/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Duft eller lugt ?!??!?
Fra : Jesper_wood
Vist : 846 gange
100 point
Dato : 15-02-08 17:08

Jeg hørte i radioen at:

Lugt:
Alle ting afgiver en lugt eller lugter at noget.

Duft:
En væsen menneske / dyr dufter til alt. Men kan ikke dufte af noget.

Dvs.
Hvis man slår en skid så lugter den, men jeg dufter til den.
Man kan ikke sige at noget lugter godt, da det hedder dufter godt.

Er i enige i dette ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 17:20

NEJ

Duft er noget "godt"

Lugt noget "skidt"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-08 17:26

Man kan godt lugte til noget der dufter godt, men ikke dufte af noget der lugter skidt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-08 17:28

Noget der lugter = ikke rart

Noget der dufter = rart

Om det så er fra dyreriget elle what ever

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 15-02-08 17:29

Det var en "dansksprog prof. ting noget" der udtalte dette.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 17:32

Fordi han er professor behøver han jo IKKE have ret

De kloge er sjældent enige....

Men enhver vending kan jo forsvares - alt efter sammenhæng....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 17:32

Også nej, det er noget vrøvl;
men sondringen knap så katagorisk:

Noget kan godt lugte godt.
Dufte er dog et mere positivt synonum...

Og vi dufter ikke til noget, vi lugter til det,
også hundene, der også snuser...

Hvad med bøf med løg? Svend

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 15-02-08 17:35

Refi:
De kloge er sjældent enige.... [Hahahahaha]

Det kan du have ret i.

Total off-topic, men hva siger i til duften/lugten af nyt hardware ?
Den duft/lugt der er lige når kassen er åbnet, Hmmmm dejlig...

Findes den som deo ?!?!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 17:36

Citat
Hvad med bøf med løg? Svend

Det både dufter og lugter godt - og så smager det....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 17:38

Et damemenneske dufter godt.
Maden hun laver lugter godt.
Når der skal vaskes op ..................................... så for-dufter jeg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 17:40

rigtig refi,
så du havde ikke ret i dit første postulat, Svend

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-08 17:44

Eller en ny bil duft eller er det en giftig lugt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 17:45

Det var IKKE et postulat - blot en "båssættelse" - der findes ALTID untagelser.....

(læs mit næste svar)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-08 18:08

Sikke da noget ævl din radio har fortalt dig

Duft er et gammelt fællesgermansk ord, som betyder vellugt, og ordet har eksisteret i det danske sprog siden ca 1750

At dufte betyder at udsende vellugt.
Fra Nudansk ordbog

Så din radio er en rasmus modsat, der lige har byttet om på begreberne.

Man kan lugte til noget der dufter, men man kan ikke dufte til noget der lugter....uanset om det er lort eller lagkage

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-02-08 18:46

Citat
Det var en "dansksprog prof. ting noget" der udtalte dette.

Det kan godt være, han var professor og talte dansk - men han var helt sikkert ikke professor i dansk sprog.

Dufter = Lugter godt.

Stinker (som åbenbart ikke indgik i professorens ordforråd) = lugter grimt.

Lugter = udsender en lugt.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-08 19:23

En lugt er den sanseoplevelse, man bliver sig bevidst, når de lugtfølsomme slimhinder i næsen bliver påvirket af luftbårne, kemiske stoffer. Behagelig lugt kaldes duft, mens ubehagelig lugt kaldes stank.
Ja det siger "klogeåge"= http://da.wikipedia.org/wiki/Lugt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 19:25

HelleBirgitte.

Hvem er forfatter på artiklerne på KlogeÅge LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 19:28

Prøv lige at slå op på Klogeåge igen og læs 3 afsnit

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 19:35

Citat
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
En lugt er den sanseoplevelse, man bliver sig bevidst, når de lugtfølsomme slimhinder i næsen bliver påvirket af luftbårne, kemiske stoffer. Behagelig lugt kaldes duft, mens ubehagelig lugt kaldes stank.

Visse lugte, som f.eks. trælugte eller blomsterdufte, er meget efterspurgte og bliver betalt med høje priser. Tilsvarende er der firmaer, som lever af at fremstille produkter, der fjerner ildelugt (se deodorant).

En typisk god duft kategoriseres som en HelleBirgitte, uvist af hvilken årsag. Det er muligvis en lokal slang.

Lugte, der bliver beskrevet som behagelige:

ren ånde, blomster, træer, krydderier, benzin, krydderurter, frugter
Lugte, der bliver beskrevet som ubehagelige:

dårlig ånde, fodsved, afføring, sumpgas, opkast, rådnende fødevarer

Det er ikke på, det skal først godkendes LOOL

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-08 19:49

Tilsvarende kan arbejderne advare andre i boet ved at udsende et advarselsferomon, eller de kan bruge et feromon for at tilkalde andre i bisværmen

fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Lugt"

kalder du på hjælp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 20:01

Nej hehe Jeg ville blot demonstrere at Wikipedia er skrevet af folket til folket, med de uanede muligheder der er for at forkerte oplysninger snigersig ind. Jeg tænker med gru på, hvis nogle elementer fra Kandu smed deres VITS derind LOOL Hol da kæft et opslagsværk der kunne komme ud af det

Men det som stod under lugt, tror jeg er rigtigt. Det var ikke en vits

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-08 20:03

Jeg kunne da godt få en stor griner, hvis Klummes indlæg blev "godkendt"

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-08 20:07

Så ku´ vi kalde det Wika/Kandu - jo mange perspektiver i det
Tak for komplimentet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 20:08

Ans.

Der skal ikke meget til før noget bliver godkendt. Den mindst smule der tager retnng af noget videnskabeligt, tør de ikkek afvise, da de jo ikke selv ved noget om dette. Så havde de jo skrevet det.

Men du har nok ret.. Den med en HelleBirgitteduft er nok for tyk. Skulle det ske at den blev antaget, må hun jo flænse noget af sit undertøj og fremsende som duftprøver til Kandubrugerne. Hos mig må hun møde personligt op, så jeg kan danne mig et helhedsindtryk, da jeg var forfatteren hihi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 20:10

Ja ja Birgittte... den påstand skal du først bevise, så du kan godt lægge dig i blød

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-08 20:12

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 20:15

Hvis du klikker på Historik, kan du 15. feb 2008, 19:31 se min påstand, som nu over den ganske verden vurderes hvorvidt oplysningerne om HelleBirgittes påståede duft er lødig eller ej

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-02-08 20:16

Okay okay.. så lad være din snerpe. LOOL Hvis du ikke vil være verdensberømt i Danmark, så må du jo selv om det

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-02-08 20:20

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-08 23:22

OK, så skal vi måske have fat i Politikens Etymologisk Ordbog:
duft kommer af middelalderlig dansk fraår 1100-1350, hvor det betød "støv". Ordet har få lånt en nyere betydning fra tysk "Duft", nemlig "vellugt". Dette angives at stamme fra omkring 1750.
"at dufte" - udsagnsordet - angives ligeledes til at stamme fra tysk "duften", Altså en afledning af den tyske "år 1750-og-senere-betydning": "duft" = vellugt, "at dufte" = at være vellugtende.

Ordet 'lugt' skulle komme af nedertysk "lucht", som betyder lugt, luft eller loft - oprindeligt samme ord som loft og luft. Beskrivelsen af ordets betydningsudvikling angives til egentlig at betyde "luftstrøm".

...

En luftstrøm kan jo være mange ting.

'lugt' kan jo være BÅDE vellugt OG det modsatte...stank
...samt alle grader af lugt herimellem

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 15-02-08 23:37

Og vi kunne jo spørge Dansk Sprognævn, som rådgiver om sproget - registrerer hvoran sproget udvikles. De bestemmer altså ikke hvad der er rigtigt - allerhøjst stavemåden for offentlige virksomheders retstavning.

Dufte og lugte

Spørgsmål: Kan man bruge dufte i en sætning som hun dufter til blomsterne? Eller skal det være lugte?

Svar: I dag kan man bruge både dufte og lugte i en sætning som hun dufter/lugter til blomsterne. Før i tiden blev dufte kun brugt om at udsende en duft eller vellugt, fx blomsterne dufter, men i dag bruges det altså også i betydningen 'snuse til' i de tilfælde hvor man mener det må være en god lugt der er tale om.

Ordet lugte kan til forskel fra dufte være neutralt. Noget kan lugte godt eller lugte dårligt, men når noget lugter betyder det at det udsender en ubehagelig lugt. Lugte betyder også 'snuse til', og når man lugter til noget, fx jeg lugter til maden, bliver der ikke på forhånd udtrykt nogen forventning om hvorvidt lugten er god eller dårlig.

Kilde: http://www.dsn.dk/oss_faq.htm

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 15-02-08 23:43

Man på den baggrund sige om radio-reporteren(?):

Enten skal Dansk Sprognævn registrere, at betydningen er vendt 180 grader rundt.

Eller også har reporteren ikke forstået ...en hylende fis

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 08:14

Det er da nemt.....

Find den flotteste pige på din vej og sig til hende hun "lugter"

Find dernæst den næste og sig til hende hun "dufter".....

Så finder du MEGET HURTIGT ud af betydningen af ordene.....

Gæt HVEM af dem der klapper dig en.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-02-08 08:48

Underlig verden

Hvorfor skal nogen ha en flad, fordi HUN lugter?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-08 09:56

Jammen forklaringen er jo allerede givet her:
http://www.kandu.dk/spg117100.aspx#1322459

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 18-02-08 07:04

Tak for svaret krestenklit.