/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Montering af lampe.
Fra : Jesper_wood
Vist : 7929 gange
100 point
Dato : 21-02-08 15:00

Hejsa,

Skal til at montere en lampe. Den har 2 ledninger men det er jo flere steder den kan komme i loft dåsen.

Kan ikke rigtig se de tegn der er på dåsen. Men den ene hedder N.
Der kan kun tændes et sted, hvis det gør en forskel.

Hvilke steder skal ledningen i ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-08 15:04

Når ledningerne er isoleret sker der jo ikke noget ved at holde på isoleringen så prøver du bare at sætte ledningerne på hullerne til at skrue dem fast i de sidder jo parvis det ene sæt er der som regel strøm på hele tiden og det andet par kan der slukkes /tændes for
OG IKK NOGET MED AT RØRER NOGLE AF SKRUERNE MED FINGRENE

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-02-08 15:09

N og L1

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 21-02-08 15:23

http://www.sik.dk/index.apsx?id=11a3f5ff-f86a-4663-9102-9ca292c527b7 må jeg anbefale denne folder. Læs den grundigt, så du ikke slår dig selv ihjel. Det er nok en lille anelse mere sikkert end at forsøge sig frem!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-02-08 15:25

N og L1.

Eller hvis teksten er væk, så gør som jeg. Kig i en hvor der er monteret en lampe

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-02-08 15:28

3773 ellers en god side du har fundet.

Den dur desværre ikke til vores lampeudtag.
De er af den trælse "tykke" slags, hvor der er flere muligheder og ingen nummerering.

Men det link du sendte er da godt, med meget gode beskrivelser

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-02-08 15:31

hvis der ingen tekst er eller noget. så knald den, springer sikringen, skift den, og knald ledningerne i et andet sted

Men ellers som skrevet N og L1

Eller lån en måler og mål dig frem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-08 17:08

N = nul = den blå ledning

M = mellemledning = den der kommer nede fra vægafbryderen.

PAS PÅ ..............................hvis du løsner to blå (gammel = sorte) kan det være at der kommer til at mangle nul et andet sted i huset og nu kan du blive >>et nul<<

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-02-08 17:12

Og endelig. Kan man slet ikke finde ud af det....

Så tag et billede og gå til en elektriker.

Eller send et billede med herind?

Kommentar
Fra : strits

Dato : 21-02-08 17:37

Hej

I gammeldags loftudtag, er der som regel 4 steder, man kan sætte ledninger i.
Man skal altid bruge to huller over for hinanden. Aldrig ved siden af.

Og rigtigt: N er altid nul (I nyere installation blå) I ældre ????

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 21-02-08 21:24

Tak for svaret 3773.