/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Reklamationsret.
Fra : iOliver2
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 14-02-08 17:48

Hejsa.

Vi købte, fra 3-4 måneder siden en brugt Bosch vaskemaskine til 2000 kr.
Nu her, fra halvanden uge siden gik motoren så i stykker, den gad bare ikke dreje rundt mere..
Vil i ikke mene denne skal være dækket af en eventuelt reklamation?
Og hvad skal jeg gøre hvis sælger nægter dette?
Den er købt ved en forhandler.

Med venlig hilsen Oliver

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-02-08 17:54

Den er dækket af reklamationsret via din kvittering.

Nægter han, så er det forbrugerstyrelsen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-08 17:56

Du har to års reklamationsret i følge købeloven. Det gælder også, når du køber brugt

Når du køber brugte ting hos en forhandler, har du altid to års reklamationsret. Sælgeren kan ikke omgå denne regel ved at skrive "Uden garanti", "Købt som beset" eller lignende. Hvis sælger har givet garanti i en kortere periode, f.eks. 3 mdr., gælder reklamationsretten alligevel i to år.

Hvad betyder reklamationsretten
Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få repareret de fejl, der er ved en vare. Hvis sælger ikke kan reparere, kan køber kræve at få sine penge igen, mod at levere varen tilbage.

Hvad kan du reklamere over?
Ved brugte ting skal fejl og mangler vurderes i forhold til bl.a. alder og pris. Det har også betydning, hvordan varen har været beskrevet i annoncer m.m. Der er forskel på, om en brugt bil er omtalt som "Perfekt mekanisk stand, fremtræder som ny" eller der er skrevet "Bilen kræver nogen istandsættelse, skal synes af køber".

Hvis de enkelte fejl og mangler er tydeligt beskrevet før købet, kan du naturligvis ikke reklamere senere. Står det udtrykkeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve at sælger betaler for dem. Du kan heller ikke reklamere over mangler, som umiddelbart kan ses ved købet, f.eks. ituslåede ruder.

Fejl der opstår som følge af almindelig slid på bilen er ikke omfattet af reklamationsretten.

Hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, kan du i mange tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet

dette var godt nok for køb af brugt bil, men reglerne er de samme for andre varer

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-02-08 17:56

Gælder samme regler for brugte varer købt ved forhandler, som for nye.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 14-02-08 17:58

Okay.
At motoren går i stykker er vel ikke slidtage?

-iOliver2

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-02-08 18:02

Kan det være, du sagde jo den var brugt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-08 18:17

Umiddelbart, har du ikke en særlig god sag, men snak med forhandleren, og håb på de er velvilligt indstillet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-08 18:24

Jeg bliver godt nok i tvivl, for prøv engang at læse, - omvendt bevisførelse i 6 mdr.

http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72

øv hele tiden er der nævnt biler, men det kan vel bruges?

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 14-02-08 18:48

- Nordsted, har snakket med forhandleren, og han har været at kigge på den
han konstaterede at motoren var defekt.. Han kunne lave det for 1500 kr..

Det ville vi ikke .. Da vi kommer hjem står vaskemaskinen på gulvet skilt ad ..
det er da noget underligt noget at gøre..

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-02-08 21:25

Citat
Vi købte, fra 3-4 måneder siden en brugt Bosch vaskemaskine til 2000 kr. Nu her, fra halvanden uge siden gik motoren så i stykker,
den gad bare ikke dreje rundt mere.. her

Hvad mener du med at den ikke drejer rundt mere! er det selve motor/lejer/anker der ikke kan drejes rundt mere, for det er sjældent at en motor går fast, men for det meste er det kullene der er slidt op og så køre motoren ikke rundt mere. Nye kul koster ca. kr. 250,- så tjek lige om selve ankeret på motoren sidder fast.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 18-02-08 11:02

Kan godt dreje den med håndkraft bagfra, nemt, så ankeret sidder ikke fast.
men moroten vil ikke selv dreje den rundt, den pumper kun, begynder aldrig dreje.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-08 13:13

Citat
Kan godt dreje den med håndkraft bagfra, nemt, så ankeret sidder ikke fast.
men moroten vil ikke selv dreje den rundt, den pumper kun, begynder aldrig dreje.

" den pumper kun" så mener du vel vandpumpen, for det er en del for sig, og jeg er overbevist om at det kun er kullene der er slidt op i motoren, for den er jo ikke gåer fast, og kullene kan da skiftes, snak lige med forhandleren enden der startes en krig, for kullene er ledt at skifte når motoren er ude, og det er ledt at tjekke dem, afmonter kulholderne og se om kullene kun stikker ca.3-4mm ud af kulholderen, så er de slidt op, nye kul stikker ca. 1,5-2cm ud af holderen.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 20-02-08 17:00

Du skal kontakte Bosch/Siemens i Ballerup, have data på maskinen parat, FD nr., prod. nr., type osv.
De vil her oplyse dig om det er dækket af garantien.
Hvis du ikke har påført maskinen skaden, vil de uden problemer dække den på garantien.

100% sikkert.

Godkendelse af svar
Fra : iOliver2

Dato : 21-02-08 09:05

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-02-08 18:36

Selv tak. Håber at du får gang i maskinen igen.