/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad betyder "E. f. B." hos Wiberg ?
Fra : Varla
Vist : 756 gange
799 point
Dato : 20-02-03 15:03

Jeg har efterhånden erhvervet mig et vist kendskab til Wibergs "En almindelig dansk præstehistorie", men en enkelt forkortelse "plager mig".

Hvad betyder "E. f. B." - forkortelsen er altid efterfulgt af en dato for den nye præst's tiltræden. Der synes ikke at være tale om beskrivelse af et familieskab. Jeg bemærker at det er retskrivning fra perioden omkring 1865-1870 eller tidligere.mvh. /Ejvind

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 20-02-03 21:38

Umiddelbart ville jeg skyde på "Efter Formandens Bemyndigelse", men jeg ved ikke om det passer her, det gør det nok ikke...

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 21:53

Til PowerRanger;
Respekt! Jeg tror fraktisk, at du har helt ret i din antagelse. Sognerådene har jo altid haft indflydelse p´å, hvilken
præst der var i sognet. Naturligvis må det være formandens opgave i denne sammenhæng at få det noteret.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 20-02-03 22:12

Foreløbigt tak for forslaget

Når betegnelsen "E. f. B." er anført så er formanden undertiden død, men ikke altid, så jeg kan ikke rigtigt få "Efter Formandens Bemyndigelse" til at passe ind. Så burde der være konsekvens, men jeg venter spændt på at se hvilke forslag der måtte være.

Jeg har selv søgt på internettet, jeg har fået hjælp fra Biblioteket, og der er en utrolig masse steder man anvender netop denne forkortelse og i de mest overraskende sammenhænge, ikke kun sportsligt, men også i råd, nævn, kemiske sammenhænge o.s.v.

Dit forslag inspirer mig til at søge på et andet grundlag, men foreløbigt må jeg nok se om der er andre forslag.

mvh/Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-03 23:28

Her et udpluk af hvad og hvordan der skrives i Wiberg:

6. E. f. B. 25/5 1681
5. 2/3 1673. [Maa altsaa først have været personel Capellan; E. f. B. 26/5 1665]
7. 23/8 1672, E. f. B. 12/7 1674
5. E. f. B. 2/2 1660
6. 2/3 1669, E. f. B. 3/5 1669
8. E. f. B. 21/4 1681
6. 20/6 1682, E. f. B. 19/10 1682
4. E. f. B. 27/5 1659
4. 14/6 1664, E. f. B. 7/7 1664
5. E. f. B. 2/2 1660 [residerende Capellan(her), E. f. B. 28/8 1649]
6. E. f. B. 11/5 1665
6. 6/2 1668, E. f. B. 6/3 1668
9. E. f. B. 5/8 1653 [residerende Capellan(her), E. f. B. 30/11 1649]
11. E. f. B. 4/2 1644. Knud Olsen Ølbye; [E. f. B. 28/8 1649]
12. E. f. B. 30/11 1649, [1652 Sognepræst * eller suc. Sognepræst* (først E. f. B. 5/8 1653)]
13. E. f. B. 9/9 1652
15. 26/8 1682, E. f. B. 19/10 1682
3. E. f. B. 11/5 1665
4. 24/6 1682, E. f. B. 24/8 1682
10. 5/10 1736 [Anholt, E. f. B. 22/6 1736]

Jeg har meget svært ved at se hvordan "Efter Formandens Bemyndigelse" kan indpasses i disse sammenhænge. Jeg har i dag desuden været igennem adskillige gamle bøger på henholdsvis Landsarkivet og på Landsbiblioteket, herunder også ordbøger. End ikke med arkivarhjælp er det lykkedes mig at finde en forklaring.

mvh /Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-03 23:33

Jeg glemte at pointere at nogle gange er det formandens (forgængerens) søn som efterfølger, men kun nogle gange. Undertiden er formanden (forgængeren) død, men slet ikke altid, så det er ikke "efter formandens barn", eller "efter formandens begravelse".

Begrebet "Menighedsrådsformand" kendes næppe, men jeg har konstateret at det stort set kun er i perioden omkring 1650 - 1680 det bruges, men igen - ikke altid.

mvh /Ejvind

Kommentar
Fra : DagmarTh

Dato : 22-02-03 10:24

Kunne E.f.B stå for noget med at Embed formelt Begynder eller noget i den retning.

Dagmar

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-03 00:32

Jeg synes fortsat ikke helt det kan passe på sammenhængen, men der synes at kunne være et eller andet der "snerper".
Foreløbigt tak.
mvh. /Ejvind

Kommentar
Fra : jvr

Dato : 24-02-03 11:20

Der var en der nævnte konsekvens, E. f. B. hvad angår store og små bogstaver, f. skulle ikke være et substantiv, det kunne være et verbum, et slag i luften: Eftermanden får bestallingen, bemyndigelsen.
Jeg har ikke forordet til Wiberg ved min side, jeg husker at jeg tog en kopi, det var meget fyldigt, så mon ikke forklaringen findes her?

mvh
Jens Rerup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-03 11:52

Det er desværre en af de forkortelser som ikke står i Wibergs forord eller forklaringer. I det mindste har hverken jeg eller et par andre ikke kunnet finde den.

Wibergs værk er både stort og tungt, så måske andetsteds i et af de 4 bind. Jeg ved det ikke.

Med hensyn til bogstavvalget, så siger Wiberg ganske vist at lille "f." betyder født, og store "B." betyder barn, men Wiberg bruger undertiden de samme forkortelser til forskellige betydninger, og der betyder rækkefølgen/kombinationen alt. Og "E. f. B." som "Er født Barn" giver noget vrøvl, men jeg har alligevel undersøgt dette fordi der en gang i mellem er tale om en søn. Men desværre kun sjældent.

Jeg har spekuleret på om det kan være noget med indsættelsen i embedet eller f.eks. "Embedet først Besat/Beskikket" men synes heller ikke dette kan forklare forkortelsen. Dette bl.a.fordi eksempelvis:

5. E. f. B. 2/2 1660 [residerende Capellan(her), E. f. B. 28/8 1649] Knud Olsen Ølbye (Zythocomæus) af Ølby-F.; Rector og Capellan i Holstebro 4/2 1644; ~ ...; see O. K. Hjerm i Vandborg; C. Holgaard i Handbjerg; [død (†) 1664].
6. E. f. B. 11/5 1665. Magister Clemens Rasmussen Thestrup, født Aarhus 16/11 1627; Fader: R. Pedersen Thestrup, Raadmand; Moder: Maren Olufsdatter; Student Aarhus 1651; Magister 1663; ~ ...; uden Børn; [død (†) 1669].

viser at den indsatte præst har været capellan i embedet i 10 år indtil ordineringen som præst. Formanden dør i 1659.
Findes der et andet udtryk (med bogstavet B) for tiltrædelsen i embedet ?

og det behøver nok heller ikke at være ordet "først" som erstatning for "f.", men derimod synes valget af "Embedet" eller eventuelt "Eftermanden" at være noget der kan bruges.

mvh Ejvind

Kommentar
Fra : volden

Dato : 25-02-03 00:29

Uden begreb om Wiberg, men efter at have læst indlæggene, vil jeg foreslå flg.
"Embedet fik Bemeldte"
mvh Kirsten

Kommentar
Fra : volden

Dato : 25-02-03 00:34

- eller "efterfølgeren fik bemyndigelsen"

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-02-03 00:35

Jeg har noteret mig muligheden, men må retfærdigvis også gøre opmærksom på at forkortelsen "E. f. B." som ovenanført synes bundet til en bestemt periode omkring 1660 - 1740. Så også dette skal jeg tage i betragtning. Jeg kan ikke fordrage spørgsmål jeg ikke kan besvare, og efter at have ladet mig irritere længe nok er jeg begyndt at finde og læse i gamle bøger, i "Præstebøger" og især præstegenealogi. De næste 2 skulle komme på mit bibliotek i morgen.
mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 25-02-03 00:53

Jeg har heller ikke en pind forstand på det, men et par gæt kunne være
"Efter Forgængerens Bemyndigelse"
"Efter Fogedens Bemyndigelse"

??

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 25-02-03 01:00

Men der findes en person som har kortlagt præsterne efter bogen http://w1.498.telia.com/~u49821926/ og nederst på siden er der et link til hans e-mail

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 25-02-03 01:07

Hvad med "Efter forudgaaende Bestalling"?

vh John

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 25-02-03 01:10

- eller måske var "Efter forudgaaende Beskikkelse" bedre?

John

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 25-02-03 08:21

Jeg har allerede kontakt med http://w1.498.telia.com/~u49821926/ og heller ikke hun har noget bud der matcher , men jeg anbefaler linket hvis man ønsker at finde flere oplysninger om præster og deres slægtsforhold.

Der findes adskillige andre og meget omfattende værker om præster og deres slægter i Danmark, så projektet er utroligt omfattende, men til indledning er der tale om Wibergs ca. 3000 sider der skal "oversættes" og forkortelsen "E. f. B." er kun en meget, meget lille del heraf.

mvh /Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-03 15:02

Jeg troede ikke spørgsmålet var så svært som det nu viser sig at være. Jeg sætter derfor flere point på højkant.
Men jeg må nok hellere udvide spørgsmålet til også at være et spørgsmål om hvor jeg måske kan finde et svar.

mvh /Ejvind

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 799 point
Dato : 08-03-03 18:57

Har du prøvet at kontakte en præst fra folkekirken.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-03-03 19:23

Jeg har overvejet det og forkastet det, men efter adskillige andre forsøg med andre mulige kilder må jeg indrømme at det måske var en god ide.
Jeg vil kontakte en eller flere præster, og se om der er nogen som har viden om "E. f. B."
Foreløbig tak, jeg vender tilbage så snart jeg kender svaret.
mvh
/ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-03-03 21:17

dk.videnskab.teologi Teologisk debat

69 dk.videnskab.religion Videnskabelig debat om verdens religioner
42 dk.kultur.sprog.klassisk Latin, graesk, hebraisk og andre klassiske sprog
Du kan prøve at stille spørgsmålet i en af disse nyhedsgrupper.
Sena

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-03-03 10:41

Fhv. landsarkivar Hans Worsøe fandt gådens løsning!
Det viser sig nemlig, at samtlige præster er fra Ribe stift. og efter 1643; men altså de ældste.
Præsterne aflagde på det det tidspunkt ed til bispens edsbog ved udnævnelsen.
Så forkortelsen betyder altså: "Ed fra Bispen". Det kunne Wiberg jo godt have anført.

Jeg kan ikke dele pointene, så til afslutning har jeg en bøn om hjælp til at finde hvem der bedst har fortjent de 799 point.

Mange hilsener og tak til alle medens jeg funderer over hvem.
Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 14-03-03 18:57

Tak for svaret senta.