn i slægtforskning