/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Noget for noget eller????
Fra : svåge75
Vist : 695 gange
14 point
Dato : 19-02-08 15:19

I pointsnakken forleden kom det frem, at hvis vi nye ikke havde lyst til alt det pointhalløj, så gik det ud over dem, der hjalp os med at besvare vores spørgsmål. De fik ingen point. Noget for noget, som tak for hjælpen, blev der sagt!
Er det ikke en meget egoistisk tænke -og væremåde? Det bedste, vi oplever, er da at kunne hjælpe, uden at der overhovedet skal tænkes på modydelser. Er der tale om præstationsræs, eller hjælp til at blive af med præstationsangst, eller bare egocentrering?

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 19-02-08 15:21

Hmm.. jeg tror der er lidt konkurrence om hvem der vinder hver måned på point......... og så kan jeg godt forstå at folk vil have dem............. men så meget tid har jeg ikke til at sidde her, at jeg kan komme i betragtning til den liga..................
Neeeej........... jeg synes det er okay med de point, når nu det er det siden er bygget op over.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-08 15:35

Citat
at hvis vi nye ikke havde lyst til alt det pointhalløj, så gik det ud over dem, der hjalp os med at besvare vores spørgsmål

Jeg tror der er noget du har misforstået....

DE der VIL hjælpe, hjælper UANSET pointtal.....

Men men men....

Hvis man som du gør - og vist nok også sidst fik at vide - stiller et spørgsmål, logger af, og kommer tilbage timevis efter - så går det galt, da mange forventer du deltager evt. uddyber osv.

Den slags spørgsmål har det med at ende i en endeløs diskussion hvor ingen til sidst egentlig kan huske hvad der blev spurgt om....

Så når du stiller et spørgsmål - hold øje med det mindst 15 min. (du kan jo kommentere andre i mellemtiden ) - så skal du bare se der er allerede kommet kommentarer....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-08 15:37

Her fungerer alt som messenger - det går stærkt ind imellem

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-08 15:45

Det er ikke et spørgsmål om præstationsræs eller egocentrering, men det er den enste måde som kandu fungerer på, er at du takker for et godkendt svar ved at lukke det, så kan andre også se at der er et svar godkendt på spørgsmålet hvis man bruger sin søgefunktion.

Det kan vel ikke være så svært at forstå ?

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 19-02-08 15:45

Sødeprincesse: Det vil sige, at hvis siden ikke var bygget op omkring point, så ville ingen deltage og hjælpe andre og samtidig blive en hel del klogere på mange ting som diskussionen sked fremad.

Refi: Jeg har nok tålmodighed til at vente et kvarter, men ellers er jeg bedst til at komme ind igen efter et par timer. Jeg er ikke netfreak om en hals, men logger ind her og der, når der er behov. Jeg springer derfor af toget nu, og så må I ha´det så godt, som kun pointene tillader.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-08 15:51

Havde nok på fornemmelsen at du ikke var særlig interesseret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-02-08 15:57

Et tak er rigeligt,at der følger point's med som man ikke kan bruge til en skid er bare en undergevinst,præmierne får man ikke alligevel

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-02-08 16:04

Der er jo også det ved det, at accepterer man et svar, så får man muligheden for at sige "Tak for svaret".

For mig betyder pointene ikke noget, men det betyder derimod noget, at nogen har vist lidt taknemmelighed ved simpelt hen at skrive "Tak for svaret". Jeg synes det er almindelig høflighed.

karenD

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-02-08 16:06

Ok jeg havde tænkt så lang tid over svaret, at jeg ikke havde set Manses indlæg. Så kunne jeg jo have nøjes med at erklære mig enig

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 19-02-08 16:12

Jeg tror sgu de fleste herinde er lige glade om de får 20 eller 100 point for et svar, det med at komme øverst på listen har vel også noget at gøre med hvor lang tid man bruger på Kandu.

Jeg kigger her ind nogle gange om dagen, hvor man lige trænger til at slappe af fra det man ellers sidder og har gang i. Der kan selvfølgelig være spørgsmål der fanger så meget så man vælger at få mails tilsendt ved nye indlæg og på den måde følge det og i de tilfælde er det nok mere personlig interesse i spørgsmålet end det er point der tæller.

Tror dog også point i starten kan få nye Kanduer til at komme hver dag for at tjene nogle point at stille spørgsmål for.

Med hensyn til at følge med i et spørgsmål man har stillet, så syntes jeg at det er det minste man kan gøre, hvis ikke lige andet vigtigt kalder.

Nogle spørgsmål lyder hen af: Der sker en fejl når jeg starter windows op, hvad skal jeg gøre.
At svare på det uden respons og yderligere oplysninger, er lidt det samme som at blive spurgt om det bliver hvid jul i år, her i Februar måned.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-02-08 16:33

Jeg syntes, Kandu er et farverigt sted.Heldigvis med plads til alle, og vi er jo heldigvis meget forskellige (ligesom ude i den virkelige verden)

Jeg har fået god hjælp til flere spørgsmål, finder det helt naturligt at sige "tak for hjælpen" og lukke spørgsmålet, så andre ikke prøver at hjælpe forgæves.

Jeg vil også rigtig gerne prøve at hjælpe, der hvor jeg kan.Jeg svarer ligeså gerne på et spørgsmål til 20 point, som på et til 400 point.

Jeg er ligeglad med, hvor mange point jeg har
MEN for mig kan der da godt gå sport i at finde det helt rigtige svar, og i nogle tilfælde også hurtigst muligt.

Forøvrigt svåge, så er dine point "tabt", idet øjeblik du sender spørgsmålet afsted, så du kan ligeså godt acceptere/give point til den du syntes besvarer et spørgsmål bedst.

Ja noget for noget

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 16:37

Ork, herregud... Siden kører jo nok videre selv om der er nogen, der ikke vil lukke deres spørgsmål. Det er jo NETOP blevet ordnet ved at Kandu lukker spørgsmålet hvis ikke opretteren gør det selv.
"Straffen" er så, at der ikke kan komme flere indlæg til spørgsmålet. Og at kandu trækker nogle point fra opretteren.

De fleste VIL jo fortsat lukke deres spørgsmål, selv om det ikke er noget krav! For det ER det altså ikke!
Og de fleste (tit de samme) et fløjtende ligeglade med de der points. Det er jo heller ikke sådan, at det er den med flest point, der vinder. Men den med flest points har flest chancer. -----Jeg tror endnu ikke, jeg har set et tilfælde, hvor den med højest pointtal har vundet månedens præmie... Der skal nogle gange forbavsende få points til for at kunne vinde.

Selv lukker jeg mine spørgsmål hvis jeg husker det... og har lyst til det...
Og jeg holder øje med månedens lodtrækning hvis jeg husker det... eller har lyst til det...

Forøvrigt blev jeg selv først superbruger efter at jeg havde været kandubruger i 3½ år..

Men jeg er enig i, at det er meget frustrerende hvis en bruger stiller et spørgsmål og måske aldrig viser sig igen. Vi er jo ikke synske. Vi kan kun forholde os til hvad opretter har skrevet. Og stille spørgsmål, --eller gætte os til resten..

svåge75, jeg håber da, -for din egen skyld, at du kommer igen. For kandu ER et unikt sted. Uanset om man er for eller imod månedens lodtrækning.

Tilsammen er vi altså bare så kloge, åge...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-02-08 17:41

Hej
jeg samler ikke points, men skal jo have noget at betale med når jeg stiller spørgsmål. Senest har jeg været målløs over et spørgsmål vedr. oversættelse til tysk.
Svaret som blev belønnet med points var i den grad skudt ved siden af............ og så spørger jeg mig selv: Hvem hulen finder på at besvare noget, som han/hun ikke aner en disse om.....? Og endnu værre at spørgeren godtager svaret som rigtigt.
Hvis jeg tænker på alle de EDB spørgsmål jeg har stillet og der eventuelt har været lige så mange fejlskud i besvarelserne, er jeg ikke helt sikker på om ikke der er nogen, som bevidst giver forkerte svar - og at man skal være i besiddelse af en sund dømmekraft?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 18:02

Jeg synes nu, at det ikke går så stille for sig. Hvis nogen giver et fejlagtigt svar, så er der nok andre brugere, der gør opmærksom på fejlen.

DET er jo også en af styrkerne ved kandu: svarene bliver løbende vurderet af de ander brugere.

Og det er suverænt opretteren af spørgsmålet, der bestemmer hvem der skal have pointsene. Om det er det svar, der har været mest korrekt eller det, der har været sjovest eller der er helt andre årsager, det ved kun opretter. Hvis han/hun da ikke oplyser om det ved spørgsmålets lukning.

Ingelin, det er to forskellige slags point, der er tale om. Dem, der tæller i månedskonkurrencen (superpoints) kan du ikke købe eller stille spørgsmål for.
Og de points du får hver dag når du logger ind, de tæller IKKE i konkurrencen. Men dem kan du bruge til at købe for...

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 19-02-08 19:37

Jamen hej igen alle 13 ivrige og meget kompetente svarere. Kloge åge/svåge sprang af toget og landede blødt i en enebærbusk, de kører jo ikke så stærkt her oppe i de nordjyske - ubevogtede overgange, løse skinner og signaler, der minder om indianernes røgfrembringelser og marinens semaforer. Derfor kunne jeg osse let hoppe på igen, selvom lemmerne knirker lidt efter 75 år på farten.
Det er i sandhed et farverigt sted, hvor så mange venlige mennesker er samlet, og giver sit besyv med uanset de der lidt knortede point. Jo, refi, jeg er meget interesseret. Og selvom jeg ikke var ved tasterne hele tiden - ( min dejlige kone er lidt jaloux over mine ukendte bekendtskaber, og lidt bange for det farlige internet) - så kom sidste svar da helt frem til 18.02 fra 15.19. Og som I skriver, så er der både alvorlige, sjove, selvretfærsige og flegmatiske - mig skal du ikke dupere - besvarelser. MANGE TAK FOR DET! Verden her og udenfor - er det forresten ikke det samme - er da vidunderlig. Jeg mener, vi flygter da ikke fra noget, ved at være med her, vel? Tak for nu - men hvorfor kan jeg ikke gi´ jer alle nogle af mine 13 point (en gang var der hele 80), nu spørgsmålet har rundet de 139 viste gange?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-02-08 19:47

hej
jeg finder lige ud af at logge mig gratis ind i denne thread med et spørgsmål. Når man ikke gider flere e-mails vedr. et emne man ikke selv har anbragt i kandu - er der så en mulighed for at slippe for flere mails i sin private indbakke?

Jeg er medlem i et tysk forum, hvor man på et tidspunkt kan takke nej til at modtage flere meddelelser om nye indlæg.

Har jeg bare ikke fundet den rigtige knap til det?
Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 19-02-08 19:48

Må nok hellere lukke spørgsmålet, får jeg så ikke nogle point? Jeg har nemlig et presserende svar om gemte Word dokumenter, der kun vanskeligt dukker frem igen!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 20:18

Svåge spør du bare videre her det går nok

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 21:20

ingelein, lige over det vindue, hvor du kan skrive kommentar i er der en lille firkant med et "flueben". Det sletter du bare..... Og lader evt. vinduet være tomt hvis du ikke har flere kommentarer... Men husk at trykke "Send" alligevel.

Svåge, du får 5 points hvis du lukker spørgsmålet. Du mister 5 hvis du ikke lukker efter en måned..

Det er ikke de store beløb..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-08 21:28

svåge75

Citat
Tak for nu - men hvorfor kan jeg ikke gi´ jer alle nogle af mine 13 point

Kandus regler er ikke til det.

Citat
Må nok hellere lukke spørgsmålet, får jeg så ikke nogle point?

Jo hvis du selv vælger enten at annullere eller acceptere, så får du 5 ledige point.

ingelein

Citat
Jeg er medlem i et tysk forum, hvor man på et tidspunkt kan takke nej til at modtage flere meddelelser om nye indlæg.

Har jeg bare ikke fundet den rigtige knap til det?

Det kan du også på kandu. Du kan redigere i din profil, at du ikke ønsker mails fra kandu. Du kan også i denne tråd fjerne fluebenet, hvor der står "Ja tak, send mig en e-mail når der er nye indlæg til dette spørgsmål"

Birgitta

Citat
Forøvrigt blev jeg selv først superbruger efter at jeg havde været kandubruger i 3½ år..

Hvorfor blev du superbruger !!!! Jeg husker godt det du skrev før du blev superbruger. Det kom meget bag på mig at du skiftede. Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt.

Selv har jeg været superbruger fra 1. dag. Jeg kendte ikke til pointræset.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-02-08 21:58

Hej Birgitta
mange tak for oplysningen. På et eller andet tidspunkt hænder det jo ofte at spørgsmålet ender i noget helt andet - og så er det rart at kunne fjerne "fluebenet".

Hm...... det med Superbrugerhalløjet - er det ikke noget man er tvunget til at blive, når man vil give et tips????. Jeg synes jeg måtte blive superbruger af den grund. Ellers er jeg såmænd ikke interesseret i andet end at få og give svar når jeg kan bidrage med noget positivt.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 20-02-08 14:55

Hej, hvor det dog kører - herligt!!!
Jeg kan godt se, at det kræver,man bliver ved skærmen flere timer efter spørgsmålet er stillet - men det har jeg ikke mulighed for, og nu er der snart gået et døgn mere. Jeg klemmer alligevel på!
ans: Den med at dele de 13 point ud, var en joke - 1 point til hver svarer er jo ikke en herrregård. Men i går var der mail om, at jeg fik godskrevet 1 point fra ??? Der er sørme noget at holde styr på. Der var ikke 20 point da jeg havde logget på i dag. Underligt, men i venstre side står 1 point - i højre 14 ditto. Nå, slut med det, men tak,tak!!!
ans gav mig lov til et word spørgsmål her: På et tidspunkt gik der kuk i at hente et gemt brev i Word fra dokumenter. Der kommer 2-3 dialogbokse frem, som siger: forkert sti prøv... men det kan jeg ikke, for kun OK knappen virker, så et nyt med næsten samme tekst, og som regel en tredie med en meget kort besked. Ved 3. Ok kommer så brevet frem. Det gælder alt med det grønne W i Word i dokumenter. What´s up fesser?? Jeg er bange for, at der en dag er helt låst for mig. Mange hilsener/svåge!
P.S: Det med at blive superbruger straks er måske løsningen på fortsat deltagelse! Tak.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-08 16:23

Lige netop! hvis du ikke har idealistiske grunde til at fortsætte som almindelig bruger, så er det da en ide at blive superbruger... Det giver 200 dask til at lege med... Hvis DET virker pt...

Jeg har indtryk af at der en mange der ikke får deres daglige tyver... Jeg ved dårlig nok, om jeg selv gør...

Kommentar
Fra : svåge75

Dato : 20-02-08 17:37

Hej Birgitta, og tak for svaret. Jeg er jo stadig ny her: Så sig mig, hvem har givet dig de 4 stjerner, du altid figurerer med i dine svar i dette her emne? (Jeg ved godt I kalder det en tråd, men den har jeg lidt svært med at kapere sådan lige med det samme.) Mange tak for svarene.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 14 point
Dato : 20-02-08 17:54

Det er vistnok noget med, at hvis jeg svarer på et spørgsmål og spørgsmålsstilleren vælger mit svar som det bedste, så skal spørgsmålsstilleren give mig et antal stjerner efter hvor godt mit svar var.
Og de stjerner, der er ved mit navn er så gennemsnittet af det antal stjerner, jeg har fået.

I min profil kan du se hvilke spørgsmål jeg har svaret på. 339 er det blevet til indtil i dag.

Du kan også se, hvilke spørgsmål jeg har oprettet.
Faktisk kan du se en liste med alle de indlæg jeg har lavet i årenes løb.

På den måde kan man få lidt ide om, hvor meget viden, der ligger bag de enkelte svar. Det har ikke så stor betydning i gruppen Smalltalk, men hvis man stiller spørgsmål om computere eller om helbred, så er det ikke helt lige meget, om svaret er fra en der ved hvad han/hun taler om -eller ej..
Vi har allesammen nogle ting, som vi ved meget om. For mig er det "hunde". Men jeg blander mig med største fornøjelse i mange andre ting..

Godkendelse af svar
Fra : svåge75

Dato : 20-02-08 18:03

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-08 18:10

Jammen tak for accepten af mit svar.. Og for de fire fine stjerner..

Jeg håber du snart får nogle flere points at lege med... Det må være surt at køre med næsten underskud... --Hvis du stadig ikke får points en gang om dagen når du logger på, så skal du nok kontakte kandu.
Klik på "kontakt kandu" oppe i den ramme, der hedder "Brugerservice".

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-08 15:16

Citat
Svåge spør du bare videre her det går nok

Skriver klovnen. Det tro da pokker.
Hans svar er komplet ubrugelige. Et eksempel på hans store vid
Svar fra Vitsen:

Citat
http://www.danskesange.dk/viewhelp.asp?section=6&searchlevel=low&kategori=0&order=0&sstring=Godaften%20i%20Stuen%20mit%20navn%20er%20Carl%20Nielsen&ss1=&ss2=&ss3=&z=1

Kan ikke finde den men her sku du ku få hjælp
Mvh Sune