/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmekilde?
Fra : Harring
Vist : 849 gange
20 point
Dato : 15-02-08 07:51

Vi har købt et lille hus fra 1919 på kun 65 m2. Problemet er at der står et lokum af et gammelt oliefyr i køkkenet. Det larmer og fylder og der er utætheder ved rør osv. Nå men kort sagt vil vi helst af med lortet og finde en anden løsning. Vi har stort set overvejet alt. Det være sig at bygge et fyrrum og flytte det ud, købe et nyt og mindre oliefyr til køkkenet, luft til vand varmepumpe og pillefyr (bygge fyrrum). Kan nævne at der er gulvvarme i hele huset. Hvad gør vi? er der nogle kloge hoveder der har en ide? vi har endnu ikke vundet i lotto og er delvis offentlig ansat, så det økonomiske aspekt er i højsædet.

Håber på jeres hjælp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-08 08:19

Hvis der er bare lidt have, kunne vand/vand varmepumpe (jordvame) være en rigtig god ide. Og støjmæssigt siger f. eks. IVT's ikke mere end et gammel køleskab. Sådan en kunne sagtens stå i køkkenet. Næstbedst er luft/vand (lidt ringere driftøkonomi). Den siger så intet indenfor. Pillefyr er ikke tilrådeligt. Prisen på pillerne er så høj og fyrene kører så ringe, at flere og flere piller dem ned og kasserer dem. Disse kræver også man render og fifler om dem. Fylder piller på, renser osv osv.

Hvor meget olie bruger i?

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 15-02-08 08:49

Vores grund er på 2100 m2 så der skulle være plads nok. Jeg syntes bare at en pris på omkring 100000,- er lige i overkanten på jordvarme. Det syntes uoverskueligt for sådan nogle nykøbere som os med nyoprettet lån osv. Nå men jeg kan jo som sagt ikke vide hvor meget olie vi bruger men der ligger en erklæring på 12000,- årligt fra tidligere ejer. Den store udfordring er at få det skrummel ud af køkkenet uden at bygge fyrrum med skorsten og rørføring (400,- pr. meter). Vi hælder nok til varmepumpe (luft/vand). Hvad kan man etablere sådan noget for? Det er et svært delemma for en tømrer som mig at stå i....hehe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 09:53

Citat
Problemet er at der står et lokum af et gammelt oliefyr i køkkenet. Det larmer og fylder og der er utætheder ved rør osv.

Væk med gulve og rør.....

Vel ikke det store problem for en tømrer.....

"Kun" at skifte fyret giver nye problemer i løbet af kort tid..... (de er jo tilsyneladende allerede startet)

Bortset fra det lyder det utroligt meg gulvvarme over det hele - det må være rimeligt nyt.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-08 10:04

Luft/vand af en ordentlig kvalitet er ligeså dyr!

Hvis man er fiks på fingrene - selv kan køre en minigraver er jordvarme billigere end luft/vand.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 15-02-08 10:17

Væk fra gulve og rør? er ikke helt med på dit svar?*S*.

Nå men jeg ved at der er nyt gulvvarme i stuen men resten er noget gammelt lort. Egentlig har vi det ret koldt og det virker ikke helt ok syntes jeg. Vvs er slet ikke noget jeg ved meget om så derfor er vi lidt på herrens mark. Minigraver kan jeg nu godt køre men har ikke lige sådan en fætter stående. Vi må vist ha et firma til at besøge os. Der skal også regnes på isoleringsgraden og mange ting skal tages hensyn til. Jeg monterer nye vinduer og dør i hele huset og nu skal vi ha det store oliefyr ud af køkkenet og erstattet det med noget andet. Det er der vi ender*S*.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 10:53

Hvis du alligevel skal isolere forstår jeg ikke din modstand mod gulvene..... (uanset hvilken varmekilde du vil have)

Ud med HELE LORTET.....

Det giver jo allerede problemer og det bliver IKKE ligefrem bedre med årene...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-02-08 11:06

Jeg ville skifte til et lille moderne oliefyr og sætte en radiator op, i hvertfald i stuen. hvis skorstenen er ok er det nogenlunde overkommeligt. Så får i helller ikke brug for btggetilladelse til fyrrum.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 15-02-08 11:17

Jeg er ikke modstander af gulvene eller varmen i gulvene. Jeg er modstander af det store skrummel af et oliefyr der står og fylder det halve køkken.

Ovejelserne går på hvilken løsning der er bedst økonomisk når vi går ud fra at få det oliefyr væk.

Luft/vand varmepumpe kan jo godt kobles på den eksisterende gulvvarme. Det skal bare tjekkes igennem først vurderer jeg.

Mit spørgsmål er om nogen har en ide til en løsning. Vi har selv overvejet at købe et lille nyt oliefyr som kan være i køkkenet uden at fylde det hele, eller at invistere i varmepumpe. Fyrrum er udelukket på nuværende og vi er nede på de 2 muligheder. Isolering skal bare komme bagefter når vi har fundet en løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 13:20

Tja - hvis du HAR besluttet dig er det jo bare at gå igang.....

½ arbejde er også en slags arbejde - men bliver dobbelt så dyrt i det lange løb....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-08 17:59

Med gulvvarme er varmepumpeløsningen helt i top! Jo lavere fremløbstemperatur, du kører med, desto bedre er varmepumpeløsningen - og gulvvarme nøjes jo med 30 eller derunder.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-02-08 09:18

Hvad med at vælge en vægthængt gaskedel?

Jeg ved Bosch er kommet med en ny model der hedder EuroPur Aco.
Den fylder HxBxD 90x60xca 45 cm. ( Jeg er lidt usikker på dybten )

Den har indbygget varmtvandsbeholder OG ladepumpe, og kan levere vand der svaretil en 100 L varmtvandsbeholder.

Jeg har set den, og har haft mulighed for at skille den ad, og den virker som en rigtig god kedel.
(JA, JA, JEG VED GODT DET LUGTER AF REKLAME, MEN DET ER DET BEDSTE BUD JEG HAR)

Den fylder ikke meget på vægen, larmer ikke, og vil ikke kræve draktiske ændringer i Jeres hus, da den erstatter oliekedlen og ikke noget andet.
Da den er kondenserende, vil I få en rigtig god nyttevirkning og dermed fyringsøkonomi, især da I udelukkende har gulvvarme.

Prøv at snakke med Jeres Vvs´er, Jeg vil tro han skal have max. 40.000,00 inkl. moms for at sætte en sådanne op, fiks og færdig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-02-08 16:00

jaja, men det der med naturgas kræver, at der er sådan noget fordelt i området, og situationen her lugter af lille hus på landet!m El til en varmepumpe (jord til vand) findes derimod i hytte og vrå i forvejen