/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad siger lejeloven
Fra : CFLJ
Vist : 1034 gange
50 point
Dato : 19-02-08 16:58

Hejsa...
Vil lige sætte en senarie op som jeg har været igennem i min boligforening for at høre om det er lovligt hvad de har gjort!!!

Jeg bor i en lejlighed i boligforeningen og har gjort det i 4 år...
Jeg bliver så bekendt om at der pr. 01-01-2008 bliver opsagt en større lejlighed i den samme forening som jeg ønsker at søge...
Jeg kontakter formanden lige før lejligheden officielt bliver opsagt for at høre om der er mulighed for at lave en hurtig byttehandel mellem min og den anden lejlighed... Det får jeg så af vide ikke kan lade sig gøre...

Da jeg så er bror til lejeren i den anden lejlighed hjælper jeg med at skrive opsigelsen hvor det blandt andet bliver udtrykt tydeligt at man ønsker lejligheden udlejet så hurtigt som muligt da man fraflytter ved opsigelsen...

Jeg skynder mig at aflevere en ansøgning på den opsagte lejlighed inden den bliver slåret op i foreningen med videre med håb om at komme i betragtning og være på forkant med tingene...

Herefter går Januar måned... Og vi når til den 15. febuar inden man beslutter sig fra foreningens side at syne lejligheden sammen med min bror(tidligere lejer)... På nuværende tidspunkt har han ikke hørt noget om at lejligheden evt kan lejes ud tidligere end de tre måneders opsigelse som man jo har...

Jeg forhører mig så hos et medlem af bestyrelsen i boligforeningen for at høre om der er truffet afgørelse om hvem der skal have lejligheden, og får af vide at der har formanden ikke besluttet endnu(Bør det ikke ske ud efter en fast procedure???)...

Idag har jeg så modtaget et stykke papir med et "nye" udjejningsregler som folketinget vedtog for almene boliger i 1992, hvor det fremgår at man åbenbart skal betale et seperat gebyr for at blive optaget på "oprykningslisten" i boligforeningen...

Se det er der så ingen der på noget tidspunkt har fortalt mig noget om... Jeg føler man gør alt for at jeg ikke skal have den pågældende lejlighed desværre!!!!
Jeg ved så også at formanden i foreningen havde udset sig lejligheden til sin egen datter som mig bekendt ikke er medlem i foreningen... Noget min kilde i bestyrelsen har fortalt mig, så det var selvfølgelig ret ubelejligt at jeg søgte på lejligheden så hurtigt...

Er der nogen der kan fortælle mig om der er foregået noget der ikke må foregå i denne sag?????
Jeg besvarer selvfølgelig alle spørgemål hvis beskrivelsen af sagen ikke er tydelig nok...
Også gerne på tlf hvis det er nødvendigt...
Jeg håber nogen kan hjælpe mig(har vist ikke så mange point)!!!!!!!! På forhånd tak...

p.s. Kontakt mig evt på christianflj@gmail.com

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 17:02

Hvis jeg var dig ville jeg rette henvendelse her

Vester Voldgade 9,1.
1552 København V
e-mail info@llo.dk

Personlig henvendelse
Mandag-onsdag kl. 13-15 og
torsdag kl. 13-17

Telefonisk henvendelse
Mandag-torsdag kl. 10-16
Tlf 3311 3075
Fax 3393 7617

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 17:05

Hvis det nu viser sig, at lejligheden bliver udlejet til en der ikke er skrevet op, har du i hvert tilfælde en god sag.

Dette kan vel kun bevises, ved at datteren har kvitteringer på at hun var skrevet op

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 19-02-08 17:09

Ja det med datteren er ret let at finde ud af...
Men jeg er blevet så skide sur over den måde man kører tingene på fordi der ikke rigtig er nogen der tør eller vil sige noget... Så jeg håbede der var noget jeg kunne hænge dem op på i det forløb der har været indtil nu... hvem bor i øvrigt på den adresse du har givet mig??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 17:16

Det gør Lejernes Lands organisation, dem der varetager lejernes interesser

Jeg har nu heller ikke hørt, at når bor i komplekset i forvejen, at man så skal betale et gebyr for at være skrevet op, jeg troede lejerne der boede der i forvejen havde fortrinsret, men jeg har aldig boet til leje, så jeg kan være gal på den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 17:19

Du får lige linket til deres hjemmeside

http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : CFLJ

Dato : 19-02-08 17:31

Hej igen...

Se det havde jeg heller aldrig hørt om...
Så det kom meget bag på mig må jeg sige!!!

Men jeg takker endnu en gang for din hjælp...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 17:34

Har du stået på venteliste?
Der er INGEN der får en lejlighed uden at stå på ventelisten.

Og der er to forskellige. Dels en, der gælder for folk, der bor i bebyggelsen, som ønsker en anden bolig. Og dels en venteliste for udefrakommende. Den kan man også stå på som beboer i bebyggelsen. Det er en fordel hvis man af en eller anden grund fraflytter bebyggelsen... og måske ønsker at vende tilbage.

Det kan godt være, at det var i 1992 at ventelisterne blev delt i to. Og det ville jo kun være en fordel for dig, når du allerede bor i bebyggelsen. Men hvis du slet ikke står på ventelisten, så har du ikke nogen mulighed.

Der ER en fast procedure. Der bliver sendt tilbud ud til de 3-5 familier der står øverst på ventelisten.
De får lov til at se lejligheden og så giver de besked om de vil have den eller ej inden en bestemt dato. Den øverste på listen, der siger jatak -får lejligheden.
Hvis INGEN af de fem familier vil have lejligheden, så bliver tilbuddet givet til de næste fem. Osv.
Så det tager den tid det tager.
Du skriver, at opsigelsen er pr. 1-1-2008? Vil det sige, at man har afleveret opsigelsen 3 måneder før? Eller er opsigelsen først afleveret d. 1-1?

Skynd dig i det mindste at blive skrevet på den oprykningsliste. For før du er blevet det, så KAN de ikke give dig nogen lejlighed..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-08 17:40

Birgitta har ret.

Hvis du ikke har stået på en venteliste til en større eller anden bolig, så kan du ikke komme i betragtning.

Men da det nu er din bror, der fraflytter den lejlighed, du nu vil leje.

Hvorfor har I så ikke byttet for lang tid siden !!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 17:52

Ja?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-02-08 19:20

Det er helt korrekt hvad boligforeningen gør.

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-02-08 19:52

Nu ved jeg ikke om du er alene, eller du har familie du bor sammen med, men i den boligforening jeg bor i kan en enlig ikke flytte til større lejlighed, kun bytte sig til en. Her siger de at du som enlig ikke kan flytte til flere rum. Altså ikke fra 2 værelser til 3 værelser men gerne fra 2 værelser på 60 m2 til 2 værelser på 75 m2. Og så gælder reglen at hvis man har 75 m2 kan man godt få en 3 værelses på 74 m2. Det kan lade sig gøre, men de er flere nye indskud der så skal betales.
Der er også en regel om at det kun er fra ventelisten at man kommer i betragtning. Det koster 100 kr om året at stå på venteliste.

Det kan jo være at dit boligselskab har andre regler, så ring og spørg eller henvend dig til Lejernes Landsorganisation.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 19-02-08 21:04

Øhhh bare et lille spørgesmål ???

Hvorfor byttede i ikke bare lejligheder først, det må man gerne ?

Jeg ved godt at det bliver lidt roderi med indskud mm.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-02-08 08:37

Som udgangspunkt skal udlejer inden 14 dage efter fraflytning komme med en besked om, hvad der skal laves i lejligheden ifm. flytningen. Hvis det først sker 6-7 uger efter fraflytningen, så er der da noget galt allerede dér...

Er det en almennyttig bolig eller privat udlejning? For det lyder mærkeligt, at formanden bare kan bestemme selv (og alene?), hvem der skal flytte ind.

Og hvis du ikke har været skrevet op på en venteliste, så er det meget uheldigt, at du så ikke er blevet informeret om det, da du forespurgte første gang!

Men du kan jo også prøve at henvende dig til Huslejenævnet i din kommune. Det koster lidt over 100 kr. at indgive en klage, og de kan være givet rigtig godt ud. Men jeg ville skynde mig at ringe først for at høre, om de kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-08 17:27

Ysseven, hvis de først har opsagt lejligheden d. 1-1-2008 og er fraflyttet samtidig, så kan lejligheden faktisk først betragtes som ledig fra 1-2-2008. --Og så passer det med syn 14 dage senere...
Og da der er 3 mdrs. opsigelse, så kan den tidligere lejer faltisk risikere at betale leje til d. 1-5-2008..
Det er surt. Men det giver samtidig Christian en lillebitte chance for at overtage lejligheden, hvis han har fået skrevet sig på ventelisten.
Hvis det ikke er en særlig eftertragtet lejlighed, så KAN han teoretisk blive tilbudt lejligheden indenfor de næste måneder... sammen med nogle andre familier..... Og hvis det ikke passer de andre at flytte lige nu, så KAN Christian være heldig og få den.

Men det er en stor fejl, at han ikke står på venteliste når han har ønsker om en større lejlighed...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-02-08 11:20

Det er da rigtig nok med alle "hvis'erne" - det er bare ikke det, som spørgsmålet/problemet går på.

Prøv at læse spørgsmålet igen...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-02-08 13:35

Ysseven

Læs du selv spørgsmålet.

Der står bl.a.

Citat
Jeg bor i en lejlighed i boligforeningen og har gjort det i 4 år...
Jeg bliver så bekendt om at der pr. 01-01-2008 bliver opsagt en større lejlighed i den samme forening som jeg ønsker at søge...
Jeg kontakter formanden lige før lejligheden officielt bliver opsagt for at høre om der er mulighed for at lave en hurtig byttehandel mellem min og den anden lejlighed... Det får jeg så af vide ikke kan lade sig gøre...

Citat
Da jeg så er bror til lejeren i den anden lejlighed hjælper jeg med at skrive opsigelsen hvor det blandt andet bliver udtrykt tydeligt at man ønsker lejligheden udlejet så hurtigt som muligt da man fraflytter ved opsigelsen...

Citat
Idag har jeg så modtaget et stykke papir med et "nye" udjejningsregler som folketinget vedtog for almene boliger i 1992, hvor det fremgår at man åbenbart skal betale et seperat gebyr for at blive optaget på "oprykningslisten" i boligforeningen...

Se det er der så ingen der på noget tidspunkt har fortalt mig noget om... Jeg føler man gør alt for at jeg ikke skal have den pågældende lejlighed desværre!!!!

Som jeg læser det, så har spørgeren ikke selv sat sig ind i reglerne for at få en større/anden/bedre bolig i den samme forening.

Så hvis og hvis og hvis, så kan jeg ikke se at boligforeningen på nuværende tidspunkt, med de oplysninger som spørgeren har givet, har gjort noget galt.

Men igen så skulle de brødre da have talt om det noget tidligere (at bytte lejlighed), der er da ingen der har forbudt dem at undersøge reglerne. Det hele kommer ikke ind med modermælken. Når man først er flyttet hjemmefra, så må man lære at klare sig selv. Boligforeningen hjælper da ikke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-02-08 13:40

Sjovt..... det interesserer åbenbart spørger mindre end de, som forsøger at hjælpe.

Set før

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 24-02-08 13:24

Vi læser tydeligvis spørgsmålet forskelligt...

Citat
...skrive opsigelsen hvor det blandt andet bliver udtrykt tydeligt at man ønsker lejligheden udlejet så hurtigt som muligt da man fraflytter ved opsigelsen...

Citat
Se det er der så ingen der på noget tidspunkt har fortalt mig noget om... Jeg føler man gør alt for at jeg ikke skal have den pågældende lejlighed desværre!!!!
Jeg ved så også at formanden i foreningen havde udset sig lejligheden til sin egen datter som mig bekendt ikke er medlem i foreningen... Noget min kilde i bestyrelsen har fortalt mig, så det var selvfølgelig ret ubelejligt at jeg søgte på lejligheden så hurtigt...

At spørgeren ikke ved alt "om at bo til leje", bør i mine øjne ikke være ensbetydende med, at en formand kan udnytte sagen til egen fordel. Hvis det altså er sådan, at sagen hænger sammen.

Og jeg læser det sådan, at det er spørgerens opfattelse.

--> Birgitta: Vi er ikke uenige om, at der i værste fald skal betales 3 mdr's leje - men flyttesyn skal altså holdes 14 dage efter fraflytning. Og hvis det står i opsigelsen, så kan jeg ikke se, hvordan midten af februar skal være OK.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-08 15:12

Ysseven, - Hvis opsigelsen først er afleveret d. 1-1-2008 (helligdag) så gælder opsigelsen først fra 1-2-2008
Og så er 15-2-2008 tæt på at være 14 dage efter den gældende opsigelse.

Almindeligvis ville man opsige lejligheden i god tid inden man fraflytter... Men det er muligt at det ikke er sket her...
Og boligforeningen kan jo ikke begynde at tage skridt til at lave syn før de har modtaget opsigelsen.

Nu bor jeg i KAB.
Hvis jeg flyttede i huj og hast i julen og afleverede min opsigelse til dem d. 1-1-2008, så ville den blive modtaget af KAB's kontorpersonale d. 2-1-2008. Herefter skal der gives besked til ejendomskontoret at lejligheden er opsagt og fraflyttet. Men på det tidspunkt er vi jo flere dage inde i det nye år. Ejendomskontoret i bebyggelsen skal så først finde ud af, om lejligheden ER fraflyttet. Derefter skal de finde en dag for syn af lejligheden. Og den dag skal meddeles til den gamle lejer.
Den gamle lejer skal så give besked om datoen er ok.
Men der er altså ikke noget, der haster, for datoen 31-12-2007 er jo overskredet.

Om det er rimeligt at de venter med at syne lejligheden til allersidste dag, det kan man diskutere. Men der er ikke noget ulovligt i det.

---Men jeg VED jo ikke, hvad der er sket i dette tilfælde. Jeg prøver bare at se en forklaring på, hvordan det KAN være sket...

Hvis Christian ikke vender tilbage, så får vi nok ikke mere at vide...

---At man skriver i sin opsigelse at man ønsker lejligheden udlejet hurtigst muligt, det betyder altså IKKE!!! at boligselskabet fraviger ventelisterne.
Det betyder bare, at hvis den næste lejer bliver fundet hurtigt, --og hvis den næste lejer er interesseret, --så kan lejligheden udlejes tidligere.
Det ER stadig sådan, at de første, der får tilbudt lejligheden, -har ret til at vente til 1-5-2008 med at overtage lejligheden. De fleste har jo også en lejlighed, der skal opsiges først...

Almindeligvis er det en god ide at blive boende i sin opsagte bolig og først fraflytte når de 3 måneder er ved at være gået.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 07-05-08 21:57

Citat
Det ER stadig sådan, at de første, der får tilbudt lejligheden, -har ret til at vente til 1-5-2008 med at overtage lejligheden. De fleste har jo også en lejlighed, der skal opsiges først...

Sikken noget værre vrøvl.

Boligselskabet/boligforeningen er iht. lejeloven forpligtet til at bestræbe sig på, at genudleje lejligheden hurtigst muligt. Mulige lejere/ansøger får ikke bare lov til selv at bestemme indflytningsdatoen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-05-08 06:54

Gad vide, hvad denne sag er endt med...?

Og om kort tid bliver tråden annulleret, hvis der ikke accepteres et svar.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-08 07:13

Hallååå Sømand.

Var det ikke en idé, at interessere dig lidt for det spørgsmål du stillede?????

Citat
http://www.kandu.dk/spg117302.aspx