/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Stereoanlæg og Grammofon
Fra : hanne39
Vist : 847 gange
100 point
Dato : 14-02-08 10:05

Jeg har en grammofon, men ved ikke hvad det er jeg mangler for at anlæg og grammofon kan "snakke" sammen.
anlægget er philips og grammofonen er aiwa.
håber at nogen kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-02-08 10:34

Hvis det er et nyere anlæg har det nok ikke en indgang der hedder "phono". Det er den spacielle indgang til grammofonen. Hvis du har en indgang mærket "AUX" eller "Tape IN" kan du sætte den til dér. Der skal dog bruges en såkaldt RIAA forstærker. Det er en lille æske du kan købe mange steder på nettet f. eks:

http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=9479

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-08 11:16

Hvis det er en ældre grammofon er der også en stelforbindelse der enten skal sidde på en stelskrue på forstærkeren eller bare under en skrue på bagsiden feks til kabinettet et sted da den ellers vil brumme

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-02-08 16:24

Fotowig har svaret til dig!
Omtalte stelskrue, sidder også på denne RIAA forstærker, så har du en ledig indgang på anlægget, skal den kobles til der!
Du skal tjekke om din pick-up er af MM (Moving Magnet) eller MC (Moving Coil) typen!
Kender du ikke typen, bør du gå efter en RIAA forstærker, der kan klare begge typer og ls lytte dig frem!
Hifiklubben har RIAA forstærkere, der klarer begge typer. Jeg har selv denne model, der dog er noget dyrere, end forslaget fra Discoworld(som ikke kan klare MC pick-up'er):

http://hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/pladespiller/nad_pp2_riaa_forforstaerker_titan.htm

De er også gode til at forklare dig, hvordan du kobler tingene sammen og det kan være de ekstra penge værd!!

Gert

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-02-08 18:57

Dårligt stereoanlæg hvis det ikke har en indgang til phone.

hawaii7

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-02-08 19:03

Nej! Faktisk er der ikke mange "rigtige anlæg" der har netop Phono indgang længere!!
Den ligesom gled ud, samtidig med CD'ens fremturen!!

Gert