/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Er Sørensen Pedersen's barn?
Fra : larshau
Vist : 1811 gange
100 point
Dato : 18-02-08 22:29

I FT-1916, Præstø, Fakse, Ulse Nielstrup By ;;83 har jeg fundet:
Citat
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Harald Pedersen 5/5 1878 Gift Husfader Smedemester
Gerda Pedersen 23/4 1872 Gift Husmoder Husgerning
[B]Herholt Sørensen 16/1 1905 Ugift Barn [/B]
Peder Pedersen 1/5 1909 Ugift Barn
Inger Marie Pedersen 4/12 1910 Ugift Barn
Kondrad Vilhelm Pedersen 22/4 1913 Ugift Barn

Jeg leder efter Herholts forældre og aner.
Da alle andre personer på bopælen åbenbart hedder Pedersen, har jeg fået den tanke, at Herholt måske kun er barn af moderen. Jeg har dog ikke kunnet finde mor Gerdas fødenavn.
Jeg mener at Herholts fulde navn var Niels Christian Herholt Sørensen.
Han døde 27/10 1953 i Nørbæk udenfor Randers, hvor han var smedemester.

Accepteret svar
Fra : Crypton

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-08 23:16

Du kan næsten godt gå ud fra at Niels Christian ikke er barn af Harald Pedersen.
Jeg forsøgte at finde ham i 1905 og 1906, men da det ikke lykkedes, ville jeg lige
finde Harald Pedersen og Gerda Pedersen gift.
Og det fandt jeg også i 1908.
Se 1892 - 1910 Ulse - Fakse - Præstø (Opslag 176) på Arkivalieronline.dk

Mvh Finn.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 18-02-08 23:53

Tak for hjælpen Finn. Jeg havde ikke opdaget at der lå så nye kirkebøger på nettet.
At de blev gift 1908 indikerer jo at Herholt næppe er deres barn.
Og næppe heller Gerdas fra et tidligere forhold, da hun er født Lundgren. Det ser ud til at hun har svenske aner.
I samme bog har jeg i øvrigt også fundet sønnen Peder Pedersen på opslag 41.
Men hvor komme så Herholt fra?
mvh Lars

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 19-02-08 00:07

Hej Larshau
Din Gerda ser ud til at være født i Sverige, d 23/4 1882 i Listeby i Blekinge, fødenavn Gerda Lovisa Lindgren. Ægteviet d 29/11 1908 - AO: 1892-1910, Ulse, Fakse, Prøstø opslag 176.
Ifølge FT 1916 opslag 34 er Herholdt f 16/1 1906, men åbentbart ikke i Ulse.
Forlover til Gerda og Harald er en smed fra Nielstrup Lars Peder Sørensen!!!
Måske er Herholdt ikke barn af Gerda og Harald, men de kunne være plejeforældre?
mvh Huusom

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 19-02-08 00:11

Nå jeg fik ikke lige opdateret så jeg så ikke svaret fra Finn (crypton)
mvh Huusom (også Finn).

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 19-02-08 00:15

Hej Huusom.
NU bliver det spændende! Jeg har været kirkebog Ulse og har heller ikke fundet Herholt født. Så nu skal vi vist efter smed Lars Peter Sørensen!
mvh Lars

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 19-02-08 08:24

I henhold til FT-1880, er Lars Peter Sørensen født ca 1850. Hans kone er født ca 1851. Så det er næppe dem, der er forældrene. Men det udelukker jo ikke Lars Peter som far.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 19-02-08 08:26

Lars Peter Sørensen og hans kone Anna Margrethe Jensen er fundet i Præstø, Fakse, Ulse, Nielstrup FT-1880.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-08 16:50

Kan Anna Margrethe Jensen være født i Frøslev?
"
JENSEN, Anne Margrethe      Birth Date:   28 Apr 1851
   Christening Date:   15 Jun 1851   Recorded in:   Froslev, Praesto, Denmark
   Father:   Niels JENSEN
   Mother:   Dorthe Marie PEDERSDR
"
Det er jo noget længere østpå end Ulse, Svend

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 19-02-08 17:29

Hej Svend. Tak for din interesse.
Men det er ikke den kvinde vi skal have fat i:
1. I henhold til FT-1880 Præstø, Fakse, Ulse, Nielstrup er Anna Margrethe Jensen født i Kongsted Sogn, Præstø amt ca 1851.
2. I øvrigt kan hun næppe være mor til en Herholt, der blev født ca 1905. På det tidspunkt var hun 54 år. Godt nok kan damerne i Ulse nok lyve sig yngre, men alligevel!

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-02-08 21:46

Kongsted Fakse Præstø Kongsted 1844 1858
1853 opslag 100 nr.18 ane margrethe jensen er det din ??
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-08 22:13

Ingen af disse er jo Anna Margrethe Jensen

"
JENSDATTER, Ane Marie    Birth Date:   25 Apr 1851
   Christening Date:   15 Jun 1851   Recorded in:   Kongsted, Praesto, Denmark
   Father:   Jens PEDERSEN
   Mother:   Ane Magrethe HANSDR

JENSEN, Ane Kirstine      Birth Date:   23 May 1853
   Christening Date:   7 Aug 1853   Recorded in:   Kongsted, Praesto, Denmark
   Father:   Jens PEDERSEN
   Mother:   Karen Marie NIELSEN
"
Har mormonerne overset noget? Svend

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 19-02-08 23:19

Kære Senta og Svend
Vi er kommet helt på vildspor: Anna Margrethe Jensen er ganske uskyldigt kommet ind i dette spørgsmål: Hendes mand, Lars Peter Sørensen, var forlover da Harald Petersen og Gerda Louise Lindgren blev gift i Ulse den 29.11.1908. Tidligere svar indikerede at den mand vi søger oplysninger om, Herholt Sørensen, måske var sat i pleje af forlover Lars Peter Sørensen og hans kone Anna Margrethe.
MEN DET BLEV HAN IKKE, så nu forlader vi denne retning.

Jeg har her til aften fået følgende at vide:
Niels Christian Arthur Herholdt Sørensenblev født 16. januar 1905, 1906 eller 1907. Han døde 27. oktober 1953 i Randers.

Moderen var Gerda Louise Lindgren, født i Listerby, Blekinge, Sverige den 23. april 1882.
Fundet i Demografisk Databas Södra Sverige under Listerby Församling 1861-1894. Hun døde i Ll. Skensved 18.09.1964. Forældrene var Fisker Sven Olsson Lindgren, f 1847 og moder Anna Maria Mattisdotter f 1840.
Jeg beklager, at jeg ikke kunne have givet disse basisoplysninger før!

Desværre kan jeg ikke finde sønnen Niels Christian Herholdt Sørensen i denne database. Derfor er han nok ikke født i Sydsverige.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 19-02-08 23:26

Da Harald Pedersen blev gift med Gerda Lovise Lindgren i Ulse 29.091908, blev Niels Christian Arthur Herholdt Sørensen medbragt i ægteskabet som et bonusbarn af Gerda.

Sønnen blev aldrig adopteret af Harald Petersen, hvorfor han beholdt efternavnet Sørensen.
Nu kender jeg moderen, men hvor gemmer faderen sig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-08 17:03

Vi søger jo bare efter de navne der dukker op...
Har du prøvet at spørge i Rötter? Svend

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 20-02-08 21:24

Jo Svend, jeg har set lidt på hjemmesiden Rôdder. Men det lykkedes ikke at finde noget brugbart frem. Gerda Lovisa er jo nok også flyttet til Danmark hvor hun så har fået sønnen.

Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu. Det kunne jo være, at nogen faldt over
Niels Christian Arthur Herholdt Sørensen født i ?? den 16 januar 1905 eller 07, og død 27 oktober 1953
Men vi er jo nok lidt for langt oppe i tiden til, at man kan finde noget på nettet.

Godkendelse af svar
Fra : larshau

Dato : 27-02-08 11:16

Tak for svaret Crypton.
Du satte mig på sporet af moderen fra i Sverige.
Herholdt Sørensen blev født 16. jan. 1907.
Faderen har jeg netop fundet på:
Citat
Kirkebog, Nyborg, Vinding, Nyborg, 1905 - 1908 opslag 58 # 6, Udlagt barnefader: Underforvalter Sørensen.

Det bliver jo nok svært at finde mere om underforvalter Sørensen, der jo nok huserede på Fyn omkring 1906.

Tak til alle bidragsydere for de spændende spor.