/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
omgangkreds i fritiden
Fra : maler-fidusen
Vist : 698 gange
150 point
Dato : 16-02-08 18:56

Må en leder i en daginstitution (børnehave) lave en politik i om hvem personalet må og ikke må omgåes med i deres fritid?
Lederen i vores institution er gået i baglås over at nogle af pædagogerne ses privat med nogle forældre, til trods for at det har været sådan i alle de år vi har haft børn der.
Lederen har indført en politik der hedder, at personalet ikke må ses privat med forældre af børn i institutionen eller passe disses børn privat (som venner nu engang gør nu og da), eller lade deres børn lege sammen med børn af forældre i børnehaven (altså et barn af en ansat må ikke lege med barn som går i institutionen).
Kan det virkelig være rigtigt at lederen må blande sig i hvad de bruger deres fritid på?
Personalet har jo tavshedpligt og lederen burde jo stole på at dette bliver overholdt og at de er professionelle som pædagoger og ikke favoriserer nogle børn.
Jeg var selv skeptisk i starten da jeg hørte at nogle også så pædagogerne privat men det er ikke noget der kan mærkes på deres opførsel overfor børnenen i institutionstiden.
Derfor blev jeg meget rystet da jeg hørte om denne nye politik.

Det svar jeg søger er et link til regler herom...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 18:59

Lederen kan ikke betemme hvad de ansatte laver i fritiden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 19:04

Det RAGER ikke lederen - derfor kan du heller ikke finde et link.....

DIN fritid er DIN egen......

Om det omhandlede er velset er så en anden historie

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 16-02-08 19:11

jo men ligesom de kan lave en kostpolitik og dikterer hvad vores børn må spise så kan de måske også lave en politik om hvem ansatte må omgåes?? ved det ikke.... men strengt er det... og skal bruge noget dok.
Har skrevet lidt omkring og håber at finde noget... men dokumentation er det svar jeg skal bruge.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 85 point
Dato : 16-02-08 19:11

Selvfølgelig kan lederen IKKE opstille den slags regler ! Kontakt BUPL

BUPL - Forbundet for pædagoger og klubfolk - Blegdamsvej 124 - 2100 København Ø - Tlf. 3546 5000 - Fax. 3546 5039

http://www.bupl.dk/web/internet.nsf!opendatabase

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 19:13

Citat
men dokumentation er det svar jeg skal bruge

Da det rent teknisk ikke er lovligt findes der jo heller ingen regler...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-08 19:16

Det kan og må lederen ikke bestemme.

Jeg synes i skulle tage det op på et forældremøde.

Lederen føler sig sikkert sat "udenfor" ... måske fordi ingen har lyst til at være sammen med hende i fritiden.

Da mine børn var i børnehavealderen, var vi nogle mødre der mødtes privat hos en af de ansatte i fritiden.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 16-02-08 19:28

hmm jeg har allerede skrevet til BUPL, FOA og en hos kommunen --- så må jeg se hvad de svarer men de holder nok vinterferie i næste uge....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-02-08 19:29

det kan en leder under ingen omstændigheder forlange ...........hvem og hvad tror den leder han/hun er ??? et overmenneske der kan bestemme over sine ansatte 24 timer i døgnet . nej den går ikke !!!!!! hvad de ansatte laver i deres fritid og hvem de omgåes og HVAD de laver .......kommer ikke lederen ved . jeg ville hvis det var mig der var ude for det straks beklage mig højere oppe i systemet så den leder kan blive sat grundigt ind hvad han/hun kan og må forlange af de ansatte. det skal man ikke finde sig i.

puha der kom hyænen vist lige op i mig

venlig hilsen chicapigen

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 16-02-08 19:29

Selvom jeg allerede har skrevet til de forskellige og afventer svar og håbede på et link til noget på nettet jeg kunne bruge får du et ok så jeg kan få lukket spørgsmålet. Tak

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 19:35

selv tak, held og lykke

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-02-08 20:08

den leder må være syg. det er noget med at ville styre og kontrollere, have magt over tingene. når man begynder at stille den slags krav til sine medarbejdere bør alarmklokkerne begynde at ringe meget kraftigt. jeg synes du skal rette henvendelse til din kommune. og hvis du har det på skrift kunne jeg godt forestille mig, at i snart får en ny leder i institutionen.