/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
FTP-server adgang
Fra : EazyOne
Vist : 459 gange
225 point
Dato : 20-02-03 19:04

Grundet min udd. har jeg sat en ftpserver op hjemme.
Formålet med denne er at jeg +4 andre studerende har et centralt sted at opbevare vores igangværende opgaver.
Problemet er midlertid at jeg hoster på en anden port end 21, da denne er lukket på vores skole.
Jeg har, helt uofficielt, fået en anden port åbnet, men det fungerer IKKE fra skolen.
Da skolen er meget restriktiv mht. downloads af 3.partsprogrammer (ftp-client) skal jeg kunne bruge den alm. browser.
Dette fungerer fint hos migselv og meni medstuderende, at vi direkte i browseren skriver: ftp://<mit domain>:portnr
Der kommer et fint vindue op hvori man kan indtaste login/password.
MEN gør man det samme på vores skole, kommer vinduet til login/password også op, men efter at ha trykket OK, står den bare og "søger" (windows-lommelygte-animationen)
På skolen siger de at problemet ligger hos mig, hvilket jeg ikke ka forstå, da man andre steder fra fint kan logge ind hos mig!.
Nogen der ved hvad problemet er på min skoles opsætning? eller min?

På forhånd tak
/EazyOne

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 20-02-03 19:37

Den port du hoster på må være spærret af skolen. Eller måske har skolen lukket for ftp-adgang generelt ?

/Thomas

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 20-02-03 20:11

Skolen HAR lukket for aml. ftp-adgang.. MEN åbnet en (anden)port specielt for at jeg kunne gøre tricket, problemet er at ADMINen påstår det er hos mig problmet ligger, hvilket jeg har svært ved at se da min ftpadgang fungerer fra andre steder!.

tænkte på: benytter FTP både UDP og TCP? en ftp-client skal jo udover at kunne overføre filer oxo først "negotiate" en forbindelse med serveren!?. (lomme-teori!)

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 22-02-03 16:30

oki her er lidt yderligere information:
Jeg prøvede at logge ind med en "rigtig" ftp-client.
Jeg BLIVER logget på server (får velkomst hilsen), men den kan ikke "hente" directory.
Den skriver:
*******************************************
227 Entering Passive Mode
(192,168,1,XXX,XX,XX)
ERROR: Data connection timed out
PORT XX,XXX,XXX,XXX,X,XX
200 Port command succesful.
LIST
150 Opening data connection for directory list.
425 Cannot open data connection (10060).
*******************************************

/Ez1

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 22-02-03 21:11

Mon ikke du har forklaringen her:

227 Entering Passive Mode
(192,168,1,XXX,XX,XX)

Her udveksler ftp klienten og ftp serveren information om hvortil data skal sendes. I dette tilfælde er det en adresse på et klasse C netværk. Disse adresser routes ikke, og derfor timer forbindelsen ud.

Prøv i første omgang at slå passive mode fra.

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 04-04-03 13:30

Problemet er at der sikkert er blokeret for de passive porte, en webbrowser bruger ofters passive ports til at udvæksle data med. Npr dui opretter en FTP forbindelse sker det på port 21 (eks) efter forbindelse er oprette og du henter en fil, sker det på port 22 (eks) du har faktisk 2 port open. med passive porte sker forbindelse stadig på port 21 (eller den port du har fået åbnet) men alt data trafik bliver besvaret på en tilfældigt port mellem 1024 og 65000. de skal jo også være open for at du kan modtage svar på den LIST cmd, det er det browseren står og venter på.

Det du skal gøre er at bruge en FTP program, der kan ligge på en diskette, USB pen eller lig. og så køre en statisk forbindelse på den port du har fået åbnet. nu køre alt data på denne åbne port.

DaVinci

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 04-04-03 18:07

FTP program?.. Altså client?.
Jeg har desværre ikke mulighed for at inst client på puteren, men den kan køre fra diskette?..

/EazyOne