/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Sverige
Fra : frieda
Vist : 611 gange
500 point
Dato : 22-02-08 10:17

Vi skal hjem til Danmark (Århus) til barnedåb i begyndelsen af april.
Min mand trænger enormt til at afstresse og blive lidt forkælet, så jeg lurede på at smutte over broen til Sverige (hvor han endnu ikke har været) og tilbringe nogle dage der.
Har I nogle gode forslag?

Skønne steder, pragtfulde hoteller (der godt må koste, men helst ikke en herregård).

Vi er til arkitektur, pragtfuld natur, god mad, klassik og jazz musik, kunst

men ikke til forlystelsesparker og diskoteker.

Tak

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 22-02-08 10:25

Jeg kan desvære ikke huske hvad det hedder, men min kæreste og jeg kiggede engang på et kur-ophold i Sverige..... Det så vildt lækkert og afstressende ud.
Måske du kan finde noget i bladet Helse eller kontakte turist en forening i Sverige.

Håber I får en rigtig god tur

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-02-08 10:27

Tak, sødprinsesse
Jeg kigger løs på internettet, men det er netop personlige gode oplevelser, jeg søger

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 22-02-08 10:47

Der er smukt i Sverige, men det er der nu også i DK

I Sverige er de ikke særlig gode til at lave mad, efter vores mening, så hvorfor ikke blive i det
dejlige Nordjylland

http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=wellness%2Bnordjylland&spell=1

Rigtig god og afslappet tur

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 10:55

Hvis du "kun" taler det sydlige Sverige er der jo ikke en skid (rent ud sagt) anderledes end i Nordsjælland - eller hvor i nu skal hen......

Så med mindre du søger noget HELT SPECIFIKT er der såmænd ingen grund til at tage derover.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 10:57

Så du skrev Århus....

Kattegatcenteret eller regnskoven er absolut en dag værd.....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-02-08 10:58

Min tyske husbond har ikke været i Sverige.

Kære olesen og refi:
Jeg holder sørme meget af Nordjylland og -Sjælland, men det er nu Sydsverige, jeg spørger om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 11:06

Jamen du er da sikkert velkommen

http://www.sydsverige.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 11:06
Kommentar
Fra : marc43

Dato : 22-02-08 12:31

Jeg vil foreslå Göteborg. Der er jo ikke så langt til Frederikshavn og så tager det tre timer med færgen.

De har Liseberg som er ala Tivoli og det er en stor by med operahus, kunstmuseum og en masse andet kultur. Desuden er masser af kæmpe naturområder midt inde i byen.

http://www.goteborg.se/prod/sk/goteborg.nsf/1/turism?OpenDocument

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-08 13:08

Lund er også et godt sted med kultur osv.

Man laver i øvrigt pragtfuld mad i sverige, bare man vil betale for det.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-02-08 14:24

For et par år siden tog konen og jeg på en forlænget weekend til området nord for Gøteborg.
Vi overnattede bl.a. på Stenungsundbaden Yacht Club www.choice.dk/html/da293196.jsp
Vi forkælede os selv med en suite med fantastisk udsigt over bådhavnen og Stenungsund.
Hotellet har super service, en virkelig god restaurant og en festlig natclub, hvor der var levende musik (det var dog ikke jazz, men dansemusik). - Dyrt men dejligt.
Vi kørte rundt på skærgårdsøerne Tjørn og Orust med den helt specielle skærgårdsnatur.
På vejen hjem fra øerne fandt vi et "bed and breakfast" (dem er der mange af) i rigtig gammel stil (bindingsværkshus med småblomstrede gardiner for vinduerne) Og bortset fra et ultravenligt værtspar fik vi et meget omfattende morgenkomplet (hjemmebagt brød), som vi taler om endnu.

Har I mod på den lidt lange køretur derop, er området absolut at anbefale.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-02-08 10:15

Tak brokke, fordi du rent faktisk svarede på mit spørgsmål, ved at komme med en personlig erfaring.

Jeg prøver lige at se, om flere har gode forslag.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-02-08 14:29

Hej Frieda,
Jeg har mange gange kørt strækningen Göteborg / Oslo (ca. 360 km) ad E45. Een gang, hvor der var ekstra tid, blev det en "slingrekurs" på "må og få". Jeg husker ikke ruten, men det var en meget smuk oplevelse.
Mit forslag: Kør fra Malmø, Helsingborg eller Göteborg til Oslo. Giv jer god tid til at stoppe når I opdager noget af interesse. Der er masser af "Pippi Langstrømpe byer", kunsthåndværk (Hemslöjd). Nyd den fantastiske natur. 2 spontane overnatninger. Den sidste overnatning ombord på ColorLine og næste morgen er I i Frederikshavn. Det bliver en tur "Hr. Frieda" sent vil glemme.
God tur
/PG