/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gratis tegneprogram
Fra : BjornJ
Vist : 6390 gange
300 point
Dato : 22-02-08 11:37

Er der nogen der ved om man kan hente et gratis tegneprogram på nettet?

Det behøver ikke at være 3D, men det må gerne være det.
Det skal bruges til konstruktionstegninger, også til både, så det skal være muligt at tegne kurver.
Programmet skal meget gerne værte på dansk, men engelsk kan også gå.

Bjørn

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 22-02-08 11:51

http://sketchup.google.com/ på dette link kan du downloade google´s tegneprogra. Jeg har ikke selv prøvet det, men er på vej. Det lyder meget interessant

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 22-02-08 11:52

På dette link kommer du mere direkte http://sketchup.google.com/download.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 12:34

Citat
Er der nogen der ved om man kan hente et gratis tegneprogram på nettet?

Der er masser - bare søg på tegneprogram freeware - eller drawing freeware.....

Men jo mere du forlanger af programmet jo DYRERE....

Gratis ting har sin begrænsning......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 12:49
Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 13:14

Til Norsted
Jeg prøvede at indstalerer www.pcwoold.dk/download/77/1561.
Da jeg kom til "udbyderen kan ikke bekræftes" stoppede jeg.
Hvad skulle jeg have gjort? Jeg turde ikke køre videre.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-08 13:34

http://www.download3000.com/progecad-downloads.html

rul lidt ned ad siden til:
progeCAD Smart! free DWG CAD ver. 8.0.11 11 Dec 2007
progeCAD Smart! DWG CAD for personal use only
Size: 85.39 MB freeware OS: 98/ME/NT4/2000/XP ..................................Download

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-08 15:09

Gimp selvfølgelig: http://www.gimp.org/ vejlednig på dansk: http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 16:03

Til Eyvind

Jeg har prøvet at følge din anvisning, men endte i noget jeg ikke forstod.
Jeg kunne ikke finde noget tegneprogram efter at jeg havde indstaleret, så jeg sletter igen.
Jeg søger altså stadig et tegneprogram, hvor såvel indstalationen, som brugen er på dansk.
Det andet kan jeg ikke klarer.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-08 16:27

Det kan jeg heller ikke finde................
Det er måske ikke gratis mere.

prøv denne:
http://www.progecad.com/eng_index.php?XMLFILE=http://news.progesoft.com/intellicad/index.rdf&TEMPLATE=../eng_index1.html&MAXITEMS=4

ellers kender jeg et andet (langsomt) sted at hente.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 16:28

Jamen der er da allerede foreslået 50 andre

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 17:07

TIL Eyvind

Det gør ikke noget at det er langsomt at indstalerer, det er jeg også. .-) Når bare det er på dansk.

Til refi

Du overdiver lidt, men jeg har prøvet et som jeg skrev 16.03, men jeg venter tolmodigt til der kommer et link til et dansk. Så gør det ikke noget at det ikke kan så meget.
Det kan jeg heller ikke, endnu!

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-08 17:21

Jeg kender ikke noget tegneprogram på Dansk....................
Men det sidste link jeg viste skulle være til at hente.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 17:50

Det ser da også ud til at der findes flere muligheder på dansk

http://www.google.dk/search?hl=da&q=3d+tegneprogram%2Bgratis&meta=

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 22-02-08 18:05

i øvrigt har MS Word et ganske udmærket tegneprogram indbygget

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 18:35

Til Nordsted
Nu er jeg ved at prøve CADstd, så må jeg ved at ekpermentere se hvad der sker. og lære de engelske udtryk.

Bjørn

NB Jeg venter med at lukke tråden til jeg har fået det til at virke.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 19:24

Til mikkelback

Hvor gemmer det sig?
Jeg har let, men ikke fundet noget.
Jg har Woord!

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 19:33

BjørnJ... Kunne du ikke bruge nogle af programmerne på CAD??

http://www.sloejd-kbh.dk/Download/cad/cad1.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-02-08 19:41

Fedt link Norsted1 - tak for det

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 22:15

Til Nordsted

Jeg arbejder i CAD Std Lite, men der er nogen funktioner jeg ikke kan finde, b.la Kopiering af små ellementer og foreskellige stregtykkelser.
Jeg vil prøve at finde det tegneprogram der. ifølge mikkelbach skal være Woord.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 22:19

Hej mikkelbach

Hvorden finder jeg det tegneprogram?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:29

Det eneste jeg kan huske om tegneprogrammer i word, er - paint - men det er også laaang tid siden jeg har brugt det, så der kan da være kommet nyt til

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-02-08 22:33

Paint er et XP program og ikke et program i Word.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-02-08 22:37

I VIs værktøjslinier har jeg fundet Tegning, men der er meget primitivt, man kan ikke skalerer.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-08 22:41

Bentjuul, jeg brugte paint før xp blev opfundet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-08 22:47

Nordsted1 du fortjener en præmie for dit seneste link der er da alt mulig til at tegne med, og så gratis god weekend

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 23-02-08 07:29

Du skal sgu da bruge gimp som o.v.n. foreslår

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-02-08 09:09

http://www.nettips.dk/p3370.asp
kan dette hjælpe?

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 23-02-08 09:52

Tegneprogrammet i Word er integreret i programmet. Jeg bruger Word 2007 og vælger menuen indsæt, figurer, så kommer der et væl af muligheder. Stort set hvad man har brug for, synes jeg.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 10:12

Jeg har prøvet at indstalerer GIMP, men der sker ikke det der skal ske efter anvisningen.
Der står at man skal tykke på www.gimp.org, så skal man i venstre side vælge GIMP for Windows.
Det står der ikke på min skærm, så jeg kan ikke komme videre.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 10:22

Til modersvilje

Jeg har været inde og læst omArtweaver, men jeg kan ikke finde de. Det dukker ikkeop når jeg trykker på Downloads.
Det program jeg søger skal være til teknisk tegning.
Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 10:35
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-08 10:45

Det er allerede inden du henter at du skal vælge Gimp for Windows, det er for sent når du har hentet: http://downloads.sourceforge.net/gimp-win/gimp-2.4.4-i686-setup.exe

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 11:17

Jamen o.v.n. jeg får hele tiden problemer fordi jeg ikke kan engelsk så jeg må have hjælp udefra.
Jeg kan ikke komme videre hvis der ikke dukker en op med et program på dansk, eller jeg får indstaleret et på engelsk, for når først jeg er i programmet kan jeg godt forstå de engelske betegnelser.
Jeg har før arbejdet i en engelsk program, ARCHITHC, men nu er det ikke i min computer mere og jeg kan ikke indstalerere det.
Jeg har indstaleret CAD Std Lite og har arbejdet i det, men der er noget jeg ikke kan finde, b.la kopiering af tegningsdele, viskelæder og stiplede linier.
De må jo være et sted, men jeg kan ikke finde dem.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 11:22

Ja det gamle Architecht program kan kun køre i win 95 - det har jeg også kørt med.
Vil det sige at du mangler en "køreplan" til at installere et tegneprogra der er på engelsk.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 11:31

Til Eyvind
Ja det er rigtigt forstået.
Det jeg tegner er "dimser" og også nogen gange lidt huse og både.
Det program jeg havde, var ikke særlig godt til at tegne kurver, det vil jeg godt have det nye til.
Det kan godt være at jeg skal købe, selv om det gør undt.
Ved du om der er nogen programmer på dansk?
Jeg må så betale for at jeg aldrig har fået rigtigt fat i der engelske.

Bjørn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-02-08 11:38

Emachineshop deler ut et helt gratis program for teknisk tegning. Målet er å få kunder til å tegne deler de trenger og bestille dem fra selskapet. Men du kan bruke programmet uten å bestille - selv om Emachineshop leverer i hele verden.

Programmet lar deg tegne og gir en forhåndsvisning i 3D.
Emachineshops CAD-program
http://www.digi.no/php/art.php?id=103736

Functions of our Free CAD software
Draw lines, rectangles, circles, arcs, text, splines

Snap to grid or to object, move to grid

Group, move, resize, copy, edit

Intersect, rotate, mirror, tangent, divide, contour

Chamfer, round corner

2D, 3D views

Automatic drafting style side view

Hent det her
http://www.emachineshop.com/download/free-CAD-software.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 11:43

Jeg kender ikke nogle tegneprogrammer på dansk.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 11:50

Til Helle Birgitte
Det så godt ud, ind til denne tekst kom frem. "Udgiveren kan ikke bekræftes. Er du sikker på, at du vil køre denne software?
Så tør jeg ikke gå videre!
jeg har også ved et tidligere forsøg på downloading opgivet på dette sted.
22/2 kl. 13.14

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 11:57

Først:
Lav en mappe på skrivebordet >>progecad<<
http://www.progecad.com/eng_index.php?XMLFILE=http://news.progesoft.com/intellicad/index.rdf&TEMPLATE=../eng_index1.html&MAXITEMS=4

Rul ned til den blå tekst >>progeCAD 2008 Smart!<< (lige under det store blå banner)
Og så rul ned i bunden af den side du kommer over på
Klik på >>DOWNLOAD<< (i den blå bane)
vælg >>server 1<<
Vælg >>GEM<<
find din mappe >>progecad<< på skrivebordet og gem den der.
Det er ca. 80 MB der skal hentes så det kan tage lidt tid.
dobbeltklik på installationsikonet
Kør og følg programmet indtil der står
( ) Enter/require authorisation code (få en kode fra progesoft)
eller
( o ) run proge cad (kør programmet )

men du kan jo lige prøve det program først ogs å få den nøgle senere.

Next...................................efter at du lige har klikket lidt forskelligt væk så er du kørende.
I tegneområdet er der et lille vindue hvor du kan hente noget fra biblioteket >>select library<<

Der er lidt at lege med.................og det ligner meget Autocad.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-08 11:57

Citat
Udgiveren kan ikke bekræftes. Er du sikker på, at du vil køre denne software
Windows er overforsigtig, du kan rolig køre videre, for du har da scannet med dit antivirus før du installerer ?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 12:06

Min virusbeskyttelse hedder AVG, kan den klare det vis der er noget?

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-08 12:17

Jeg ville ikke tøve med at installere et program som jeg selv har hentet og scannet med en opdateret antivirus AVG kan i den henseende lige så meget/lidt som andre, den advarsel du beskriver kommer sådan cirka hver anden gang jeg vil installere noget, hvis jeg selv stoler på at programmet er ok (og det gør jeg, ellers havde jeg ikke hentet det) så klikker jeg bare videre til sådan en advarsel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-08 12:20

Jeg tyvstjæler mange af de links som er lagt til dig BjørnJ den fra HelleBirgitte overgår dem fra Nordsted1, der er virkelig muligheder i det program

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 12:23

Til Eyvind

Tak for din udførlige beskrivelse! den er skrevet ud så jeg kan følge den.
Men det første problem er hvorden jeg opretter en mappe på skrivebordet.
Den funktion kan jeg ikke finde! Jeg har prøvet at H-klikke, men det giver mig ikke muligheden.
Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 12:57

Ja jeg sidder og arbejder med HelleBirgittes program, men jeg kan ikke få det til at sætte det kopierede ind. Det hedder da Paste ik?
Og så vil jeg godt have en lidt grovere skala end mm, men det finder jeg nok, eller kan jeg jo bare kalde det noget andet.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 13:11

Du bør kunne > højreklikke på skrivebord > ny > mappe > skriv "procad" > (navnet er ligegyldigt men kun for at du kunne finde den igen)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-02-08 13:11

Hej Bjørn, håber du får det til at virke.Det tekniske er ikke mit område, men der er heldigvis andre her, der kan hjælpe dig med det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 13:14

Hopper lige ud inden dset går helt grassat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-08 18:24

Der er også dette program, men ikke på dansk

http://www.blender.org/download/get-blender/

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-02-08 20:25

Til Eyvind

Nu har jeg hvist tegneprogrammer nok.
Jeg har også fået dit lagt ind. Jeg kunne ikke oprette en måppe på skrifebordet, men fik muligheden under vejs.
Nu ligger det på skrivebordet sammen med 3 andre. Det er oprettet med et flot ikon.
Der går lidt tid, før jeg har prøvet dem alle af, så jeg lader spørgsmålet stå.
Det er svært at fordele point, men de må jo gå til den der har linket til det bedste program, for mig.
Foreløbig tak tll alle der har deltaget i den lange tråd.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 20:35

Jeg vil ingen point have..............................jeg er alm. bruger og kan ikke bruge de point.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-08 22:21

Jeg håber da at det vil lykkedes for dig, sikke et mas du har haft

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 24-02-08 10:20

Til Eyvind
Så holder jeg dig udefor, når jeg skal til den svære opgave at fordele point, men det er nu også min opfattelse at de fleste er ligeglade med dem, men glade for at hjælpe andre.

Til Norsted! det mas bederjeg jo selv om, så det er der ingen grund til at beklage.
Og jeg håber også at alle bidragyderne har har deltaget i tråden af lyst.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-08 10:58

Citat
Og jeg håber også at alle bidragyderne har har deltaget i tråden af lyst.

Selvfølgelig, der kan gå helt sport i at finde lige netop det spørgeren efterlyser

Kommentar
Fra : juhl9

Dato : 02-03-08 01:21

Hej Bjørn .
Der findes et Tegneprogram som hedder progecad ( kan findes på google) har prøvet det for 1 års tid siden. og er lidt i retningen af Autocad ( bruger selv Autocad 2008 hver dag i min stilling som Byggetekniker)
Jeg går da ud fra det stadig kan findes på nettet ? og det er helt GRATIS

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-08 10:07
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 27-04-08 23:15

Hej igen - hvordan går det med tegneprogrammet??

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-04-08 23:20

Det er sommmer, det er solskin, det er søndag!
Fortiden er det haven og min båd der får det meste af min tid.
Jeg tror først at jeg kommer til at tegne til vinter.
Eller hvid det bliver regnvejr hele sommeren.
Tak for interressen.

Bjørn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-08 23:42

Så kan du jo passende acceptere et af de gode svar, til vinter er spørgsmålet annulleret hvis ikke du gør noget, og kan jo altid selv vende tilbage og læse videre

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-04-08 05:08
Kommentar
Fra : juhl9

Dato : 28-04-08 17:51

Hej igen alle
hvis man søger lidt på nettet kunne i jo også finde autocad i prøve version , og koden skulle jo nok kunne findes et ellerandet sted

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 28-04-08 20:05

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 20:13

Jamen hvilket program fandt du så bedst

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-04-08 20:18

Tak skal du have Bjorn J - go´ vind fremover

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-12-08 00:06

Til Norsted1

Der er gået lang, lang tid.Solen har skinnet og det har regnet, men jeg har ikke fået prøvet nogle af programmerne af endnu.
Nu sidder jeg efter en opration og må i fire uger ikke løfte mere to kilo, så nu er det tiden hvor jeg må igang.

Bjørn