/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
er email modtaget og åbnet ?
Fra : minnam
Vist : 676 gange
300 point
Dato : 21-02-08 23:05

Hej

er der nogen der ved om jeg kan checke om en email jeg har afsendt via outlook express er nået frem til modtageren? Og endnu bedre hvis jeg kan se at de har åbnet den.

jeg kører en forretning og oplever ofte at folk lige pludselig påstår at mailen ikke er modtaget selvom flere andre emails med samme indhold (foto/tekst) er modtaget og besvaret.

Jeg mistænker af og til at de ikke taler sandt og bare påstår de ikke har modtaget mailen.

Det kunne spare mig for en masse arbejde hvis jeg kunne checke om de taler sandt.

Jeg kan jo sagtens bede dem bekræfte modtagelsen ved en pop up men det er jo ingen garanti i dette tilfælde.

tak for svar..

uvidenhed er ikke lig med at det ikke er muligt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-08 23:09

Hvis den ikke når frem får du en meddelelse om at den ikke kunne modtages feks hvis det er forkert adresse eller lign altså hører du ikke noget er den nået frem

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 21-02-08 23:15

får jeg en fejlmeddelse begynder jeg selvfølgelig ikke at checke om den er nået frem og åbnet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-08 23:21

Så kan du jo betragte den som nået frem da du ellers vil modtage en fejlmeldelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-08 23:24

Så må du fremover sende en bekræftigelsesanmodning med så det ikke sker igen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-02-08 23:54

Jeg har i flere år brugt MSGtag: http://www.msgtag.com/home/

Når modtageren har åbnet mailen, får han samtidig besked om, at kvittering for modtagelsen er sendt til dig.

Vær opmærksom på, at programmet ikke er populært i antispyware-kredse, netop fordi modtageren ikke selv kan bestemme, om han vil kvittere for modtagelsen eller ej. Men til dato er der nu ingen af mine kunder, der har gjort vrøvl.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-02-08 23:57

PS! Og det sker heller aldrig, at en kunde påstår, at min mail ikke er modtaget.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-08 23:57

Bekræftelsesanmodninger....virker kun såfremt modtagerens system er sat op til at afsende kvitteringer for modtagelse og/eller læst.

Det sker også at mails rent faktisk ikke når frem - det kan især ske hvis der er tekniske problemer hos enten din eller modtagerens udbyder / mailservice - også uden meddelelser retur til afsenderen....

En yderligere mulighed for at mails ikke når frem er, at de mærkes som spammail hos modtageren. Det ses især når det drejer sig om masse-mails. Nogle systemer er sat op til automatisk at slette spammails.

Men i langt de fleste tilfælde er der nok tale om "dårlige undskyldninger" ...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-02-08 00:05

msgtag kan let blokeres - enten ved at blokere for eksterne links i email-klienten, eller ved at blokere for img.msgtag.com i din firewall.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-02-08 00:06

ikke i din firewall.... men i modtagerens firewall selvfølgelig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-08 00:08

Man kan jo også lige så godt bruge den mulighed der er i outlook

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-08 00:09

PPS! Du skal dog lige være klar over, at msgtag ikke fungerer ved gruppe-mail. Så hvis du har brug for at sende den samme mail til fx tre kunder, så er du nødt til at sende den tre gange.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-08 00:12

Citat
ikke i din firewall.... men i modtagerens firewall selvfølgelig

Ja, men det har jeg aldrig været ude for i praksis. Folk er ikke så avancerede, når det gælder it.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-02-08 00:20

Næ - det kan godt være at IT færdighederne generelt ikke er så avancerede - men dem som ikke VIL sende ting og sager uden at være vidende om det, kan med lethed blokere for denne kommunikationsform.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 22-02-08 00:27

tak for alle svar..

som jeg nævnte så har jeg ikke ændret settings og modtageren har fået og besvaret flere mails inden for fx en uges tid så jeg tror ikke det er det der er galt.. om der alligevel er noget galt i mine settings som gør at det kan ske af og til ved jeg ikke.

jeg ønsker bare at kunne kontrollere selv om mailen er gået ind på den rette mailadresse box og evt blevet åbnet... lidt ligesom visse spam folk vist nok kan gøre.. Jeg vil helst ikke få flere problemer ved at installere et program som måske gør at mine emails bliver afvist, da det som regel drejer sig om mails som burde være modtaget da de har skrevet og besvaret flere gange.

derfor fungerer outlooks funktion hvor man kan bede dem bekræfte selvfølgelig ikke, da de jo bare droppe at svare på det og se mailen alligevel og som en skriver findes muligheden måske ikke hos alle.

måske skyldes det at der har været tekniske problemer, men hvor havner mailen så henne når jeg ikke får nogen fejlmeddelse ??

men tak for forslag om program..jeg vil lige undersøge det..

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-08 00:46

Citat
Næ - det kan godt være at IT færdighederne generelt ikke er så avancerede - men dem som ikke VIL sende ting og sager uden at være vidende om det, kan med lethed blokere for denne kommunikationsform.

Som sagt ja, men det er jeg så ikke ude for i praksis. Og hvad folk i teorien kan, hvis de vil, må være uden betydning, når de ikke gør det.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-02-08 00:51

Korrekt Rellom - men der kan blot ikke gives en 100% garanti for, at afsenderen ubetinget får besked retur om at afsendt mail er modtaget og/eller læst hos modtageren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-08 00:53

Modtagers computerm kan være gået ned, ham eller andre kan have slettet mailen ved et uheld, afsender kan også ryge inde i et spamfilter hos modtager......fejl 40.

Eller brug snailmail, enten som anbefalet eller med afsenderkvittering overfor modtagere der gentagne gange "ikke" har modtaget noget.

Mstag er også upopulær da det grænser til overvågning.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-08 00:56

Jeg har kun skrevet om, hvordan det i praksis fungerer for mig og ikke udstedt nogen garantier.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-02-08 01:21

Citat
men tak for forslag om program..jeg vil lige undersøge det..

Glemte lige én ting, og ganske vist fremgår det inde på siden - men bare for en sikkerheds skyld: Det kan ikke køre på Vista!

Annuller spørgsmålet
Fra : minnam

Dato : 22-02-08 01:41

tak for svar til alle men jeg dropper spørgsmålet.