/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Ghost backup. Og hvad så nu?
Fra : Sygate
Vist : 422 gange
420 point
Dato : 13-02-08 21:46

Hejsa !

Jeg skal lige være sikker.
Nu har jeg både downloadet Norton symantic Ghost backup programmet til en ekstern harddisk i en mappe, og har da også brændt en backup op en .iso fil.

Hvad gør jeg så hvis jeg nu får en viirus jeg ikke kan fjerne eller bliver hijacked osv?

Svarer min backup så til et såkaldt "image" af hele min computer, som en Windows CD når jeg skal formatere min harddisk?

Skal jeg så bare f.eks smide min .iso cd i drevet og boote fra den eller hvordan fungerer det?
Hvad gør jeg med den mappe som al min backup ligger i?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-08 02:05

Er ikke helt 100% sikker men jeg mener at du har et nøjagtig billede af din computer som den er nu, hvis du bliver angrebet af en virus, som du selv skriver eller andet som gør at du ikke kan bruge din computer, så kan du gendanne den til dagen i dag, du mister alt som du har gemt eller tilføjet siden den backup cd, den svarer til den recovery cd som det er blevet moderne at levere sammen med en ny computer i stedet for en Windows cd, jeg fik en Norton Ghost Recovery cd med min bærbare og har også brugt den, computeren blev som den var første gang jeg startede den.
Du må have nogle Ghost eksperter ind og fortælle om dine dokumenter og andre filer også er med på en hjemmelavet Ghost image, det ved jeg ikke

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 420 point
Dato : 14-02-08 02:09

Du behøver ikke at formatere harddisken først, bare i med Ghost cd og starte computeren for at lægge den ind ovenpå den smadrede Windows som så overskrives, du risikerer ikke at stå med to Windows på en computer

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-02-08 06:58

Inden du får for stor tillid til din Ghost, så efter du har lagt noget ligegyldigt noget på din HDD, så tag et Ghost, og læg det tilbage igen. Det er rigtigt bittert, at have tillid til at man kan lægge Ghost tilbage 2 mdr. efter - og det så ikke virker - har selv prøvet det!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 08:32

Citat
Skal jeg så bare f.eks smide min .iso cd i drevet og boote fra den eller hvordan fungerer det?

Det bliver ikke let

En iso fil åbner IKKE sig selv....

Der arbejdes MEGET i SELV at fremstille disse "resque cder" men det er ikke så ligetil....

Der findes programmer der laver noget tilsvarende men det er et større arbejde....

Så det du skal med din iso (hvis det går galt) er stadig at lægge et styresystem på harddisken samt et program der kan læse din skive - derefter kan den blive gendannet af skiven til den tilstand den havde inden skaden...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 08:34

Er det "kun" en virus kan skiven selvfølgelig bruges direkte da der jo så forefindes et styresystem....

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 14-02-08 12:04

Tak for hjælpen allesammen.

Ja jeg kan vist boote fra min ISO cd lader det til. Dog er der nogle enkelte drivere der ikke kan være på den. Men det er jo lige at hente det ned bagefter. Det er drivere til noget ligegyldigt eksternt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-08 12:19

Selv tak enten har refi eller jeg misforstået noget min erfaring her: Du skal ikke bruge Windows cd til at geninstallere, Windows og drivere er på den Ghost cd, du skriver så at nogle drivere ikke kan være der, det må være fordi din installation ikke er helt ny at den fylder lidt mere, husk altid backup at vigtige filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-08 12:21

Citat
En iso fil åbner IKKE sig selv....
en Norton Ghost gør