/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nørder hvad er det?
Fra : fotowig
Vist : 618 gange
500 point
Dato : 12-02-08 17:16

Ser gentagende gange ordet NØRDER i forbindelse med os stakkels lydfolk. Hvoffor det???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 17:17

Det er en betegnelse for ved alt -kom ikke her

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-02-08 17:17

Det er da et positivt ord - en der brænder for det han/hun går op i, samt enda også har forstand på det ud over det normale

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 17:18

Nørd er et slangudtryk for en person med en stor interesse for et enkelt eller flere emner.

Typisk er der tale om interesseområder, der af mange anses for "noget underligt noget". Man vil således sjældent kalde en, der interesserer sig indgående for sport en nørd. Nørden prioriterer ofte det generelt sociale væsentligt lavere end samvær med andre nørder med tilsvarende interesser. I visse tilfælde prioriterer nørden endda interessen højere end ethvert socialt samvær.

I modsætning til eksempelvis "entusiast", bruges "nørd" ofte nedsættende. Dette gælder dog mest for folk, der ikke selv er nørder. Indenfor "miljøet" bruges udtrykket i stigende grad som en positiv karakteregenskab. Således vælger nørder ofte en beklædning - ofte, men langtfra altid, med trykte T-shirts - som signalerer deres nørdethed. Disse selverklærede nørder har ofte meget høje tanker om deres egne kompetencer og intelligens-niveau, og stiller skarpe krav til andre, der vil kaldes for nørder. Denne variant af fænomenet ses mest indenfor IT-branchen, hvor det er programmører og driftsfolk, der identificerer sig som nørder.

Nørderne har de seneste år udviklet en særlig nørdkultur bestående af forskellige spil (især rollespil, computerspil og samlekortspil) samt bøger, tegneserier og film inden for genrerne gys, science fiction og fantasy dertil kommer naturligvis netnørder som lever deres liv på internettet.

Begrebet nørd stammer fra den amerikanske børnebog "If I ran the Zoo" (1950) af Dr. Seuss, hvor det er en grim lille trold. På dansk får vi begrebet, da Kim Schumacher oversatte filmen "Revenge of the Nerds" (1984) til "Nørderne kommer".

herfra http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8rd

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 17:18

Ja der skal nok komme en uddybende forklaring med link og alting bare tolmod du

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 17:19

Nå den er der skam allerede

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-08 17:19

Fra Nudansk leksikon

Citat
nørd subst. -en, -er, -erne
1. (slang) en intelligent person der kun interesserer sig for én ting og derfor virker mærkelig, el. en person der opfører sig mærkeligt el. dumt. ! af am.-engelsk nerd 'kedelig person', opr. fra Theodor Seuss Geisel's børnebog 'If I Ran the Zoo' fra 1950, hvor en nerd er et fantasivæsen tegnet med tynd krop, menneskelignende træk og et surt væsen

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 12-02-08 17:20

man burde måske skrive: musiknørd, lydnørd osv. Da ordet nørd i sig selv godt kan lyde negativt i nogens øre. Er det ikke det du mener?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 17:23

Man hører da også ustandselig ordet Nørd, når nogle kun kan rode med pc'ere (spiller)

og der er ordet bestemt negativt ment

Citat
Nørden prioriterer ofte det generelt sociale væsentligt lavere end samvær med andre nørder med tilsvarende interesser. I visse tilfælde prioriterer nørden endda interessen højere end ethvert socialt samvær

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 510 point
Dato : 12-02-08 17:24

Fordi vi ikke kan tåle at se en højttaler kasse uden at skulle slå på den med knoen. Derforuden er vi nødt til at kigge back-stage, for lige at se hvilken mixer der anvendes og hvilke forstærkere osv.

Den rigtige nørd genkendes på at han aldrig sælger (eller helst ikke) noget af sit anlæg eller sine instrumenter. Ting smides kun meget nødtvunget ud, og først efter lang tids ophold i værkstedet. Derfor har den sande lyd-.nørd et sandt museum af gammelt skrammel. Kabler der bare lige skal laves. Defekte gamle kondensatormikrofoner, spolebåndoptagere. Flere forstærkere end i en Fona-butik. Adskillige hundrede spolebånd, der nok ikke kan afspilles længere pga ælde. De fleste selvfølgelig i mono. Alskens optagelser af revynumre, der senere har fundet vej til de store revyer. Optagelse med musikere der senere er blevet særdeles kendte osv osv.

...og sidst men ikke mindst. Har rædselsfuldt mange anekdoter i bogen.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 12-02-08 17:24

verdensfjern fagidiot

^ Det siger gyldensdals ordbog? heheh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 17:26

Lyder aldeles korrekt Oliver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 17:28

3773... det lyder nu ligesom en der roder med pc'ere/biler eller andre samler ting,

Godkendelse af svar
Fra : fotowig

Dato : 12-02-08 17:29

Tak for svaret 3773.

Det er nok ikke der korrekte svar men det der fik mig til at grine højest. Nu har jeg ganske vist smidt ALLE mine spolebånd ud (2 læs på traileren) men alligevel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 17:30

...glemte lige! Lydnørden (ham der er troldmanden ved pulten) kan ukritisk nå at ryge mindst 60 smøger under et 4 x 45min gig. Bundkasser på 75 kg tumles uproblematisk og man får stort set ikke ondt i ryggen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 17:32

...en af de vildeste, så jeg engang hvor der var nonstopbal sammen med et heavy-band. Deres lydmand splittede skolens hovedtavle ad, og hentede strømmen ved indgangskniven (sikkert ikke særlig farligt).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 17:33

Gad vide om der findes - kvindelige nørder - i så fald kan det ikke være ret mange???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 17:35

Der findes kvindelige nødder, tror jeg nok!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 17:35

...eller var det kvindens nødder??? Husker ikke så godt!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-02-08 17:37

Så så. Kammertonenen 3773 om jeg må bede. Det er MIN tråd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 17:38

Jooo kvindelige nødder findes

Har du aldig hørt kvindlig mælkechokolade (med nødder)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 17:39

Jeg hører ikke så godt længere. Og min tinnitus er noget lavere end de 440 hz. Måske er det det der gør det!