/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
30aars gammel fyrtraesbord
Fra : mjollnir
Vist : 325 gange
20 point
Dato : 20-02-08 09:55

hej käre läsere please hjälp mig med mit bord.

Jeg har et gammel fyrtraesbord..

For nogle aar siden slep jeg lakken af mit bord da den var grim og risset. Derefter döjer jeg meget med rengöring af bordet fordi det er blevet utroligt saarbart og jeg har ogsaa börn.

Det jeg har gjort er jeg har taget almindelig sulfo og vasket det med og saa med nogle skrubbe börster, og nu har jeg givet det en häftig behandling med brun säbe.

Er der nogle bedre alternertiver saa bordet faar den bedst mulige behandling, fordi jeg vil gerne have at bordet skal gaa gennem familien som et arve stykke lige som jeg selv har arvet det.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-02-08 10:02

Her er 3 forskellige metoder, som du kan vælge imellem
Linolie

Bordpladen skal mættes med linolie.
Hæld linolie på bordet, og brug kluden til at "male" med. Vær opmærksom på, at knastområderne suger meget.
Bordet skal med jævne mellemrum have en ekstra gang olie for beholde sin pletafvisende overflade.
Vær opmærksom på, at den linoliemættede klud er selvantændelig. Læs her, hvordan du kan bortskaffe eller gemme kluden sikkert.

Sæbevand

Kom godt med sæbespåner i en balje.
Hæld vand i, og brug et piskeris til at opløse sæbespånerne.
Mæt bordet med sæbevand.
Når bordet er godt mættet, vil pletter nemt kunne fjernes med en klud og sæbevand.

Lakering

Bordet skal lakeres tre gange. Mellem hver lakering skal bordet tørre og slibes.
Det er vigtigt, at bordet bliver behandlet som beskrevet, fordi træet ellers vil rejse sig, når du lakerer det.

fra http://www.ask-alex.dk/4139_Saadan_goer_du_ubehandlet_fyrretrae_mere_modstandsdygtigt.html

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 20-02-08 15:57

Hvis du lakerer og ikke har fjernet al den gamle lak, skal du anvende samme slags lak: vandbaseret eller terpentinbaseret.