/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
HP lasere - og Esc sekvenser
Fra : Smitty
Vist : 541 gange
50 point
Dato : 20-02-03 00:20

Hej Alle ( og måske specielt Uffe29 som HP supporter );

Jeg har i flere tilfælde oplevet, at nye modeller af HP LJ ikke reagerer som forventet på Esc-sekvenser.

Problemet ligger i, at jeg fra en DOS baseret økonomiløsning skal kunne udskrive labelsark, med 3 * 8 stk.
Dette betyder, at der skrives med en fast linieafstand på printeren - og at papirlængden dermed skal defineres længere end de traditionelle 64 linier, som printeren er instillet til.

Med min "go'e gamle" programmers guide fra HP har jeg opbygget den pågældende Esc-sekvens til initialisering af printeren, hvor jeg bl.a. anvender papersize=A4 og length=70 linier
Har desuden prøvet at undlade dem begge på skift; men uden held.
Når der udskrives bliver der ikke skrevet på nederste label, men derimod på næste side - og side 2 udskrives dermed med kun én labelrække udfyldt.
Jeg kan "snyde" printeren til at skrive på sidste label, men så kommer side 2 ud som tom side!

Det mest "vanvittig" morsomme er dog, at sendes jobbet til en Lexmark E310 - så fungerer det perfekt!

Hvad dælen skal jeg gøre for, at kunne skrive ud på alle labels - men undgå en ekstra tom side mellem de enkelte ark?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-02-03 00:30

Hehe...det var en af de hårde jeg skal lige se om jeg kan finde noget når jeg kommer på arbejde....lige nu er det sengetid

Men hvorfor ikke bare bruge Lexmark E310 så ???

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 00:38

Uffe29! Uffe29!

Gu' er det en hård nød! Hvorfor tror du ellers jeg sendte den til dig?
A' fatter det ikke! Jeg plejer faktisk at kunne få næsten alle printere til at virke efter hensigten, men alligevel vil det ikke her på HPerne. Det er ligegyldigt om det er en 6L, 1100, 2100, 4V - alle opfører de sig ens!

Hvorfor ikke bruge Lexmark? ( Sidder du ikke hos HP? - så må Lexmark være et fy-ord! )
Ganske simpelt. Jeg har selv en Lexmark 310 - men mine kunder har alle HP printere.

Kan du nu sove godt? Så vil jeg i mellemtiden lave en Dell Server færdig m. W2K, som skulle være leveret for 1 uge siden; men Dell har haft leveringsproblemer, så den er først ankommet i eftermiddag.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 20-02-03 09:05

Hej Smitty

Det ville hjælpe med lidt mere info!!! :)
Hvad har du prøvet?
Karaktersættet, er det det samme? - Hvad med størrelsen? Pitch?
Default lines per page i printerens opsætning?

Det kan godt være du allerede har prøvet de ting, men vi kender jo ikke dit kompetenceniveau, selvom det lyder som om du har prøvet en del før (så undskyld hvis det var en provokation).

Bruger du en nyere firmaware? HP har de sidste år haft mange problemer grundet for tidligt frigivne modeller. Mange af fejlene deres modeller har haft er så rettet i firmwareopdateringer.

/LEXeBus

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 09:52

Hej LEXeBus;

Absolut ingen grund til at undskylde! - og Nej det var ikke en provokation.
Mit kompetanceniveau vil jeg lade andre bedømme, men jeg har arbejdet med laserprintere siden 1984, og har bl.a. også lavet diverse drivere til DOS programmer.

Jeg synes jo, at jeg har prøvet næsten alt! Dvs. at jeg starter sekvensen med Clear af printeren, Vælger herefter Papersize, Antal linier, evt. Marginer, Karaktersæt, mv.

Fidusen med disse "udvidede" printerkommandoer er netop, at man kan lade sin printer stå til Standard setup; f.eks. Papersize = A4 og LinieAntal = 64 - men samtidig kan man så i sit printjob lave den opsætning som passer til den enkelte opgave, mv.

Nu kom du jo med et frygtelig fint ord! FirmWare! Det er nok den eneste ting, som jeg ikke har koncentreret mig om.
Det kan egentlig godt være, at jeg skal kigge efter sådanne til de pågældende modeller, så jeg er sikker på om tingene er 100% Up-to-date. Godt råd.

Sjovt nok, så har jeg også lige fået en mail om, at på en Brother HL-760 der er problemet det samme som på HP!

Skriv endelig, hvad du gerne vil have af info - så skal du få det - hvis ovennævnte ikke gav mere klarhed.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 20-02-03 11:17

Jeg kender ikke firmware versionerne i HP's produkter, jeg har arbejdet med Ricohs printere og multifunktionsmaskiner. Men altid mødt eller brugt HP's produkter som reference.

Jeg har hørt netop det du siger fra flere kunder, og endda også tidligere oplevet det på nogle af Ricoh's produkter.

Mine erfaringer siger mig at jeg i dine bukser ville starte med at kigge på printeren.

Sammenlign evt. konfigurationssiderne fra forskellige printere - og se om der er forskellige indstillinger.

Kalder du de ting jeg spurgte om i dokumenterne, eller bruger du printerens indstillinger?

--- Karaktersættet, er det det samme? - Hvad med størrelsen? Pitch?
--- Default lines per page i printerens opsætning?

Uffe29 - hvis du er HP-supporter, så kan du vel se hvilke opdateringer der ligger til Smitty's printer !! - Findes der et sted på nettet hvor man kan overskue netop dette på HP's produkter?

/LEXeBus (Franz)

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 11:55

Hej igen LEXeBus;

Jeps! Basiskonfigurationen i printeren er den samme.
Dvs., at de alle er konfigureret til A4, 64 lpp, Courier 10

Med hensyn f.eks. min egen Lexmark E310, så er der her ingen problemer med at få den til at "sluge" den Esc-sekvens jeg sender med Papirtype, LPP, mv. Her fungerer alt præcis som det skal. Kodesekvensen er for god ordens skyld lavet iht. HP manualen, så det netop skulle være 100% korrekt.
Det er jo s....irriterende, at udvikle noget - teste det igennem så det virker her - og når det når kunden, så driller det!

Uffe29 er ansat hos HP supporten i Sverige; så jeg satser stærkt poå, at han vender tilbage med nogle guldkorn.
Det er ikke utænkeligt, at problemet ligger i enten FirmWare versioner - eller at HP er mere "sart" over rækkefølgen af kommandoer. Desværre står der ikke i manualerne ( heller ikke de helt gamle ) noget om, hvilken rækkefølge styresekvenser skal sendes i for, at de ikke "blokkerer" for hinanden.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 20-02-03 12:18

Kører det igennem en printserver, eller direkte til printeren?

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 12:29

Hej igen;

Nogle steder kører det direkte på printeren; andre steder via printserver!
Resultatet er dog det samme.

Hos mig selv kører det via printserver.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 20-02-03 12:54

Bruger I da altid den samme driver på printserverne? Eller rammer I direkte på porten?

- Anyway, jeg tror altså på at det er i printeren det er galt.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-02-03 13:04

Heller ingen tvivl her!

Fejlen er uændret om det kører gennem printserver eller ikke; altså må konklusionen være, at denne ikke skaber problemer.

Har en mistanke om, at det evt. er rækkefølgen af Esc-sekvenser der kan drille - eller som du selv foreslog - FirmWare!

Lad os spændt vente på at høre fra Uffe29 senere på dagen! Måske han har fundet "de vise sten".

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 18-03-03 23:36

Smitty....desværre
I afdelingen hvor jeg sidder har vi ikke support på laserprintere, jeg har dog printet spørgsmålet og forhørt mig, men jeg må desværre skuffe dig....det er ude i det meget tekniske, og når folk ike sidder med produktet til daglig så er det en meget hård nød.
Men jeg syntes da du skulle ringe til supporten på 45 90 45 45 og snakke med dem der har supporten, og fortælle dem at du har kunder med problemet.....der kan måske findes en løsning, omend så kan det være at de kan forwarde spørgsmålet til en ekspert-gruppe

Det bedste ville nok være at maile spørgsmålet, og så følge op på den telefonisk hvis du ikke har fået et svar men jeg har ikke lige adressen her.

Men nu fandt jeg da lige ud af noget nyt....laser printere har faktisk deres egen hjemmeside:
http://www.laserjet.dk/

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 19-03-03 00:09

Hej Uffe29 ( og snart 30 )

DET var en skuffelse! Nu er det egentlig ikke noget der er specielt rettet mod laserprintere - men nærmere mod PCL programmering generelt. Gider du undersøge om der findes en "hvid bog" for, i hvilken rækkefølge man skal "fyre" PCL kommandoer af, så de ikke blokkerer/ødelægger noget for hinanden?

Kendte forresten godt http://www.laserjet.dk eller http://www.deskjet.dk

Kan du skaffe "et godt navn" man kan spørge efter? Nogle af dine kollegaer er ikke altid meget for, at indrømme de ikke er lige skrappe til alle ting. En del af dem kender "næsten" ikke til DOS verdenen - og begynder at tale om Windows opdatering; nye Windows drivere, etc. Kort sagt : Kender du en "hardcore" printer gut?

Vi tastes - sådan lige pludselig ...........

/Smitty

PS : Ingen årsag med svaret på dit andet spørgsmål. Smider et tips, hvis jeg finder et godt svar til dig.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 19-03-03 00:30

Ang. det andet så glem det.....det var fordi ham der havde oprettet tips'et ikke anede en rygende fis om hvad det skulle gøre godt for, det er ikke noget jeg skal bruge til noget.
Det var bare en lille uskyldig provokation

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 19-03-03 00:33

Ang lasere, så ved jeg ikke engang hvor i verden de sidder, men jeg skal prøve at høre om der er en, der kender en, som kender en som der er hardcore.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-03-03 20:19

smitty.... giv mig de rigtige søgeord:
pcl og ???