/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
forHjuls leje på golf 2
Fra : allano33
Vist : 681 gange
50 point
Dato : 16-02-08 22:00

Hej er der nogle der kan sige mig hvilken vej man presser et forhjuls leje ud nå det ligger i en presse, og hvor meget pres skal man bruge?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-08 22:12

Du skal tage ud låse fjæderen og presse det ud den vejen.Du presser ud center splain først.
alimak

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 16-02-08 22:15

Det vil sige at jeg skal presse den modsatte vej af hvor bremse skiven var monteret?

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 60 point
Dato : 16-02-08 22:24

Ved ikke om jeg forstår modsat vej af bremseskiven. Du kan vel se låseringen/fjæderen? Når den er demonteret så ser du et spor som låseringen ligger i.Den vej skal lejeret ud.Og nogle gange må man presse 5-10 ton før det begynder at bevæge sig.Husk låseringen ellers får du ikke lejeret ud.
alimak

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 16-02-08 22:25

kommer lidt an på hvad side du har fjernet låsefjeder

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-08 22:28

Er det 2 låsefjædere?
alimak

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 16-02-08 22:29

fjern låsering i begge sider så du kan komme til at presse på yderringen, også af hensyn til montering af det nye, du må ikke presse på inderringen. god ab lyst

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 16-02-08 22:30

der er låse på begge sider af lejet

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 16-02-08 22:39

Ja ok, men jeg kan ikke se den anden låsering for den runde plade som bremseskiven var monteret på den sidder der stadigvæk, kan man fjerne den?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-08 22:45

Ja den skal presses ud først.Da ser du låseringen.Mener at lejeret skal samme vej som den "runde plade".Men det ser du når du har presset ud den "runde plade"
alimak

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 16-02-08 22:45

Du mener støvpladen, ja den kan fjernes, mener den er monteret med 4 x 6 mm bolte, uden at være helt sikker på det men af skal den da det er noget kluns af mase med det i pressen. Jeg bruger ikke selv presse men et 16 mm gevind af passende længde og trækker lejet ud og det nye i igen, så undgår man følelsen af at være sprældemand

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-08 22:54

Nej jeg mener ikke ankerpladen, men pladen der hjulboltene og bremseskiven sidder.
alimak

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 16-02-08 22:54

Nej jeg mener der sidder en stor rund masiv skive der holder bremseskiven på plads,hvad skal den?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-08 23:01

Jeg kan ikke huske nogen stor massiv skive der holder bremseskiven på plads.bremsesskiven holdes på plads af 2stk 6mm skruer eller kun hjul boltene.
alimak

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 17-02-08 15:45

Det der holder bremseskiven hedder "Hjulnav" ,det skal presses ud først,den ene inderste lejering vil sikkert blive siddende på navet så den må du fjerne bagefter.
Nu kan du fjerne Låseringen og så presse Hjullejet ud.
Jeg mener at der er kun en vej ud, HUSK at når du presser det nye leje i ,må du IKKE presse på den inderste lejering.
Mvh.muldvarp1

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-02-08 19:17

Når du har presset hjulnavet ud, så sidder lejerringen fast på den.Da synes jeg det er best at slibe ringen næsten over og så tag en mejsel og hammer og slå,så sprækker ringen og det er let at fjerne den med to skrutrekkere.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : allano33

Dato : 17-02-08 19:54

Tak for hjælpen til jer Alle.
Jeg har fået det skiftet, og det var jo ikke så svært.
mvh
Allano33

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-02-08 00:40

Godt det gik.
alimak