/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
cremet Laksa suppe
Fra : tronddk
Vist : 2655 gange
90 point
Dato : 14-02-08 21:27

jeg så en opskrift på en stærk, cremet Laksa suppe i Planet Food: Malaysia og kunne godt tænke mig at lave den men kan ikke finde opskriften på denne suppe nogle steder de steder jeg har fundet er til nudler men der er den suppe der bliver lavet i programmen og en anden ting de sage at man skal bruge kokus fløde (i flydene form) men har ikke kunne finde det nogle steder kan man ikke bare piske kokus mælk til fløde eller kan man det?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 21:29
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 21:31
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 21:32
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 21:35

1 stort løg
1-2 fed hvidløg
1 spsk. stærk (østindisk) karry (Føtex har den)
2½ dl kaffefløde - eller 1 dl piske
2½ dl bouillon
1 ds. hakkede tomater
Ca 400 g laksefilet
¾ (stor) ds. ferskner (jeg ender altid med at bruge en hel)
2 små persillerødder
2 små gulerødder
2 - 3 tykke skiver ingefær (sørg for at stykkerne er så store, at de kan fiskes op igen!)

Svits hurtigt karry med det hakkede løg og hvidløg i margarine /olie, hvorefter rodfrugterne snittet i "juliane" (tændstik-stykker) tilsættes og svitses med i et par minutter. Heri hældes bouillon, tomater og fløde. Lad det simre mindst 20 minutter.
Det kan fint stå hele dagen.
Laksen tilberedes på panden, steges blidt på begge sider et par minutter inden den koger færdig dækket af hvidvin eller laksebouillon (ca 2 dl). Væsken fra panden hældes i suppen. 2-5 minutter før servering tilsættes laksen og ferskner i "mundbidder" med lage. Suppen varmes hurtigt op til det begynder at koge.
...Jeg glemmer altid det med hvidvinen, så laksen får et par (mange) dråber citron i stedet.

Serveres straks evt. med brød til. (Denne del undlager vi for de voksnes part, for den kan nemt spises uden og mætter godt)

Skal suppen fryses, så vent med laks og ferskner til den varmes op igen. Det bliver den meget bedre af. Og så synes vi i øvrigt, at den næsten er bedre på andendagen...

fra http://mrsbaloui.blogs.com/mrsbaloui/2007/02/mor_mad.html

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 21:43

kokosfløde kan købes her http://www.allergikost.com/shop/default.asp

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 16-02-08 15:43

til HelleBirgitte det du skriver er til en lakse suppe det jeg søger er som grøndlålslaksa bare uden grøndkål så det jeg søger er grund opskrift på laksa suppe så kan jeg altid putte mere i derefter

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 16-02-08 15:47

det er denne suppe jeg søger opskriften på eller ihværfal tæt på http://sparklette.net/archives/603/laksa.jpg (den hedder laksa)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 16:02
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 90 point
Dato : 16-02-08 16:19

Der er en malaysisk laksa suppe her midt på siden
http://www.123hjemmeside.dk/mackie/1537925

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 16-02-08 16:38

Tak for svaret HelleBirgitte. det var den jeg jeg menete tak

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-02-08 17:53

selv tak, men ked af jeg misforstod dig