/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
hvor stor en g-påvirkning???
Fra : markdkk
Vist : 3239 gange
50 point
Dato : 19-02-03 20:45

Hej alle sammen..

Er der nogle herinde, der kan sige mig, hvor stor en G påvirkning et menneske kan tåle, før kroppen ødelægges. Dvs. hvor mange gange ens vægt et almindelig menneske kan klare.

Det højeste jeg har fundet frem til, er 22g - men det burde da vel være mere eller hvad?

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-03 22:42

Hej markdkk

Jeg vil mene at en belastning på 10 G 98.1 m/(s*s) er det maksimale en særdeles veltrænet person kan holde til i ca 20-30 sekunder. (mener jeg så det i en film om astronauter)

Snakker vi impuls (et uelastisk stød) f.eks en person der kører frontalt ind i en mur med en bil og overlever, kan tallet være væsentligt højere.

Eks. En person kører frontalt ind i en mur med 100km/t, bilen bliver deformeret 1 meter (bilen og fører bliver bremset på 1 meter).
100km/t = 27.78 m/s accelerationen er givet som a= (v*v - v0 *v0) / 2 * s, hvor v er bilens hastighed og v0 er bilens sluthastighed, s er strækningen bilen bliver bremset på.

Det giver os: (27.78 * 27.78 - 0 * 0) / 2*1 = 385.86 m/(s*s) = 39.33 g

Altså lidt mere end 22g, til gengæld har opbremsningen kun taget: v/a = 27.78/ 39.33 = 0.706 sekund

Noget eksakt resultat på hvem der har overlevet den største belastning kan jeg derfor ikke give dig. Det afhænger som du kan se over, hvor længe det står på og hvor langt det står på (strækningen)

I øvrigt er 1 g i danmark = 9.81 m/(s*s), så kan du jo selv prøve at leje med tallene

mvh srhansen

Håber det var en hjælp

Kommentar
Fra : markdkk

Dato : 20-02-03 14:47

Mange tak for det.

Mvh. markdkk

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-02-03 21:12

Det var så lidt

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : markdkk

Dato : 24-03-03 15:14

tak