/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Powerpoint eller tegneprogrammer
Fra : bv32
Vist : 460 gange
50 point
Dato : 20-02-03 16:31

Jeg vil gerne lave et skakbræt i PowerPoint. Skakbrikkerne har jeg, men der er en hvid kant op til et firkant (det gør Paint jo) synligt på alle skakbrikker der står på de mørke felter. Er der nogen der ved, hvordan man kan gemme billeder (skakbrikkerne) med en anden end en firkantet kant? Nemlig en kant der følger billedet? (brikket).

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-02-03 20:52

Du kan kun gemme firkandtede billeder, men - du kan gemme dem som *.gif filer, hvor du gør det hvide område usynligt (gennemsigtigt). Om paint kan det ved jeg ikke, men de fleste andre billedprogrammer kan dette.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 21-02-03 12:45

Tak for tippet. Jeg har prøvet det i Photoeditor, og ja, der er en gennemsigtighedsfunktion. Problemet er bare at hele figuren så bliver gennemsigtigt. Hvis jeg så sætter en hvid springer på et sort felt bliver den også sort! Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg har prøvet at give hesten en anden farve (lysegrå), men det ændrer ikke noget....

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-02-03 13:53

Jeg uploader lige et - lidt makabert billede, men det var lige et jeg havde liggende. Når jeg har sat ramme om er det for at du kan se hvad jeg mener, for ellers ville du jo bare se rebet på en hvid baggrund!!
http://home.gvdnet.dk/~pouls/min/reb-op1.gif
Altså det er baggrunden der skal fjernes (og gøres transparent), nå billedet så gemmes i *.gif eller *.png (hvis du kan det)? så skulle du kun se billeder, men vær opmærksom på det fylder jo som det er - så der skal mindst mulig baggrund med rundt om billedet.
Jeg har ikke arbejdet meget med Photo Shop/ImageReady i et stykke tid, men det er dem jeg kender og bruger.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 21-02-03 15:11

Jo, jeg tror godt, at jeg ved, hvad du mener. Problemet er, at jeg har eksisterende billeder med skakbrikker. Hvis jeg tager de sorte brikker er der ingen problemer. Hvis jeg tager de hvide brikker, så er de helt gennemsigtig og antager den farve baggrunden har. (jeg kan så kun se omridset af brikkerne). Jeg kan godt give brikkerne en anden farve end hvid, så bliver resultatet lidt bedre, men ikke tilfredsstillende.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-02-03 15:41

Er det et skak spil (brikker m.v.) du selv har lavet? Det lyder vanskeligt, hvad med brættet, kan du ikke lave felterne grå og m/brune, kan du uploade et billede af en hvid brik?