/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børn og et-værelses
Fra : WarBitch
Vist : 1545 gange
100 point
Dato : 18-02-08 09:11

Jeg har et hurtigt lille spørgsmål.. Dermed ikke sagt at det er nemt

Jeg har hørt at man ikke må bo i en et-værelses lejlighed med barn (baby) .. Passer dette? Har prøvet (godt nok kun halvhjertet) at finde noget om det på nettet, men jeg har ikke umiddelbart fundet noget..

MVH
WB

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 18-02-08 09:21

Kan ikke forestille mig, der er lovgivet således

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-08 09:28

Jooo der lovgives omkring m2

Prøv at ringe til din kommune, jeg mener det er 20m2 der skal være pr person. Vihar lige haft
en sag i vores kommune, hvor et par blev smidt på porten (den ene part i ægteskabet, var fra udlandet, om det har nogen betydning ved jeg ikke)

Kommunen fandt dem noget størrer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 09:46

i forbindelse med familiesammenføring er det korrekt da der er lovgivet omkring max 2 personer pr værelse.

Der har været regler visse steder - bla i forbindelse med værelse (ikke lejlighed osv) om at der højst må bo to personer pr værelse.

Nu ved jeg jo ikke hvorfor du stiller spørgsmålet - men myndighedene kan vurdere at det ikke er barnets tarv hvis der kun er et enkelt rum til både mor/far o g barn.

I visse tilfælde - for eks hvis der er tale om delt forældremyndighed o.lign er der skredet ind således at barnet SKAL have sit eget værelse. (kender personligt to tilfælde hvor faderen ikke kunne have sit barn hos sig fordi der ikke var et selvstændigt værelse til barnet)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-02-08 09:55

I "vores" tilfælde var det ikke fordi der kun var et værelse, men fordi værelset var for lille

Min 20m2 pr. person (tror jeg det var)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 10:04

Citat
Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

lejelovens § 69

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-02-08 10:13

Okay, jeg huskede ikke helt forkert, men det er nok kun regler vedr. familiesammenføring

Citat
"Det var rigtig dejligt for os at de hjælper. Jeg har ikke før haft brug for kommunen, så det her er noget der varmer", fortæller xxx. I øjeblikket bor han sammen med sin kone og barn i xxx, i en bolig på 45 m2. Og netop størrelsen var ved at splitte den lille familie, på grund af boligkravet i familiesammenføringsreglerne. Boligkravet betyder, at hver person skal have mindst 20 m2 at bo på.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-02-08 10:39

Du kan evt. prøve at spørge her, enten pr. mail eller telefonisk

Frivilligcenter SR-Bistand yder professionel social, juridisk og psykologisk rådgivning. Vores udgangspunkt er hjælp til selvhjælp.

Rådgivningen udføres først og fremmest af frivillige, jurister, socialrådgivere, socialformidlere, psykologer eller studerende på sidste år. Det hele er gratis og kan foregå anonymt.

fra http://www.sr-bistand.dk/kontaktinfo.asp

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 18-02-08 11:02

Dit barn skal have mulighed for at trives på egne kvadratmeter, som min sagsbehandler engang sagde til mig....
OG jeg SKULLE have et værelse, hvor jeg kunne lukke døren til og koble fra.
Du har krav på gennem boligkontoret så snart der er noget ledigt, at få tilbudt en lejlighed der svarer til det antal børn du har + stue og soveværelse.... men tror nok andre regler træder i kraft hvis du har 5 børn....

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 18-02-08 11:16

Spørger fordi jeg er kommet i "ulykke" .. Og der er mange ting som spiller ind på om jeg kan have et barn i mit liv som det ser ud lige nu..
Min boligsituation er som følger:
Bor alene i en et-værelses lejlighed på 33 kvm + 8 kvm uopvarmet altan, som kan omdannes til mit soveværelse evt.. (Det er større end det lige umiddelbart lyder til)
Som jeg kan forstå det kan jeg altså ikke blive boende dér hvis jeg får barnet?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-02-08 11:30

Hej igen, jeg kan godt forstå du er i en svær situation lige nu. Håber du har nogle, der kan støtte dig.
Du kan som enlig mor få, børnetilskud til enlige forsørgere, og børnebidrag fra faderen.

Du kan få yderligere information om støttemuligheder og din økonomiske situation som forælder, hvis du kontakter socialforvaltningen i din kommune eller Mødrehjælpen.

Jeg ønsker dig held og lykke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 11:35

hmmm - uden at sige for meget - hvis du ønsker at beholde barnet så er der store muligheder for at du indenfor rimelig tid kan få et lidt større lejemål - så brug tiden fornuftigt og søg alt du kan - kommunen kan i nogle tilfælde hjælpe dig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 11:36

BTW så har børnefamilier og enlige mødre ofte bedre chancer i almennyttigt byggeri

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-02-08 13:06

Der SKAL være et lokale til hver beboer.

Citat
Du har krav på gennem boligkontoret så snart der er noget ledigt, at få tilbudt en lejlighed der svarer til det antal børn du har + stue og soveværelse.... men tror nok andre regler træder i kraft hvis du har 5 børn....

Det passer ikke helt.
Kommunen KAN hjælpe. Det er ikke et krav, man kan stille dem.
Det er i hverttilfælde en god idé at være medlem af en boligforening, inden man beder kommunen om hjælp.
Kommunen kan råde over hver 4. lejlighed i almennyttig bolig. Men man SKAL være medlem. Er man det ikke, er det et krav at man bliver det.
Men igen... Kommunen KAN hjælpe - de SKAL ikke. Men de gør det som regel, når der er børn involveret. Jeg tror ikke den der soveværelsesaltan går såm ekstra rum. Godt tænkt, emn den går bare ikke. Der er helt klare regler for lokalers udformning før de kan betragtes som værende anvendelig til bolig.

Mit råd er... gå på kommunen. Tag vandrejournalen med, så de kan se du faktisk ER gravid, og snak med din sagsbehandler. Sådan en har alle. OG lad ham/hende rådføre dig.

Men helt ærligt, så længe det kun er halvhjertet du har prøvet, så...
Da jeg selv boede på værelse og blev gravid, søgte jeg ALT fra den dag jeg fik konstateret at jeg var gravid til kort tid før fødslen. SÅ jeg flyttede ind 14 dage før termin.

Men søger du via nettet, så pas på pengene. Det er ikke alle steder de er lige ærlige. Check aviser mm. opslagstavler i forretningerne. Hæng selv sedler op, og sæt en annonce i avisen.
DU er nødt til at gøre noget selv, før du kan forvente kommunen vil hjælpe.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 18-02-08 13:32

Vil du gerne dette barn????
En ting er at synes det er uoverskueligt pga. boligforhold etc. en anden hvis du reelt ikke er parat til et barn i dit liv. Er du ikke det kan det blive rigtig barskt for både dig og barnet. Jeg ved at man siger at man ikke bare kan vælge et barn fra fordi det er ubelejligt, men du lyder som om det er en hovsa-graviditet, hvor du ikke vælger faderen. Så kunne det jo godt være en abort var det rigtige valg for dig.
Hvis du gerne vil barnet, så ring til kommunen idag og bed om at få en tid hos din sagsbehandler. Få kontaktet læge, så I kan få startet en svangre journal op osv.

Held og lykke hvad du så end vælger. Husk det ER dit valg, ikke alle os andres.

KH Mette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-02-08 15:00

Citat
Jeg tror ikke den der soveværelsesaltan går såm ekstra rum. Godt tænkt, emn den går bare ikke. Der er helt klare regler for lokalers udformning før de kan betragtes som værende anvendelig til bolig.

Det er jeg nu ikke så sikker på, idet jeg ved at der blev bygget en masse 5 værelses lejligheder, som ikke kunne blive lejet ud, de blev så delt op, og den ene lejlighed blev så en et-værelses med altan, som efterfølgende blev isoleret hos dem der ønskede det, så det idag fungerer som en 2-værelses, hvor altanen er soveværelse.

Så spørg din kommune, for bliver det mega svært at finde en egnet lejlighed, kan det da være du får lov at blive boende

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-02-08 17:19

Vil gerne anbefale dig at kigge ind på www.singlemom.dk og oprette dig der.

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 18-02-08 17:54

Ja, det er lidt en hovsa-graviditet, og den kommende fader ved intet endnu, da det først blev endeligt bekræftet idag.. Han er ikke min kæreste, men en som jeg har flirtet lidt rundt med, en "måske fremtidig kæreste" så'rn.. (Måske lidt af en showstopper, men det er hans valg hvis det kommer til det..)
Jeg vil meget gerne have barnet.. Og jeg er klar til at være mor, om det blir alene eller ej.. Der er bare åh så mange praktiske ting som skal på plads, og det ret hurtigt.. De fleste ting ved jeg hvor og hvordan jeg skal få klaret, men var lige i tvivl med denne ene ting.. Er flyttet så meget rundt de sidste 7 mdr, at det ville være rart at kunne blive boende denne gang.. Men jeg ofrer mig gerne for den største gave man kan få

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 18-02-08 17:55

(Og det med det halvhjertede forsøg på at finde oplysninger var fordi jeg syns det er så meget nemmere lige at spørge alle de kloge kandu'ere..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-02-08 18:07

Hej vil bare sige

Du har først idag fået at vide, at du er gravid.....jamen selvfølgelig begynder tankerne at myldre

Jeg kender jo slet ikke din situation ellers, alder, økonomi etc. MEN

Citat
Men jeg ofrer mig gerne for den største gave man kan få

Så er jeg sikker på, at du nok skal klare dig.

Jeg vil dog, endnu engang, henvise til Mødrehjælpen, de kan hjælpe dig med mangt og meget.

http://www.mhj1983.dk/

Held og lykke

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-02-08 18:11

Du lyder ung.
Det er hårdt at blive mor som ung. Jeg fik selv den første godt nok i den "høje" alder som 20-årig. En svær fødsel af et psykisk sygt barn. Alligevel fik jeg 2 børn mere og 2 uddannelser.

Det kan lade sig gøre.

har du intet netværk, du kan søge støtte hos?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 21:51

du ved jo godt hvad du vil så herfra - og så i gang med at finde et rimeligt lejemål

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-02-08 21:56

Når du først har fundet ud af det idag, synes jeg du skal slå koldt vand i blodet og nyde tanken om graviditeten og barn de næste par uger.

Når du så har vænnet di til tanken, så kan du begynde at tænke praktisk. På det billede der er på dn profil, ser du ikke ret gammel ud hvis det altså er dig.

Jeg vil også anbefale dig mødrehjælpen og singlemom.dk

Jeg kommer selv på singlemom (enlig mor med samboende kæreste) og der er mange piger i mange aldre, både gifte, samboende, enlige med kærester, gravide, unge mødre osv osv De er alle rigtig søde til at støtte og hjælpe, og du kan regne med respons hele tiden. Der er netværker som mødes efter behov, og man mødes få eller mange. Nogle "mødes" slet ikke

Og ja, med den holdning du lægger for dagen, så kan du da kun klare det

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 18-02-08 22:38

Tillykke!!!!!
KH Mette

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-02-08 22:44

Jeg vil også ønske dig og barnet alt mulig held og lykke, meeen jeg bliver nu noget bekymret når
jeg læser denne tråd http://www.kandu.dk/Spg112881.aspx jeg håber det er et overstået kapitel og at din psyke har fået det meget meget bedre, da det at få et barn er et stort ansvar

Godkendelse af svar
Fra : WarBitch

Dato : 19-02-08 08:44

Tak for svaret Nordsted1. I siger stort set det samme allesammen, og siden du var først, må points gå til dig..

Ja, jeg er ret ung, 19 år pt, men når at blive 20 inden barnet kommer.. Den tråd du hentyder til "x" (kan ikk lige huske hvem det nu var), ja, det er et helt og aldeles overstået kapitel.. Jeg bor for mig selv nu, og har "bare" deres støtte..

Takker osse mange gange for den støtte og de lykønskninger jeg har fået herinde.. Jeg er glad for at jeg skal være mor, og jeg ved at jeg kan klare det til et 13-tal (hmm.. 12-tal hedder det vel nu hehe) .. Selvfølgelig bliver det hårdt, men det ville det også blive hvis jeg var 25, 30, 47 år gammel.. Det er altid en udfordring at blive mor

Endnu engang tak for svaret, og jeg vil helt sikkert kigge ind på de forskellige sider i nævner..

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 19-02-08 08:45

("p.s." - Det er et MEGET gammelt billede.. hehe.. Kan se at det vist hellere må skiftes ud en af dagene..)