/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
defekt varmelegem?
Fra : bigfootsif
Vist : 1153 gange
100 point
Dato : 19-02-08 20:27

I min så godt som nye Voss Safir Jubilette indbygningsovn fra 1973 er det øverste varmelegeme defekt. Det kan godt grille, men det kan ikke varme - eller ihvertfald meget lidt, men det kan lige så godt være varmen fra det nederste varmelegeme, der varmer det øverste op.
Det nederste (skjulte varmelegeme) fungerer nemlig perfekt.
Hvad er der galt?
Og hvordan kan jeg få min ovn til at fungere igen?
Den er uovertruffen til flæskesteg med sprød svær.
Og da den er til 380 volt, kan jeg ikke bare gå ud og købe en ny (da alle nye indbygningsovne er til 230 volt), uden at skulle investere en mindre formue i et elektrikerbesøg!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-02-08 20:39

Det skulle altså ikke koste en forme at få en ny tilsluttet.
De nye ledniger skal bare sættes på nogle af de i installationen bestående ledninger.
Det lød fint ikke??? det er faktisk kun en ledning der mulivis skal flyttes i udtaget.

En elektrikker kan tilslutte den ny ovn på under 3 minutter uden at få sved på panden.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-08 20:42

Øh Viskinge - ja hvis lednings kvadratet er stort nok til de evt. mange amp. på 2 X 230v

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-02-08 20:48

et nyt varmelegeme koster under 300 kr og er ret let at skifte. men en ovn fra 1973 er nok ikke værd at ofre en hel masse på.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 19-02-08 20:56

Det skulle vel ikke værer et af disse ???

http://www.reservedele-hvidevarer.dk/group.asp?group=67&sub=839

Falcham

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-08 21:04

Det kan da også være dine drejeknapper/omskiftere.
Det underste varmelegeme kan vel ikke lave så kraftig varme ovenpå en flæskesteg.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-08 16:36

har du hfi eller hpfi-relæ ????

få det er meget nomalt at det slår fra hvis varmelegmet ??

Kommentar
Fra : bigfootsif

Dato : 20-02-08 17:07

Bare det at få en elektriker ud koster over 500 kr!
Jeg ved godt at jeg kan få et nyt varmelegeme, men jeg ved ikke, om det er varmelegemet eller termostaten eller noget helt andet, der er i stykker.
Der er jo ingen grund til at bestille et varmelegeme hjem, hvis det ikke er varmelegemet, der er noget i vejen med.
Det er rigtigt, at det underste varmelegeme ikke kan lave så kraftig varme oven på flæskestegen, men det kan godt varme det øverste varmelegeme en smule op, så man tror, at der er en smule varme i det også.
Da varmelegemet fungerer perfekt, når der bliver drejet op på grill, er det vel ikke drejeknapperne/omskifterne der er defekte?
Vi har hfi-relæ og det slår ikke fra - sikringerne er tjekket - de fungerer gimrende.
Og jo, en ovn fra 1973 er værd at bruge penge på. Den bager, steger osv. suverænt bedre end nogle af de moderne ovne vore venner har!!!!

Kommentar
Fra : joand

Dato : 20-02-08 17:44

Normalt er der 2 forskellige effekter i det øverste varmelegeme.

hvis du demonterer varmelegemet er der normalt 4 tilslutningsstifter
2 til grill og 2 til normal varme.

Prøv at måle om der er gennemgang i det.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-02-08 19:33

Sidder det fastmonteret eller med stik i bagsiden af ovnen ??

Kommentar
Fra : bigfootsif

Dato : 20-02-08 23:23

Varmelegemet sidder med et firbenet stik inde i ovnen - lige til at tage ud, så nu bestiller jeg et nyt varmelegeme hjem og deler points ud, når jeg ser resultatet!