/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Gini-koefficient???
Fra : Alfido
Vist : 2539 gange
12 point
Dato : 17-02-08 17:03

Gini-koefficient, Hvad er det? og hvordan udregnes det?
Der står meget lidt og upræcist i mine lærebøger.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 17:06
Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 17-02-08 17:14

¨måske kan du forklare mig det i 'menneskesprog' så forstår det bare lidt bedre... for jeg forstår ikke rigtig det tabel (på wikipidia)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-02-08 17:16

desværre ikke - du må vente, til der kommer en klogere forbi

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 17-02-08 17:18

hehe bare iorden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-02-08 00:57

Har jeg forstået det korrekt, så er Gini-koefficienten et udtryk for forskellen mellem laveste og højeste indkomst i et bestemt georgrafisk afgrænset område. Når man f.eks ser at Grønland er grøn på tabellen, er det fordi, at forskellen mellem laveste og højeste ikke er ret stor. (har ikke noget med den enkeltes real indkomst at gøre.)

Kigger man på den mørkerøde/brune farve på verdenskortet vil man se at forskellen er meget stor...nemlig > 0.60 i dette farveområde, hvilket er sandsynligt i disse områder. Gini-koefficientens størrelse kan max. være 1,0, Det er altså et udtryk for, at den omtalte forskel i max. /min. indkomst, er meget stor i disse områder.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 12 point
Dato : 18-02-08 02:05

Hvis du kigger på HBs link
http://da.wikipedia.org/wiki/Gini-koefficient
er der en graf i højre side (i ikke bredformat er den delvis dækket af tabel, så klik på grafen)
Grafen indeholder en retvinklet trekant med grøn hypotenuse og ubestemmeligt rødlig farve, og indeni en blå kurve.

Hvis vi nu stiller et helt folk op i rækkefølge efter hvor meget de tjener, og alle (én ad gangen) smider en årsløn i "puljen" så viser den blå kurve, hvor stor (i % af den samlede) puljen er når det i bunden viste fattigste antal % har smidt deres årsløn i (når vi når 100% er de rigeste også med, og så er puljen selvfølgelig nået 100%).

Hvis vi alle tjente det samme ville den blå og den grønne dække hinanden, mens den blå naturligvis må ligge under den grønne, når nogen tjener mere end andre, fordi de, der tjener mindst ikke kan smide så meget i puljen.

Hvis du farver arealet mellem den grønne og den blå linie = brunt, og det under den blå = grønt kan du beregne, hvor stor en del af hele trekanten, der er brunt og den del er Gini koefficienten.

Hvis alle tjener det samme, er 0,00 = 0% brunt og koefficienten er 0,00
Hvis én tjener det hele, og resten ingenting, er 1,00 = 100% brunt og koefficienten er 1,00, der er jo intet i puljen før den sidste har smidt sin årsløn i.

Hjalp det?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-02-08 02:08

Rettelse:
"ubestemmeligt rødlig farve" skulle have været: "ubestemmeligt rødlig farvede kateter"

Godkendelse af svar
Fra : Alfido

Dato : 18-02-08 20:20

Tak for svaret hjkofoed og Helle.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-02-08 20:31

Bevars...... Du skal da bare spørge en anden gang, hvis der er noget du ikke ved.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-02-08 00:15

Selv tak, og tak til helle for linket, der gjorde det nemt at beskrive

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-02-08 00:19

Glimrende beskrevet btw.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-02-08 00:51

Hej klumme, når der er noget man ikke forstår, føler man sig dum,
Hvis man ikke spørger, så er man dum!
Så vil du ikke nok fortælle mig: Hvad står btw for?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-08 01:42

LOOL Jo.. Det er dette forbandede cybersprog...BTW = By the way

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-02-08 20:15

Takker og bukker

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-08 21:03

dvsl = det var så lidt