/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Træarbejde
Fra : Jimmy17
Vist : 633 gange
100 point
Dato : 17-02-08 13:24

Hey derude.

Jeg skal have lavet lidt træarbejde, som jeg nok skulle kunne klare selv.

Har en større plade, hvor jeg meget af den skal have lavet en fordybning på et par centimeter.
I midten skal der være en figur, som jo så skal formes ved hjælp af fordybningen rundt om.
Hvordan gør jeg det bedst muligt og pænest muligt?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-08 13:42

En overfræser kan gøre det (en lille bid i dybden ad gangen)
Den kan føres efter en skinne lige eller buet.
Helt i frihånd er ikke nemt.
Den bør altid bevæges i modløb ............ da den ellers vil "hugge"

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 17-02-08 13:42

Med en overfræser

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 17-02-08 13:56

Modløb?

Havde også selv overvejet med en fræser. Men hva så med finslibning

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 17-02-08 13:57

Så sådan et sæt med forskellige slivehoveder, det må da egentlig kunne bruges til det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-02-08 14:08

Slibehoveder duer ikke da de vil lukke hurtigt.
Jeg vil også foreslå en overfræser, men træn Dig op på noget andet.

Finslibning er ikke noget problem da en overfræser kører langt hurtigere end en alm boremaskine og derfor laver et flot resultat med skarpe jern.

Træet skal alligevel slibes efter 1. behandling, hvad enten der lak eller det skal males. Ved maling bruger man en grunder der også skal slibes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 14:28

Modløb:

Hvis du tager en håndboremaskine med et alm. bor og holder siden på kanten af et brædt der er spændt fast..............og starter boremaskinen så vil den forsøge at rulle til højre.

Hvis du tvinger den i modsat retning så er det modløb.

Det vil sige at med en fræser der arbejder i medløbsretning - vil forsøge at løbe med og hakke/fjække/hoppe

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 17-02-08 15:51

Jamen er der ikke grænser for hvor små hoveder de fræsejern kan fåes i?
Hvis jeg nu skal ned i mellemrum på et par mm, måske en halv cm, hva så?
Er der jern dertil?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 16:57

Det vil typisk være en endefræser du skal bruge. Alm. sidefræser kan også bruges men har svært ved at fræse ned.
Fræsere findes i alle mulige faconer og tykkelser 1 mm. til 10 mm. Større fræsere kræver en større maskine end dem der fås billigt hos eks. Harald Nyborg.
Rillen bliver nemt lidt bredere end tykkelsen på fræseren.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-02-08 12:01

Tak for svaret Eyvind.