/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Interkvalens i højttalere.
Fra : fotowig
Vist : 1013 gange
500 point
Dato : 12-02-08 18:06

Jeg er på herrens mark. Jeg har beregnet højttaleres interkvalne i mange år, men altid store kukkede systemer. Nu skal jeg beregne et sæt små (60 Liter) systemer med en 12" bas. Som følge at sysemets lidenhed er det klart af der skal være en refleksport, men hvordan regner man så?
Tager man stadig højde for interdifferensen, Eller er det alene volumekorficcienten der skal regnes med?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 18:17

Nørd

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-02-08 01:40

Loven for destruktiv interferens medfører, at lydstyrken har minimum i punkter, hvor forskellen mellem afstandene til de to højttalere kaldet x1 og x2 skal der altså gælde at accentuviteten gange j minus kvadratet på den inverte del af afstanden mellem de to højttalere opløftet til potensen af interdifferensen udgør et maximum på den berørte volumekoefficient.

Nemt, ikke?

Spøg til side: fotowig, du kan prøve her:
http://www.hifi4all.dk/forum/default.asp

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 13-02-08 09:07

Du narrer mig!

Du henviser nok til den Ækvivalente volumen (Vas). Måles i liter. Er et udtryk for enhedens samlede eftergivenhed, eller fjedervirkning og du vil.

Ligeså interessant er Qt som er et udtryk for enhedens samlede tabsfaktor.

Ikke at forglemme enhedens resonansfrekvens (FS)

Har man disse tal udregnes EBP - effektivitets-båndbredde-produkt.

FS/Qt = EBP

Fåes en EBP< 50 er enheden antagelig egnet til anvendelse i transmissionslinie kabinet

EBP = 50 - 99 kunne et lukket kabinet være at foretrække

EBP = 100 - 149 kan basrefleks oftest anbefales

EBP = 150 - 250 kan enheden være egnet til brug i hornsystemer

Alt iht Richard H Small

Så får man VAS, Qt, FS er det relativt nemt at beregne idealkabinetter. Formlen har jeg ikke her. Det er noget rod med skæve potenser og diagrammer. Men har da det dejligste program, der udregner, tegner og fortæller.

Godkendelse af svar
Fra : fotowig

Dato : 13-02-08 11:54

Tak for svaret 3773.

Det var netop EBP jeg havde glemt at tage højde for.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-08 11:58

En sjov størrelse.

Husk at checke dette. Se i tidligere tråde, hvor andre brugere absolut mente at udluftning af kabinettet var smart uanset enhedens data. Og dette kan vi dermed oplyse ikke er tilfældet.

Hvilken enhed fifler du med fotowig?