/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printserver
Fra : granner01
Vist : 2023 gange
200 point
Dato : 20-02-08 18:51

Jeg har tidligere fået hjælp til en printserver, problemet er bare at den aldrig kom til at virke. Det var en Hawking printserver vi købte.
Nu har jeg så fået at vide af Canon at den printserver vi har købt (Hawking) IKKE er kombatibel med vores printere. Canon foreslår at vi anskaffer os en Silex printserver.

Til oplysning: Vi har 1 PC med XP pro. og 1 PC med Vista. En router D-link dir 655 og en laser farveprinter Canon LBP 5000. Alle tingene er ikke 1 år gamle endnu. Vi har også en anden laserprinter LBP 2900 men det er ikke så vigtigt at den skal deles. Og vi har begge 2 netkort.
Vi ønsker ikke at køre trådløst. Og begge printere har USB tilslutning.

Er der nogen som kan hjælpe med at finde en Silex printserver som kan fungere og evt. finde ud af hvor den købes og til hvilken pris. Vi har selv ledt men kan ikke finde ud af hvilken vi skal købe.

Der må være nogle som er eksperter på printere og printservere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 19:27

den er godt nok ikke let at finde i Danmark, men her er der forskellige der sælger dem i Europa

http://www.silexeurope.com/en/home/where-to-buy/reseller.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 19:28
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 19:32

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=0297V462&GroupGuid=5620&SelectedGroup=5620
en kere

Men hvordan skaber din printer sig. Kan den slet ikke komme til at virke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 20:18

Selvfølgelig virker printeren når den er koblet til en PC, men vi er 2 der skal deles om den, derfor printserver.

Tak for linket, men jeg vil også gerne have råd af andre, for jeg gider ikke brænde inde med en til printserver, som jeg ikke kan bruge til noget som helst.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 21:10

Det jeg mener med om hvordan printeren skaber sig i forhold til printserveren. Kan den finde printeren eller er det der er kompatibel problemer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 21:11

Lad os lige få den Hawkings model nummer

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 21:15

Det er et kombatilitetsproblem iflg. Canon og vi har haft flere IT personer til at hjælpe.

Printserveren er en Hawking HPS12U og den virker med blækprintere men ikke med laserprintere, det er allerede undersøgt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-08 21:19

granner - hvad sælger du de brugte printservere for...................sorry ku' ikk' la' vær'

Prøv at fortælle helt præcis hvad du har stående og hvordan det er koblet sammen.

Her hos mig er en printer koblet til en stationær comp
comp er i et lille netværk
min bærbare kan printe ud via trådløs over den stationære comp (som så skal være tændt)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 21:20

Ja jeg har lige været inde og læse i dit forrige spørgsmål så jeg kan godt se du har været en del igennem.

Så er der vel ikke så meget andet at gøre end at sikre sig en model der kan køre med en laser, selvom jeg ikke lige kan se forskellen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 21:22

Eyvind: Jeg vil også sælge printserveren fra Hawking, jeg vil bare have hjælp til at finde en Silex printserver som fungerer hos os. Ønsker ikke at være mellemstation for ubrugelige printservere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 21:25

Og så glemte jeg at skrive at jeg sælger Hawking printserver for minimum 500 kr. Den er jo næsten ikke brugt. Og den ligger i originalkassen med al tilbehør.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-08 21:27
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 21:29

Fijala
Tro det vi er helt desperate, ingen af os er unge og vi kravler nede på gulvet og hiver usb ud og sætter dem ind i den anden PC, hvis den anden skal printe ud i farver.

Og med min uddannelse burde jeg finde ud af det selv, men jeg er så fustreret at jeg har giver op.

Men gudskelov for Kandu, jeg er overbevist om at jeg kan få hjælp her.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 21:32
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-08 21:32

Har du kigget her
http://www.hawkingtech.com/products/productlist.php?CatID=21&FamID=42&ProdID=372

OK - men det stationære er som regel også tændt.
.................................Og jeg har fået forbud mod at købe mere lige nu.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-08 21:40

Jeg har mailet med en tekniker hos Canon og han skrev at en Hawling printserver ikke duede sammen med Canon laserprinter. De havde testet Silex printserver og de virkede med de ville ikke sige hvilken jeg skulle købe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-08 11:07

På den side du viser er der for neden et link til datasheet.

På det datasheet står der hvordan den skal kobles.

Har du fulgt denne anvisning

er den sat til LAN porten på routeren
har den fået sin egen faste lokal-IP tildelt af routeren (noget du bestemmer)
du har vel ikke sat den til at gå lige igennem routeren
kan dine computere se den printer
har du prøvet at tilslutte printeren > tilføj printer > netprinter > og lad den lede efter den

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-08 13:36

Eyvind

Alt er prøvet alle mulige tilkoblinger og man kan se printeren når den er tilkoblet en PC, ellers kan man ikke.

Printserveren (hawkings) er tester af 3 forskellige, den duer fint med fotoprintere men ikke med Canon laserprinter, den kan ikke finde laserprinteren hverken hvis den er tilkoblet min PC eller den er tilkobler routeren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-08 13:42

Den sidste sætning jeg skrev handler om printserveren, bare så det skal forstås rigtigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-08 16:38

Er du sikker på der er netkort i printeren.... ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-08 16:42

Citat
Mulighed for netværksudskrivning

Med et NB-C2 netværkskort med RUI (Remote User Interface) (ekstraudstyr) kan du omdanne i-SENSYS LBP5100 til en produktiv netværksprinter. Den er nem at konfigurere og betjene, og er den ideelle løsning til mindre arbejdsgrupper, som deles om printeren.

http://printersalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=163146&SamleMenuID=&gruppe=119&Extended=&SiteID=4&Show_description=0&serie=&producent=Canon

Det er mig bekendt EXTRAUDSTYR.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-08 16:43

Forslag:
koble computerne så de kan snakke sammen:
router kobles til udbyder via adsl modem
router nulstilles
Begge comp åbner for deling af mapper og printer
en mappe på hver deles ud
tilslut printserver
i routeren > tildel højt lokal-IP til den printserver
tilslut en af de alm printere
afprøv / find den printer fra begge comp.

Når det er gjort - så lad os gå videre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-08 17:04

Jeg er sikker på at du granner01 har afprøvet alt det der skal afprøves og det er nu på tide at skride til den handling der hedder Indkøb af nyt grej". Jeg smed et par link ind fra Edbpriser igår. Det er alle om netop Silex. Når du har fundet den du kunne tænke dig ringer du til det firma der har annoncen i og spørger dem om printserveren kompatibelhed til netop Canon.
Ellers har du altid 14 dages retur ret.

Held og lykke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-08 17:09

Den første betingelse er altså at printeren er NETVÆRKSbrugbar - og det er den tilsyneladende ikke som standard - det er extraudstyr....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-08 17:11

Derfor virker den ved direkte tilslutning men ikke via router.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-08 17:26

Hvis nu??????????????

De andre printere virker på hawking printserveren.

Stakkels Canon mangler udstyr til at være en rigtig netværksprinter / der skal en anden printserver til for at den virker.

købe et netkort til stakkels Canon og lade den blive en ægte netværksprinter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 00:44

Tak alle sammen for gode råd, men printeren har ikke indbygget netkort, derfor siger Canon at vi skal bruge en printserver. Begge PC vil blive koblet til en HUB og hubben kobles til en printserver, som printeren er tilkoblet. Så håber vi det virker.

Den eneste forhandler af silex er Getmore, og de svarer ikke på spørgsmål, jeg har tidligere fået leveret af dem og har hver gang fået at vide at de kun sælger og ikke yder support til produkterne.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 00:47

Så derfor mine herrer, kan i se problemerne?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-08 02:12

Vi kan sagtens se jeres problemer, den mest oplagte løsning har Eyvind foreslået: At tilslutte printerne til den ene computer og lade den være tændt når der skal printes, hvis det var mig, ville jeg glemme den printserver og ingen herinde har kunnet give dig en løsning: Men hvorfor er det lige at i ikke bruger den indbyggede hub i routeren ? Måske ville det være nemmere at få til at virke med den

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 04:06

routeren er ikke kombatibel med canon laserprinter

Men hvis de herrer vil sende mig en mailadresse (lige meget hvilken) til min mailboks hos Kandu, så skal jeg sende tegning som gør problemet mere anskueligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 08:35

Tja...

Tilsyneladende kommer du IKKE udenom at installere et netkort...

Det har jo en årsag at det er lavet (som extraudstyr)..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 15:30

Refi

Kan en printserver ikke erstatte et netkort, teknikeren fra Canon vidste jo at der ingen netkort var i da han foreslog silex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 15:35

Citat
teknikeren fra Canon vidste jo at der ingen netkort var i da han foreslog silex.

Er du nu sikker på det....

Netkortet er CANONS EGET forslag (for at gøre den netværksbrugelig) - såååååå

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-08 16:35

altså så kan en alm usb printer nok blive til netværksprinter når bare man køber en printserver. Det er helt korrekt det du siger granner01.
Min nabo har en Canon Pixma MP500 som kører på en print server.
Men jeg må indrømme at jeg ikke lige kender til problematikken med laserprinter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 16:48

Laserprinter har en tovejs kommunikation for at fungere, det er altså vigtigt at det er en printserver den kan snakke med, er kombatibel med. En blækprinter har ikke tovejskommunikation. Og det var så et begrænser udpluk af min viden om printere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-08 17:17

Selv mit gamle skrummel af en HP laser havde tovejs kommunikation. Så med et forkert paralelkabel kunne den ikke køre.
Nogle nyere småprintere har det også.

Men altså hvis i har begge comp kørende når der printes - så kunne den ene comp godt printe gennem den anden og så bruge den/de andre printere via printserveren, hvis den HP er så sart.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 20:11

Eyvind
Husk det er Canon og at der er to Canon laserprintere. Og begge skal kunne bruges med kun 1 PC tændt. Eller i hvert fald farveprinteren skal kunne. Derfor en printserver og Canon kan kommunikere med Silex, derfor søger jeg sådan en. Og jeg kan ikke finde ud af specifikationerne på printserveren, derfor vil jeg gerne have hjælp til at finde en med min. 2 netindgange og min. 1 USB udgang.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 22-02-08 20:50

Hej granner01

Det er da et træls probelm du er løbet ind i der, i teorien burde jo det jo virke når du bruger sådan en lille printer server, men jeg er ked af at sige det men min erfaring med de der små printer server er at de er til at lukke op og skide i, i bedste fald kan de bruges til at kaste efter naboens hund..
Et lille staldtrix som jeg sommetider har haft succes med et at tage strømmem fra selve printserveres, i samme øjeblik som du sætter strøm på serveren igen laver du en "renew" eller "refresh" af ipadresser på LAN siden af routeren, og muligvis kommer der hul igennem...

ellers må jeg give refi ret, ud og købe et netværkskort til din printer, så den kan kobles direkte på routeren...

God fornøjelse med det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-08 21:58

Nu har jeg skrevet til Canon igen og bedt dem give mig besked på hvilket netkort jeg skal købe til printeren. Jeg får besked i næste uge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 09:55

Det er jo fundet til dig - kig højere oppe.....

Det passer til 5000 + 5100.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-08 10:13

Tusind tak Refi Jeg kunne bare ikke gennemskue at det var et netkort, det skulle sættes i printeren, jeg troede at de var noget andet.

Jeg lukker tråden i næste uge når jeg får lidt bedre tid til at være på nettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 10:26

Jeg går ud fra at det er med printservere som det er med filservere. Jeg har en filserver og der skal jeg tildele et IP nummer i Routeren's indstillinger...............og det må ikke være et nummer som de tilsluttede comp kan tildeles. Og gør jeg ikke det - så bliver der slagsmål om lokal-IP adresserne.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 23-02-08 16:13
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-08 21:35

Hej Eyvind

Det er ikke et problem med IP numre, vi har dynamiske IP numre hos den nye udbyder vi er koblet til. Og jeg har ingen problemer med routeren.

Men jeg tror at Refi har ret, at anskaffe mig et netkort til farve printeren, så kan den sluttes til routeren. Og så er vi begge tilfredse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-08 10:46

Internet....udbyder>uddeler IP nummer.....adsl modem......din router>udeler lokal IP til alle på lokalnettet hvis ellers den er sat op til at gøre det. ( DHCP )

Servere af forskellig slags bør have tildelt en fast lokal IP af routeren.
Denne faste IP bør have en adresse som ligger udenfor den normalt tildelte.

Et lokalt IP nummer vil typisk se sådan ud http://192.168.1.(1 - 254)
Routeren bruger selv et af disse numre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-08 20:01

Jeg er medlem af en antenneforening og jeg tror ikke de har nok IP numre til alle, så vi deles om dem de har, derfor får jeg forskellige IP numre hver gang jeg logger på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-08 20:28

Ja du gør, men når du så sætter en router ind mellem antennemodemet og dine computere så kan den router uddele (DHCP) lokal adresser (IP) som kun cirkulerer inde i jeres lille netværk.

Dine computere deles om adgangen til internettet gennem routeren - - - - hvis det er sat op med DHCP på routeren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-02-08 14:53

Eyvind
Jeg ved godt at vores PC'er har det samme IP nummer hele tiden, det er kun IP nummeret på routeren, når den går på nettet, der skifter. Når jeg ser på routeren på min PC så har den også fast IP.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 05-03-08 23:36

Tak for svaret Fijala.

Du kom med flest bemærkninger så du får point.

En stor tak til jer andre for hjælpen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-03-08 15:56

Jo tak skal du have, men hvordan så har du fået noget til at virke eller vil du købe den Silex printserver.