/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandtryk
Fra : pve
Vist : 2010 gange
200 point
Dato : 18-02-08 19:04

I den seneste tid er det som om trykket på vores vand er blevet mindre. Umiddelbart er det ikke blevet lige dårligt alle steder i huset (det er dog min egen subjektive vurdering).

Har naturgasfyr der er serviceret sidst for ca. 2 mdr. siden.

Nogen bud ?

Kommentar
Fra : Mosekongen

Dato : 18-02-08 19:12

Prøv at se på dine Perlatorer evt. rense dem med eddike i en kop natten over det kan være kalk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-02-08 19:15

du bliver nok nød til at spørge på vandværket. Trykket må være det samme overalt i systemet, medmindre der er et rør der er forstoppet.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-02-08 19:16

Citat
Perlatorer

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-02-08 19:24

vi har for nylig haft samme problem i den lille by jeg bor i. det var skidt i rørene som med tiden havde sat sig i stophanerne. så 8 nye stophaner og problemet var løst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-08 19:42

Perlatorer er de skidtsamlere som sidder på haneafgangen og laver "perlevand" deraf navnet.

Ballofixer kan også være tilstoppet.

Er alle haner ens - både koldt og varmt så er det måske hovedhanen som ikke er åbnet helt.
Hovedhanen er sikkert en "stilbar konraventil" og kan godt hænge.

En typisk tilstopning:

Drøn på når der lukkes op og vandflowet falder (trykket)
Jo hurtigere trykket falder jo tættere er forstoppelsen.

Eks. en lang vandslange og hanen er helt åben og slangen er åben.
Knib slangen halvt lige efter hanen og vandet falder i tryk for enden.
Knæk slangen ude for enden og vent til trykket er bygget op.
Ret knækket ud og se at der er fuld drøn et øjeblik også falder trykket.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-02-08 19:57

Har også været ude for det samme men er trykket ens i hele huset er det enten i hoved tilslutningen eller et rør i en vej et sted der er utæt Det var det der så var galt her hvor jeg bor Nå Nu er der noget spændende i fjerneren hej

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-02-08 20:00

Eyvind det lyder som om du har rimeligt styr på hvad der kan være galt. Jeg er bare fuldstændig novice i det her så jeg aner ikke hvordan jeg skal forsøge mig frem da jeg ikke aner hvad jeg skal se efter.

Citat
Hovedhanen er sikkert en "stilbar konraventil" og kan godt hænge.
- hvordan ser den typisk ud og hvordan kan man se om den hænger ?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-02-08 20:02

og jeg syntes ikke vandtrykket falder efter et stykke tid. Det starter lavt. Men som sagt mener jeg kun at det er nogle stdder i huset, især vores bruser i "hovedbadeværelset"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-08 20:11

Kun nogle steder...............ikke hovedhanen.

På vandhanetuden sidder der sikker en perlator som får vandet til at blive "blødt" og lækkert.
Der kan sidde grus og spærre for vandet.
Er det både koldt og varmt vand som har mistet trykket.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-02-08 20:16

Citat
Er det både koldt og varmt vand som har mistet trykket.
- ja i den omtale bruser er det

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 18-02-08 20:27

Hvis det er et thermostat blandingsbatteri - kan der godt sidde skidt et af filtrene som sidder lige der hvor vandet kommer ud af væggen (hvis det er et fritsiddende batteri) og der sidder en omløber på hvert rør som løsned så batteriet kan tages af.

Der skal lukkes for både koldt og varmt vand.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 18-02-08 20:28

Tak for svaret Eyvind. Jeg tror jeg kommer til at ringe til en prof.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-08 20:31

OK - det er ikke så slemt at tage batteriet af ............. men at skille og samle det igen er der ikke så mange der kan og få det til at virke (heller ikke jeg)

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 18-02-08 20:31

Hej
Hvis det kun er bruseren ,der ikke er tilfredsstillende tryk ved ,kan det ,hvis det er et termobatt. være de 2 filtre, der sidder i tilgangen på batteriet ,både kold/varm.
Luk for hovedhanen ,pil batteriet af ,rens filtrene,check pakninger og monter batteriet igen.luk op for vandet igen.
mvh
mcloud ...bliktud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-02-08 21:57

Har du prøvet trykket uden bruser på, har du afkalket bruseren