/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ord i sang??
Fra : la-chica-line
Vist : 2812 gange
20 point
Dato : 13-02-08 21:07

heeii ja, jeg er såå fan af Cinema Bizarre..

og der er en sang der hedder: Dysfunctional Family

jeg har prøvet siden: www.ordbogen.dk

og fandt ud af at ordet '' Dysfunctional'' betyder ''Dysfunktionel''

men hvad betyder ordet: ''dysfunktionel'' enlig??

Jeg har prøvet at spørge mange men ingen ved hvad det betyder, nu spørger jeg herinde.

M.V.H Line

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 30 point
Dato : 13-02-08 21:13

ikke fungerende... vold, druk, misbrug, skænderier, kampe o.s.v

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 13-02-08 21:31

Du har ret, at begrebet "dysfunktionel" er svært at forklare.
Det kræver nemlig, at man har ne norm, man kan kalde "funktionel".
De familier, der opfylder normen, hvor far og mor og børn trives og er glade og gør som de forventes at gøre, de er funktionelle - men er alle andre så dysfunktionelle?
Så længe det er sort / hvidt, så er det let nok. Hvis faderen er kriminel alkoholiker, der tæver børnene og konen, så er det dysfunktionelt - men hvis han nu kun er kvartalsdranker, og han ikke tæver sin familie... er det så dysfunktionelt?
Jeg er allergisk overfor "kasser" vi putter hinanden ned i, men det er vel den eneste måde at holde styr på os...
KH Karsten

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-02-08 21:33

Dysfunktionel betyder at noget ikke fungerer, at funktionen er sat ud af kraft.

Når man taler om f.eks. en dysfunktionel familie, menes egentlig en SOCIALT dysfunktionel familie.
Familiens sociale funktioner er sat ud af kraft.

Det kan så være på grund af druk, narkotika, men kan også være på grund af manglende kærlighed, psykisk krise, osv.

Kommentar
Fra : la-chica-line

Dato : 13-02-08 21:33

Tak for hjælpen ^^

Godkendelse af svar
Fra : la-chica-line

Dato : 13-02-08 21:34

Tak for svaret Tilde38.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-02-08 22:11

velbekomme