/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fundament til udhus
Fra : egoland
Vist : 8941 gange
100 point
Dato : 17-02-08 19:09

Er blevet noget træt af mit gamle udhus, som står på punkt-fundament. Det synker, selv om det er ca en meter nede! Så jeg tænkte at pille skuret ned, og grave en rende rundt om hele molevitten med en rende-spade, og så smide noget beton i, og så 10 cm leca-blokke ovenpå, så de kom op i ca 7-10 over jordplan. Her ovenpå genopføre mit skur. Som gulv har jeg tænkt 60x60 beton-fliser. Hvor dybt skal jeg ned, det er jo ikke noget slot, jeg skal bygge?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-08 19:22

ca. 90 cm (frostfrit).....

Men det kræver undergrunden kan bære......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-08 19:23

Og så HUSK lige byggetilladelse når der er sokkel....

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-08 19:41

Man er faktisk nede på 7o cm dybde idag når man snakker frostfrit.
Det ville være en god ide at lægge nogle længder tender-stål i din støbning, det styrker.
Hvorfor ikke støbe helt op med nogen brædder som form til sidst, så holder det. Leca blokke har det med at fryse itu, og beton er bedre at fæste dit drivhus i. Husk krydsmål. d.v.s. at afstanden fra de to modsatte hjørner skal være det samme som afstanden mellem de andre to modsatte hjørner, så er den i vinkel.
Beton eller cement fliser er normalt 50 x 50 cm.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-02-08 19:50

Bestå undergrunden af mosejord ell. tørvejord. Ellers skulle frostfri dybde være ok

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-02-08 20:45

stig 54

ifølge bygningsreglementet for småhuse skal et fundament min 90 cm i jorden som stadig i dette sammenhæng bliver betraktet som frostfrit, det hedder ikke tender stål men tentor, hvis leca blokke behandles som forskrevet sker der intet med hensyn til frost, husk at lægge pap ud inden du bygger videre fra lecablokken, den er modsat beton isolerende, i byggeri er det et krav at man afslutter et fundament med to rækker lecasten, din diagonal afsætning ar korrekt, sidst beton fliser fås i alle mål indtil 1 x 1 meter med spring på 10 cm.

mvh
Per

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-02-08 21:26

Først og fremmest skal du have byggetilladelsen hjemme FØR du river det gamle skud ned, eller risikerer du ikke at få lov til at bygge. Er der problemer kan du med lidt snilde grave ud mellem søjlerne, og mure fundament op under skuret, og så rette det op ved samme lejlighed.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-08 21:39

Jeg sad og tænkte på mit eget drivhus fundanent, har nemlig fortrudt at jeg ikke støbte hele vejen op, leca blokke er ok hvis de pudses som foreskrevet, men de er ikke egnede til at skrue et drivhus ned i.
Drivhuse har det med bevæge sig i vinden og da er lecablokke ikke så gode til at holde fast som som beton, ellers skal der da et ordentligt lag smøre ovenpå.
Nu ved vi jo ikke om huset skuret er større end 9,9 m2, som er grænsen for hvornår man normalt skal søge tilladelse.
Det lyder smart at støbe i mellem "pillerne", selv om det synker nu vil der jo blive en helt anderledes trykfordeling.
Det er da smart med 60 x 60 fliser hvis det passer bedre med arealet, de fås ikke her på Bornholm men det gør tender stål da

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-02-08 22:15

selvom skuret er under 10 m2 skal det jo stadigvæk anmeldes, og det er ikke sikkert, man får lov. Er det?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-08 22:22

Det kan der måske være noget om, jeg mener det dog ikke hvis det ligger 5 m fra skel og der ikke er særlige lokale regler. Nu er det jo ikke en nybygning men en reparation så mon det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-02-08 22:26

Netop min pointe: Når man støber imellem, er det en reperation, og så skal man ikke spørge nogen. Riv ikke ned før tilladelsen til det nye er hjemme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-08 22:28

Der skal vel ikke tilladelse til noget nyt, som jeg forstår det er det det gamle der skal op igen eller hva?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-02-08 22:40

Jeg ved ikke om historien er blevet bedre undervejs, men her i byen står en tom byggegrund. Sådan en fjordfiskerstribe på 10 m gange afstanden fra vejen og ned til vandkanten. Rygtet siger at køberne lige har givet 3 1/2 mill for huset. Så rev de det ned for at bygge et nyt, men nu skal de overholde skelreglerne. Ret surt, når grunden kun er ti meter bred.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-08 22:50

Det er ikke sikkert der skal en byggetilladelse til, men du skal være obs. på om der er nogen klausuler for opførelse af bygninger på din grund.

Byggetilladelse kræves ikke for garager, carporte, udhuse og drivhuse, såfremt de er mindre end 50 m2

http://www.ebst.dk/byggetilladelse

Så til sokkeldybden.....når punktfundamentet synker selv om det er en meter nede, så skal du endnu længere ned med en fast sokkel.......for når det synker nu, er grunden ikke bæredygtig ned til en meter, og du skal ned til fast bund.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-08 23:18

Under 50m2 kræver ikke byggetilladelse, men skal dog anmeldes. Spørgsmålet er om det skal det når det er 9,9, det kan f.eks. være et drivhus.
Mener stadig her er tale om reparation.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-08 23:49

Citat
Spørgsmålet er om det skal det når det er 9,9, det kan f.eks. være et drivhus.

Hvis du mener, om et byggeri på 9,9, m2 skal anmeldes, så nej...det har altid været tilladt at opføre bygning på under 10 m2 uden noget administativt til kommunen.

Her er ikke tale om reparation når bygningen pilles ned og genopføres på en ny sokkel...så er det nedrivning af en bygning og opførelse af en ny....også selv om de samme materialer anvendes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-08 08:10

Jeg sætter straks 10 drivhuse a 20 m2 op og har dermed et tilbygning på 200m2.....

Mig bekendt skal der byggetilladelse til ALT der når der støbes sokkel..... (selv en flagstang)....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-02-08 08:43

Mit råd.
Få en ud og efterfunderer. Det er lige lovlig meget konfekt at nedtage og genopfører, når det står på punkter. Det kan gøres ret smertefrit af en der ved hvad han gør.
Det kan også være dit skur blot mangler noget stabilitet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-02-08 08:46

Hov - det med hvor store og hvor mange mindre bebyggelser der må være på grunden skal man se i lokalplanen for netop det berørte område. Det er altså umuligt at sige om der skal søges byggetilladelse eller ej. Typen af fundament har intet med tilladelsen at gøre.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-02-08 10:02

Der er en grænse for hvor mange 9,9 m2 bygninger man må opføre og der skal være en vis afstand imellem dem.
Vi mangler en respons fra spørger, da det er ved at blive en diskussionsklub. Er skuret over 9,9 ?
Kan det laves som en reparation? Ellers søg, det står der jo i forvejen. Er det lovligt opført ?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-02-08 10:05

Jammen diskussionen er overflødig. Kun lokalplanen gælder

Jeg afhakker spørgsmålet, men du skal skrive PM hvis du vil have yderligere hjælp.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 18-02-08 18:30

Sikke mange svar - eller blev det en diskussionsklub?
"Skuret" er nærmest en garage med et redskabsskur, og skur-delen er på lige knap 10 m2. Det er så skur-delen, der driller, og det er den jeg spørger om. Så vidt jeg tyder reglerne, må man have to skure/drivhuse på op til 10 m2, samt en carport på 50 m2. Jeg har ikke kunnet finde nogle regler vedr. fundament, men det kan da godt være, de findes.

Men nu var det jo sådan set bare ideen, jeg spurgte til, idet jeg var ude på at spare lidt støbe-arbejde til selve gulvet, og idet jeg gerne ville kunne komme i jorden indei selve skuret, fordi der ligger noget, der måske kunne trænge til en reparation enggang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-08 18:55

Citat
Men nu var det jo sådan set bare ideen, jeg spurgte til

Ja - på Kandu skal man ikke gå fra sit spørgsmål - så udvikler det sig hurtigt til en "verdenskrig"

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 18-02-08 19:14

Jeg saksede lige følgende:

www.ebst.dk/file/1990/bygningsreglement_for_smaahuse.pdf

Ifølge denne står der intet om sokler. Man må så kunne enten lave det sokkelfrit, eller lave soklen helt til Kina, hvis man har lyst

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 19-02-08 21:13

til bibsamie

Bare til din orientering er småhusreglemenet ikke længere gældende, men afløst af BR07 (men derfor kan man jo stadig godt bruge det som udgangspunkt for fornuftige konstruktionsmål, bare ikke som argument vedr. lovlige/ulovlige forhold)

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 20-02-08 14:42

Nu må det jo snart være på tide, at jeg fælder min dom. Gid jeg kunne være salomonisk og dele den på alle. Flere indlæg?

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 20-02-08 19:17

Tak for svaret stig54. Det var nok det mest brugbare svar på et spørgsmål der er ved at udvikle sig til en diskussionsklub!