/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Tab af data på harddisk
Fra : jensostenfeld
Vist : 771 gange
86 point
Dato : 16-02-08 20:51

Hej

Jeg har formentligt mistet en del data på en harddisk som sad i min bærbare Toshiba - ærgerligt, men ikke en total katastrofe.

Jeg har prøvet "alt" (tror jeg) hvad angår forskellige data recovery software på internettet.

Jeg oplevede crashed ved at den bærbare stallede og ikke var til at komme i kontakt med. Efter langs tid venten og forsøg med gorillagreb mm tog jeg strømmen. Ved genstart gik den i stå efter få sekunder med en "read error on hard drive".

Jeg tog harddisken ud og flyttede den over i en usb kasse, så den kunne virke som ekstern harddisk til en anden computer. Symptomet var nu, at den hænger gevaldigt (der bliver tænkt i mindst 2 min når den bliver sat til). I nogle tilfælde kommer der et "G:" drev til syne - vælges der proporties, står der, at det er 0kb på drevet og 0 fyldt ud.

Jeg har hentet adskillige programmer på nettet som påstås at kunne komme i kontakt med drev der er crashed. De fleste programmer enten 1) hænger når de får færten af drevet, eller 2) melder tilbage at drevet ikke findes eller ikke kan kommunikeres med.

Så ringede jeg til et af disse data-recovery firmaer. Essensen var 1) at det var ufornuftigt at forsøge selv og 2) at "fælles for programmerne på internettet er, at de ikke "dur" til noget, medmindre der alligevel var mere eller mindre direkte adgang til disken. En professionel recovery-specialist tager typisk alt mellem 3 og 15000 kr for at genskabe data).

Mine tabte data er dog IKKE så vigtige, at jeg vil betale penge i det lag for at få dem tilbage. Ud fra snakken med denne her PROF forstod jeg at der også kan være tale om en FYSISK fejl i harddisken.

Ud fra "alt at vinde intet at tabe" skilte jeg harddisken forsigtigt ad. Selve disken kører rundt uden mislyde. Læsehovedet kratter hen over disken og læser lidt når strømmen tilsluttes. Herefter går læsehovedet i parkering og så sker der ikke mere. Lysdioden lyser grønt.

Nu fandt jeg en harddisk præcis som den forliste (kan man stole på at de er HELT identiske?) i den blå avis (250 kr) og planen er nu at forsøge at flytte enten printkort og læsehoved over i den gamle eller demontere den gamle disk og flytte den over i den nye. Det er faktisk altsammen løsdele som er skruet fast med en lille skruetrækker.

Er der nogen her på tråden som i lyset af ovenstående kan komme med kvalificerede råd til hvordan dataene om muligt kan reddes. Som nævnt er de tabte data IKKE uundværlige, men det ville alligevel være rart at bjærge dem

Jeg lukker tråden og gir de point jeg har i morgen formiddag.

mvh Jens

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-08 21:08

Den eksterne harddiskholder skal måske have tilført noget strøm - det er ikke sikkert USB kan trække den.
Hvis partitionstabellen roder kan det måske hjælpe at formater den harddisk - altså ikke slette med bare formatere ................. så kan det være at recovery programmerne kan læse på den.

Men det er absolut ikke sikkert.

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 16-02-08 21:30

Hej Eyvind,

god ide med at formattere den. Er det korrekt, at man ved en formattering ("quick format") ikke overskriver data? Eller overskriver man muligvis data?

mvh Jens

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-08 23:19

Jeg ville ikke have turdet skille en harddik ad, så hoveder og disk blev synligt. Før ville jeg have prøvet at skifte al elektronikken fra den tilsvarende. Den operation er svær nok.

Problemet er at gabet mellem hovedet og pladen er så lille at almindeligt synligt støv ikke kan komme ind og i klemme. Men alle de fine partikler som svæver ysynligt i almindelige rum er dødelige for en harddisks indre.
Hvis du kender nogen med adgang til renrum og renseusstyr kan de måske samle den og få liv i den igen for dig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 09:18

Prøv at fortælle om hvad filformat der er på harddisk ved at højreklikke det og vælge egenskaber.

RAW ???

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 10:31

De første gange efter crashed faktisk fik et bogstav (drev) som jeg kunne højreklikke på. Jeg kan ikke huske om der stod RAW, det gjorde der vistnok.

Men problemet er nu, at jeg IKKE får noget bogstav mere. Findes der programmer, så man kan komme i kontakt med et drev, selv uden bogstav? Planen er at omformattere harddisken.

mvh Jens

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 10:51

Hvis du i Denne Computer højreklikker og vælger Administrer kommer du ind i Computeradministration. Der vælger du Diskhåndtering. Nu skulle du kunne se din beskadigedet disk hvis ellers den er korrekt tilsluttet. Giv os lidt oplysninger derinde fra.

RAW er et fænomen der fremkommer når disken bliver ulæselig. Det kan dog godt lade sig gøre at genskabe data fra en RAW disk men det er jo ikke lige det, det her drejer sig om. En RAW disk skal blot formateres inde fra Diskhåndtering af så skulle den som regel blive som ny igen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 10:52

Formatering foregåer ved at højreklikke på disaken og vælge Formater

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 13:18

Ja og kun formatere ikke noget med at slette oprette nye partitioner.
Og det bør kunne gøres fra diskhåndtering som Fijala omtaler.

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 15:30

Hej Fijala

Inde i disk adminestrationen kan jeg kun se de to harddiske som allerede sidder i computeren. Begge er sunde. Den kan ikke se den syge harddisk.

Jens

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 16:00

Prøv lige at tjek om kablerne sidder helt i stikkene for den burde ellers kunne se disken

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 16:45

Stikkene sidder HELT i. Jeg har en tilsvarende harddisk som fungere. Jeg er desværre helt sikker på, at stikkene er OK. Når harddisken bliver sat til kører den en del og bliver så tavs.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 16:48

Har du diskettedrev på den comp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 16:53

Den er sgu nok stået af som du selv var inde på og om du så tør at skille den af og sætte et andet print, må du selv afgøre.

Men mon ikke Eyvind har en ide med en technet bootdiskette der lige skal afprøves

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 16:59

Yes......................

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 17:27

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 18:35

JA, jeg har et diskettedrev på computeren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 19:36

Jeg skal lige skifte harddisk - vender tilbage om lidt.

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 19:40

OK jeg afventer

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 19:55

Eyvind, har du mon den technet disk i en cd-rom bootable format. Det går nu op for mig, at mit a-drev blev molestreret i forbindelse med kontrol i lufthavnens sikkerhedskontrol da den skulle med hjem fra usa.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 19:56

De to disketter du har med Partition Magic (jeg har skrevet privat besked til jensostenfeld )
Dem kan du starte din computer med, hvis den kan boote fra A:
Og når de er rullet kan vi høre hvad der står om den dårlige HD.

Når og hvis du arbejder med harddisken....................så vær sikker på, at det er den rigtige HD
Se efter størrelsen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 86 point
Dato : 17-02-08 19:59

Næe desværre, og jeg kan ikke huske adressen til Hirens boot-CD som kan hentes et sted.
Hirens boot-CD har en masse værktøjer. Jeg siger til hvis jeg finder den adresse.

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 20:34

Tak for hjælpen Eyvind.

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 17-02-08 20:35

Tak for hjælpen Eyvind med flere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-08 20:41

Du kan eventuelt kigge på din harddisk med denne absolut gratis ubuntu live CD
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

direkte link til den nyeste ubuntu CD :
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Den er på 697 Mb og kan lige være på en 700 Mb CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-08 20:38

http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

Lige under den røde djævel.

DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3
Den er pakket i programmet Winrar og skal derefter brændes som image
evt.i Nero brænderprogram

Der er en del værktøjer til partitioner, bl.a. ranish som måske kan klare det.