/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Halogenspot sprænger
Fra : fussy85
Vist : 1957 gange
50 point
Dato : 22-02-08 16:23

Goddag alle sammen.

Jeg har udskiftet et lysstofamatur med 3 halogen spot, over mit spejl på badeværelset. Det virker også fint nok, bortset fra at de begynder at blinke og derefter sprænge, efter nogle timers brug. De bliver ikke brugt i længere perioder af gangen.

Jeg har prøvet nogle forskellige pære, for at se om det kunne være dem, men det ser ikke ud til at hjælpe. Jeg har også prøvet at måle spændingen i lampestedet (234V) og spændingen i de enkelte fatninger (også 234V). Ydermere har jeg "megget" hele installationen for at teste isolationsmodstand, men den er som den skal være (uendelig ohm).

Spot'ne er af typen: Nordlux Solid med GU10 fatning til 230V. De må benytte 50W Halogen pærer, jeg har prøvet med 50W, 35W og LED pærer. De er monteret med medfølgende 0.75 kvadrant tilledning.

Jeg har svært ved at se hvad der kan være galt med selve spot'ne, men det må næsten være dem.

Er der nogen der har en god løsning til mig, det er ved at blive dyrt i halogenpærer?

Mvh Christian

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-02-08 16:28

Du er - selvfølgelig? - klar over, at du ikke må berøre halogenpærer direkte med fingrene?

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 16:31

Ja det er jeg. Det har jeg ikke gjort... Det bør dog ikke have noget at sige med LED pærerne.

Mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 16:35

http://www.diodelyskilder.dk/pl/LED_E14_Pærer_4.aspx har du også prøvet sådan nogle ?? Og hvor tæt på vanddamp sidder de der lampesteder??

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 16:38

Det er ca sådan nogen jeg har prøvet, bortset fra de ikke er med E14 men med GU10 fatning. De sidder ikke tæt på vandamp, jeg har et nogenlunde nyt badeværrelse(fra 1995) som er rimelig stort (ca 12kvm).

Mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 16:38

Hvordan med fatningerne er det nogle gode mkt modeller eller et eller andet kinasjow??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 16:39

Nkt sku der stå

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 16:40

Hmm det er noget kina sjov, Nordlux er jo ikke ligefrem krem :)

mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 16:44

Så ku man måske forestille sig at at det var dine fatninger der er problemet er spotsne så ikke lidt afbrændte i kontaktfladerne????

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-02-08 16:45

Citat
jeg har prøvet med 50W, 35W og LED pærer. De er monteret med medfølgende 0.75 kvadrant tilledning.

At de 50 W springer, kan skyldes at de ikke kan komme af med varmen, men at LED pærerne springer lyder mærkeligt, for de bliver ikke så varme, kender ikke lige mærket, men få timers brændtid det er f...... forlidt til en LEDpære.

PS. man kan godt berøre en halogenpærer med fingrene, den skal bare tøres af enden den bliver tændt og varm.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 16:46

Det har jeg ikke lagt mærke til. Jeg kan lige gå ud og se. Det er også ved at være det eneste jeg kan forstille mig der kan være galt med dem, jeg syntes jeg har testet alt jeg kan teste.

Mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 16:47

Spotsne på den side jeg har linket til garanterer jo feks 50000 timers brændetid så du må jo ku få pengene tilbage hvis de brænder af og det ikke er på grund af fatninger eller lign Du har ikke oplevet uregelmæssigheder andre steder i huset og på andre tidspunkter hvor du ikke lige målte på det ??

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 16:51

Sunowich: Jeg kan ikke se noget på selve pærerne, de ser ganske fine ud. Der er ingen problemer i andre steder af huset, jeg har bl.a. andre spot monteret udvændigt, og de virker fint. Jeg har også tænkt mig at bytte de der LED pærer de er jo ikke ligefrem billige.

Hejdu58: Jeg ved godt det kan skyldes varme, men som du selv skriver kan det ikke være det når også LED pærne sprænger.

Mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 16:56

Måske du kan få en ide om problemet her så http://www.sik.dk/index.apsx?id=11a3f5ff-f86a-4663-9102-9ca292c527b7

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 16:58

Jeg kender godt det hæfte, jeg er selv elektriker...

Mvh Christian

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-02-08 17:01

Har selv prøvet det samme, med en læselampe. Pærene holdt kun nogle få timer.
Jeg mener det det er GU10 fatning, der er i den. Så kom jeg til at købe nogle forkerte, med G9 fatning, ærgeligt, men jeg ville dog godt have lys i lampen. Fandt så ud af, at man kunne godt "folde" benene ud, klippe lidt af dem, og få dem til at passe i fatningen. Hvor lang tid de så holder, ved jeg ikke, for jeg har ikke skiftet dem endnu efter 3 mdr.!!!! De har aldrig før holdt så længe!!!! kun nogle få timer.
Pærene hedder: Osram G9 230V 40W HALOPIN frosted.

Jeg er sikker på, at alle de andre pærere jeg har haft i, har været af meget dårlig kvalitet.
Jeg kan i hvert fald ikke komme med andre forklaringer.

Blot et foreslag

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-08 17:02

Det kan være de bliver for varme fordi dine armaturer ikke er monteret korrekt.
De kan vende forkert, eller sidde op i et loft med mineraluldsisolering. Det går kun hvis producenten har dimensioneret til det.
Man halverere levetiden ved en temperaturstigning på 8 til 10 °C.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 17:03

Ellers har elrådet også en mailadresse hvor du evt kan spørge til råds hvis du ikke får en løsning her

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 17:03
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-02-08 17:05

Har du noget elektronik styring i dit badeværelse / andet sted i huset som er på samme fase som dit badeværelse, der giver en spidsspænding ud.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 17:06

......
Citat
Jeg kender godt det hæfte, jeg er selv elektriker...
....... den er ellers meget god hr trikker

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 17:07

viskinge: Ja ok, men benen på en gu10 fatning er nu rimelig tykke. Tror ikke man sådan lige kan klippe noget af dem... http://www.solkraft.dk/Graphics/Products/986_m.jpg

Transor: De sidder ikke i isolering, men er monteret i safeboxe.

mvh Christian

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 17:10

Hejdu58: Nej det gør der ikke.

Sunowich: Er du elktriker?

mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 17:13

Nej men ville egentlig værer det, men blev automek i stedet med autoelektrikker oplæring includeret

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 17:14

Sunowich: Ok jamen det er da også fint nok.

Mvh Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 17:34

Så lige din overskrift igen.Du skriver Sprænger øøh er det ikke bare sådan at de går eller sprøjter glasset omkring ?????

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-02-08 17:35

Så er det ikke en GU10 fatning jeg har!!!! (men som jeg skrev, var jeg ikke sikker)

MVH

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 22-02-08 17:45

Sunowich: Nej, det gør de ikke. Og der står hellerikke plexiglas ud til alle sider, når LED pærerne "sprænger".

viskinge: ok

mvh Christian

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-02-08 22:34

nu er jeg ikke elektrikker, men pæren er 230 V og du har målt 234 V det er jo en lille smule over, men burde vel ikke gøre nogen større skade.

men hvis så du har en anden strømbruger på samme fase (en der hiver masser af watt (elpanel,kaffemaskine osv)) så vil der jo komme nogle spidser der er en hel del højere hver gang de store forbrugere slukker

måske det var en ide at dæmpe strømmen en smule og se om ikke det hjælper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-08 18:56

efterspænd ledningerne evt. løs nul / dårlig forbindelse det kan give ligende problemmer
og så skal lyskilderne helst være mærket 240 ell 250V

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 21:21

Sprænger dine spots stadig ??

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 23-03-08 14:49

Nej de er ikke sprunget efter jeg har skiftet pærene til nogle 35W osram... Ved ikke om jeg bare har været uheldig med de andre pære jeg har købt.

mvh Christian