/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
HVordan syr man bælte i læder?
Fra : sy-i-skind
Vist : 2833 gange
20 point
Dato : 19-02-08 19:50

Min datter vil gerne til at arbejde med læder og vil gerne starte med at sy nogle forskellige bælter i læder.

Hvordan syr man pænest syningen rundt i kanten - hvilken maskine kan man bruge?

Hvor køber man billigst læderet?

Hvor køber man spænder og nitter (det skal jo se smart ud)?

Er der særlige ting som man skal være opmærksom på?

Hvordan med efterbehandling af lederet?

Håber der er et klogt hoved her på siden det kan hjælpe mig.......

De bedste hilsner

Peter

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-02-08 19:55

Prøv at læse her fra tidligere spørgsmål om læder syning. Mange gode links der http://www.kandu.dk/spg93375.aspx

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 19:59

Jo du skal have en rilleskærer til kanterne rundt og passe meget rundt i hjørnere ikke at skærer forkert det er et værktøj der kan indstilles på hvor langt inde der fræses (den fjerner lidt af overfladelæderet så syningen med volstråd ligger nede i rillen. Hullerne lavede man i gamle dage ved at bruge et stjernehjul til at markerer hvor der skulle stikkes/ hulles i Dag bruger man en trefork huller som man ved næste klip sætter den bagerste fork i sidst klippet hul sådan at man hele tiden laver den samme afstand. Læderiet v Århus har det hele du skal bruge så fat i dem og få tilsendt en brocure med alt du skal bruge.De har også et par gode arbejdsbøger som du selvfølgelig også kan låne på bibloteket

Mvh SunoFisk der har arbejdet en del med læder

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 30 point
Dato : 19-02-08 20:03
Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-02-08 21:49

Min kone er autosaddelmager og jeg ved at de har en masse små stumper læder til at ligge.
Måske det var en ide at kontakte den lokale autosaddelmager eller måske møbelpolsteren og høre om de har nogen stykker til at ligge som de ikke få brugt..

Der er måske ikke lige noget der er helt perfekt, men det er vel godtnok til at øve sig på..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 23:21

Nej cc det er det ikke altså godtnok til at øve sig på , det skal altså helst være rigtigt remmelæder da det skal strækkes på den rigtige led og sån og en tykkelse som vist ikke rigtig bruges i møbelindustrien

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 23:25

Når man syr skal det være med vokset tråd og man syr med 2 nåle så syningen krydser om på bagsiden hver anden gang Man bruger lædersæbe lædernavsværte og til sidst læderfedt og gnider det ind med fingrene som også bliver dejligt bløde af det. Og så dufter det bare så dejligt når man arbejder med læder uhmmmmmm

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 20-02-08 12:36

De lokale hobbyforretninger har tit kurser i forskellige ting. Har de ikke i lædersyning, så foreslå dem det.
De skal jo have idéerne.

http://www.rekonstruktion.dk/laederarbejde.htm

En hjemme side, jeg synes fortæller meget.

Godkendelse af svar
Fra : sy-i-skind

Dato : 20-02-08 20:52

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-08 21:31

Takker og bukker og god syning det er så hyggeligt at arbejde med