/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Uønsket mail fra "Min" adresse
Fra : Husmanden
Vist : 936 gange
50 point
Dato : 18-02-08 09:08

Kan du løse denne gåde for mig?
Jeg modtager jævnligt en email der angiveligt er sendt fra min egen adresse xxxx@stofanet.dk. Det er en af de uønskede. Hvordan min emailadresse kan stå som afsender når det er en anden der har sendt den aner jeg ikke. Jeg kan ikke mærke den som: Slet denne mail, for så kan jeg ikke skrive til mig selv mere.
Kan dufortælle mig hvordan jeg får blokeret disse afsendere uden at udelukke mig selv?
Venlig hilsen, Husmanden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 09:26

evt spoofing - i så fald er du nødt til at få din maskine renset

det kan skyldes at du selv har en såkaldt "spambot" liggende. Et stykke malware, som i det skjulte afsender spam, i forbindelse med mange andre maskiner i et såkaldt botnet som er styret af hackere.
Det mest sandsynlige er at din mailadresse ligger på en komprimitteret maskine hvor botten har høstet din adresse i dit adresskartotek og bruger den som afsender adresse. Det gør at du vil modtage mails fra dig selv indtil du har fået din maskine renset helt og holdent.

Vær opmærksom på at din udbyder pludselig kan lukke for din forbindelse hvis og især når det liver registreret der.

gør følgende så hurtigt du kan:

opret dig som bruger her

http://www.spywarefri.dk/forum/

følg denne vejledning

http://www.spywarefri.dk/forum/links/hjtanv.htm

indsæt loggen i dette forum under nyt emne

http://www.spywarefri.dk/forum/forum.asp?FORUM_ID=15

møg botnets - held og lykke med rensningen

Kommentar
Fra : tegnedrengen

Dato : 18-02-08 09:27

jeg har ikke løsningen
men har selv prøvet at få mail fra mig til mig
- slettede pågældende e-mailadresse -

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 18-02-08 09:56

du skal i øvrigt lige være opmærksom på at "en anden" kan fremstå som dig - uden at være vidende om det i og med din mail adresse bliver høstet i adressekartotekt på en inficeret maskine og når den malware så udsender spam med egen smpt server kan det udemærket være din adresse der benyttes som afsender !

Kommentar
Fra : Husmanden

Dato : 18-02-08 10:24

Tak til mirit.
Min maskine er helt ny. Den gamle er ikke på nettet mere. Jeg har lige fra starten haft Windows Vista, firewalls og Telia Safe surf slået til og mit trådløse netværk er krypteret. Jeg tror ikke at der sidder noget i denne maskine som er medvirkende årsag til kalamiteten. Det er nok fortidens synder udført med den gamle maskine.
Jeg er meget i tvivl om jeg tør downloade noget fra spywarefri idet jeg i forvejen har en del antispywareprogrammer installeret på min nye notebook. Jeg har måttet slække lidt på Windows firewall for overhovedet at kunne tilslutte mig nettet.
Iøvrigt er min viden om det bagved liggende ret begrænset.
Til Tegnedrengen kan jeg sige at jeg jo ikke kan slette den pågældende "fra-adresse" idet det jo er min egen.
Jeg må prøver at finde ud af hvad Botnets er.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 10:29

http://www.ipguide.dk/ordliste/?ord=botnet kort fortalt

du kan sagtens have alt muligt skidt på din pc uden at være klar over det - desværre så jeg vil stadig foreslå dig at bruge spywarefri.dk (desuden kan alle deres renseprogrammer nemt fjernes - og skal også - efter brug )

Kommentar
Fra : tegnedrengen

Dato : 18-02-08 10:37

Åh, ja - Husmand, du har da dine problemer.
Det skyldes nok at du sendte en e-mail for 15 år siden, at du forfølges nu.
Stakkels dig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-02-08 10:38

Man har jo før hørt at der kan være skidt på en ny maskine. (ALDI) For et par måneder siden.

Kommentar
Fra : tegnedrengen

Dato : 18-02-08 11:12

Alle disse antivirusprogrammer du har på notebook...
du er sikker på at det ikke er på de gule post-it sedler de er installeret, Husmand?

Kommentar
Fra : Husmanden

Dato : 18-02-08 12:01

Kære Kan-duer
Jeg har fra anden side modtaget følgende forklaring på fænomenet men ikke en kur mod sygdommen. Citat:

"Grunden til at du modtager mails som er sendt fra din egen adresse er, at man har opsnappet din email adresse, f.eks. ved at du har anvendt din email adresse på nettet.

Spammere anvender så nu adressen til at sende spam via usikre mailservere der ikke checker for om adressen faktisk hører til på den server der sendes fra." Citat slut.

Der er vist kun 1 løsning og det er at få sig en ny emailadresse.

Kommentar
Fra : tegnedrengen

Dato : 18-02-08 12:05

det var jo det jeg sagde
- og vær forsigtig med din adresse i fremtiden Husmand !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 14:23

ny adresse er slet ingen dum idé

MEN... læs lige igen = kommentaren her: Dato : 18-02-08 09:26 for du kan netop godt have det skidt på maskinen der ligger og gemmer sig - du vil fortryde det hvis du ikke får sikkerhed for at det ikke er der - og hvis det er der fortyder du at du ikke fik gjort noget ved det

Kommentar
Fra : tegnedrengen

Dato : 18-02-08 14:52

den ip.guide er da nyttig, miritdk

Godkendelse af svar
Fra : Husmanden

Dato : 18-02-08 15:42

Tak for svaret miritdk. Hvis jeg kaster mig ud i en større opgave med min PC, har jeg brug for først at studere detaljerne, ellers kan man gøre problemet større. Husmanden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-08 21:36

helt ok og selvtak