/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Regnvand - Triple trouble
Fra : klemme2006
Vist : 1145 gange
200 point
Dato : 13-02-08 20:47

Jeg skal gerne af med vandet fra mine tagrender, og helst også mit dræn. Så nu tænker jeg i hvad, jeg skal have kloakmesteren til at gøre. Røret i vejen ligger højere end mine dræn, så må vi pumpe. Desværre er røret i vejen også underdimensioneret, så nå det rigtig regner, løber vandet op igennem mit grenrør og op igennem gårdristen. Så må vi montere en tilbageløbsventil, eller hvad sådan noget nu hedder inden for spildevand. Her kommer det sjove: Når det rigtig regner, lukker tilbageløbsventilen, og hvor gør jeg så af det vand, der falder på min grund og mit tag? Er der nogen derude med erfaring for, ideer om, om man kan klare problemerne med en pumpebrønd med ventil monteret i et stort reservoir der kan klare ærterne til regnen holder op? Faskine er naturligvis ikke en mulighed, grundvandet står højt, det er derfor jeg skal dræne.

Når jeg kigger på ventiler er de alle lavet til at forhindre vandet i at forlade, den brønd, ventilen er monteret i. Findes der ventiler, der holder vandet fra at trænge IND i brønden?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 21:16

Ja det hedder en vandlås og er en bold der sidder i et cylindrisk bur som kan expanderer i en brønd når man spænder nogle skruer af xxx dimention De fås i forskellige størrelser og skal sidde lodret da bolden så skal gå op og lukke mod en gummiring når vandet stiger

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 21:21

Mht. vandet fra dine tagrender må du jo så lede væk fra huset på overfladen på din jord: Jeg har et lavområde på min grund hvor jeg så har lavet en stor sø som tager en del af tagvandet dog ikke pga problemer af din art men fordi vand som bekendt er temmeligt dyrt efterhånden.Mit barndomshjem i kbh havde til gengæld de problemer du her beskriver og blev afhjulprt ved vandlåse så ikke vandet stod op af div afløb

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 21:46

Nu ved vi jo ikke hvor stor din grund er men et reservoir eller sø ku jo hjælpe hvor vandet fra drænet også kunne pumpes over i hvis det ikke er en bette grund altså

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 13-02-08 22:22

Hej sunowich

Det er en lille grund, knap 500 m2. Huset ligger på tværs mellem mure ind til naboen, så i givet fald skulle overløbet rørføres, under huset. En mulig løsning, men det kræver ihvertfald at drænet er ikke er forbindelse mellem dræn og sandfangsbrønde, ellers vil drænrør og kaplarbrydende lag blive fyldt med vand, inden overløbet virker. Der er desværre ikke så meget fald på grunden neden for huset. Jeg ved så ikke om det betyder det store at styroporen bliver opfugtet hver tredje eller femte år.
Vandlås med bold har jeg set på, men er usikker på om det er OK at lave en pumpebrønd, med et lodret rør som en dykpumpe pumper op i. Det lyder lidt som fusk og silikone, men måske kan det skaffes/laves.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 23:35

Ja og kan det ikke være anderledes er det vel bedre end våde tæer med fyld i

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-02-08 09:08

Det du skal bruge for at forhindre vandet i at trænge ind til dig, hedder en højtvandslukke.

Mht. dit problem, kan Jeg kun se to mulige løsninger:
1. Fjerne vandet med det samme når det kommer.
Som du beskriver det, er der vist kun een mulighed, og det er at pumpe det væk.

2. Opbevare vandet et eller andet sted, til det selv kan løbe væk senere.
Her kunne en lille sø/vandreservare på den ene ellerandet måde måske være en mulighed, men du skal være ops. på at den også kan virke omvendt, så den vil trække vandet i områdettil sig, især når det regner.
En beholder af en eller anden slags. men den skal være STOR. Der kan komme rigtig meget vand i løbet af et kraftigt regnskyl, eller efter et par dage med vedvarendekraftig regn.

Jeg ville helt klart henvende mig til en aut. kloakmester om råd.
Hvad med komunen, har de ikke en pligt til at sørge for, at du kan komme af med dit regnvand?
De har helt sikkert pligt til at hjælpe med/sørge for at din grund ikke bliver oversvømmet af andres regnvand.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 14-03-08 21:30

Hej Gasmanden2

Du må undskylde jeg er så længe om at lade høre fra mig. Jeg har været hos kommunen, der har givet mig lov til at pumpe vandet i kloaken. Kloakmesteren, skal nok komme ind i billedet, det er bare min erfaring, at det er en fordel at have tænkt problemer og løsninger igennem i forvejen, især, når det er kompliceret.

Normalt kan jeg pumpe vandet væk. Problemet opstår ved styrtregn, hvor jeg skal forhindre vand fra kloaken i at trænge ind i min pumpebrønd og mit reservoir. Alle de højtvandslukker jeg har set, monteres i en brønd og forhindrer vandet i at forlade brønden. Jeg skal forhindre vandet i at trænge ind i brønden.Ellers må jeg opsætte en seperat brønd til højvandslukket på et højt sted, så dækslet ikke bliver skubbet af af opstigende vand, men det bliver meget bekosteligt.