/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
webcam på server
Fra : stone47
Vist : 754 gange
500 point
Dato : 20-02-08 20:02

Webcam på UBUNTU (Mandriva)

jeg har skrevet før om dette!
Har fået gode råd, og det går meget bedre.
jeg valgte at bruge disse 2 moduler:

gspcav1-20071224.tar.gz

Dette laver et v4l interface
lsmod viser dette

spcaview-20071224.tar.gz

dette giver en viewer og en server.
Her er en beskrivelse af og et modul til Java som lægges på en hjemmeside, og nu kan webcam

streames udefra hvis serveren startes.

Dette virker fint men Ubuntoserveren er ikke min webserver udefra.
og der er jo grænser for hvor meget strøm jeg vil bruge. ha! ha!

Øvelsen går så videre: at instalere tingene på MandrivaServeren.
Jeg har compileret modulerne, og dette går helt fint, men der er en fejl.
hvis jeg læser i kcspca.err filen.

når jeg her skriver lsmod vises ingen v4l moduler, så det kører altså ikke.

Kan nogen genkende noget af dette og give lidt input uddyberjeg gerne???

hilsen stone47

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-02-08 20:43

Tja - Lidt som jeg forstår det - hvad er fejlen helt konkret i den fil du læser ???

Loader du modulerne manuelt på mandriva ?
Nu har jeg ikke rodet med Mandriva så jeg ved ikke lige hvormeget forskel der evt er på mandriva og andre distroer! Men er det evt kke noget med at IPtables er sat som default på Mandriva???

Men generelt skal modulerne loades enten manuelt eller ved boot ? Og hvis de mangler - så er det nu meget normalt at skidtet ikke vil??

Men det lyder spændende - da vi skrev et hovedprojekt omkring lign. opsætning - dog som hjemmealarm , men som en hjemmeside folk kunne logge ind på og se hvis de havde fået en alarm på SMS. men det skrev vi også i JAVA - Så bare klø på - hehehe

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 20-02-08 21:05

prøv engang at se om depmod kan afsløre om der er afhængigheder, som ikke er på plads.
F.eks.:

depmod -ae[-F kerneversion module1.o

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-02-08 21:07

OK tak for det.
her lidt mere:
Mandriva serveren er også router og jeg har bikset med iptables for at få UBUNTU serveren nattet til en anden port men det er ikke lykkedes men alle kan komme ud gennem Mandriva serveren, og kun de ting der skal ind kommer ind, så iptables virker som firewall.
Her lige den fil som viser err.

vim af: kgspca.err

make -C /lib/modules/`uname -r`/build SUBDIRS=/home/steen/webcam/gspcav1-20071224 CC=cc modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk'
CC [M] /home/steen/webcam/gspcav1-20071224/gspca_core.o
/home/steen/webcam/gspcav1-20071224/gspca_core.c: In function `spca5xx_mmap':
/home/steen/webcam/gspcav1-20071224/gspca_core.c:2582: warning: implicit declaration of function `remap_pfn_range'
CC [M] /home/steen/webcam/gspcav1-20071224/decoder/gspcadecoder.o
LD [M] /home/steen/webcam/gspcav1-20071224/gspca.o
Building modules, stage 2.
MODPOST
CC /home/steen/webcam/gspcav1-20071224/gspca.mod.o
LD [M] /home/steen/webcam/gspcav1-20071224/gspca.ko
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk'

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-02-08 21:15

Det er nu kun en warning så det burde ikke have noget at sige.

Men nu kender jeg ikke Mandriva overhovedet - som som KrestenKlit siger.
Men havde du fået nattet hul igennem din IPtables?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-02-08 21:33

nej det her jeg ikke, men jeg mener ikke det betyder noget. da det var for at se en side der lå på Ubuntu serveren.

har lige læst lidt på modprobe og den kan finde gspca.ko under kernel/usb/video/ så jeg vil lige prøve at starte den manuelt herfra.

PS (dette går altså igennem MandrivaServeren)

hilsen stone47

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-02-08 21:38

dur heller ikke

[root@stec gspcav1-20071224]# modprobe -l gspca
/lib/modules/2.6.8.1-12mdk/kernel/drivers/usb/media/gspca.ko
[root@stec gspcav1-20071224]# modprobe gspca
FATAL: Error inserting gspca (/lib/modules/2.6.8.1-12mdk/kernel/drivers/usb/media/gspca.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)
[root@stec gspcav1-20071224]#

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-02-08 21:40

og hvad fanden er så dmesg ??

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-02-08 21:45

det var bare at skrive det ha ha
her et klip

APIC error on CPU0: 00(08)
ohci_hcd 0000:00:03.1: wakeup
usb 2-3: new full speed USB device using address 3
usb 2-3: control timeout on ep0out
gspca: Unknown symbol remap_pfn_range
[root@stec gspcav1-20071224]#

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-02-08 22:14

har googlet på : remap_pfn_range

http://www.google.dk/search?q=remap_pfn_range&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK258&start=0&sa=N

lidt langhåret
lukker ned og sover på det.
hilsen stone47

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 21-02-08 12:48

Du kan måske prøve at editere dit modul med specificering af dit kamera.
Selv om skribenten til følgende klip ikke finder hele løsningen, kan du måske bruge det. Det kommer fra
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=637800

Kode
...
I have Genius Slim 310NB camera and it work in my linux.
I try to explain, that i have made.
1. Download source gspcav1-20071224.tar.gz from http://mxhaard.free.fr/download.html and unpack archive to gspcav1-20071224 catalog (for example)
2. Edit gspca_core.c in gspcav1-20071224:
line 818, change '{USB_DEVICE(0x0458, 0x7025)}, /* Genius Eye 311Q sn9c120+Mi360 */' to '{USB_DEVICE(0x0458, 0x702e)}, /* Genius Eye 311Q sn9c120+Mi360 */'
line 3784 change 'case 0x7025:' to 'case 0x702e:'
line 3787 change 'spca50x->sensor = SENSOR_MI0360;' to 'spca50x->sensor = SENSOR_OV7660;'
3. Build drivers (see READ_AND_INSTALL in gspcav1-20071224)

And the camera works, BUT with some BUGS: bad colors (white blinks) and inversed image =(
...

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-02-08 15:58

tak for alle indlægene
jeg mener modulerne er gode nok da de finder samme webcam på UBUNTU maskinen.
jeg læser i en readme fil at modulet genkender 2 sider af modeller af webcam.

Denne warning som der kommer fortæller at de 2 maskiner ikke håndterer memory buffere ens.
remap_pfn_rangedette er noget med memory buffer håndtering. så jeg må tro de 2 maskiner gør disse ting med 2 forskellige rutiner: 1 remap_pfn_range
2 remap_page_range

der skal altså laves noget så disse rutiner kan bruges i flæng men hvordan????
stone47

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 22-02-08 00:35

Tjaeh, egentlig stiller du et helt andet spørgsmål en det oprindelige.
Hvad med at stille det som et nyt spørgsmål?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 22-02-08 21:13

hej kresten
Ja du har så inderlig ret, er det ikke fair hvis jeg anulerer og vender tilbage.
Jeg vil læse lidt mere.
Det var jo lige ved at blive en hel afhandling. tak under alle omstændigheder.
fortsættelse følger
hilsen stone47

Annuller spørgsmålet
Fra : stone47

Dato : 22-02-08 21:14

vender tilbage