/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
X Udenlandsdanskeren
Fra : oldwiking
Vist : 737 gange
200 point
Dato : 12-02-08 16:25

Tidliger Udenlandsdansker (tyskland 16år) nu dansk folkepensionist med 16/40 tysk folkepension og lille tysk firmapension.
Vender man efter talrige år tilbage til velfærdsamfundet så befinder man sig virkeligt på "herrens mark" bogstaveligt talt.

Før jeg begynder at ytre mig kunne jeg godt lide at vide om jeg er en enlig svale, eller om der dog ikke er andre som tangerer denne probematik som jeg her prøver at linde på låget for ?

Jeg stammer fra den tid hvor transistoren så dages lys, hvor der ganske vist var en slags datakommunikation(teletypen med sine ca. 11 tegn per sek). Jeg har været med fra begyndelsen af den digitale tidsalder, dengang hvor det hurtiger at sende en lastvogn med en ladning hulkort med datas til den anden ende af landet istedet for at forsøge at sende den via den mekanisk/elektriske vej.

Indrømmet jeg er en gammel nar, som en yngre kollega verbal slyngede i hovedet på mig da han følte sig trængt op i en krog, men til trods for at jeg har 2 hjerneblødninger og 1 blodprop bag mig, så kan jeg stadig gå stå og binde mit slips stående uden skulle støtte mig til andre hjælpemidler end mine medfødte gangvorter.

Hermed er dette indlæg forløbigt slut, idet jeg dog håber på en eller anden form for positiv resonans.
med hilsen fra OldWiking.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-02-08 16:29

Så, hvad handler dit spørgsmål om?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-02-08 16:35

- ja, det var tider OldWiking...

Hilsen fra Frederikssund!

PS: Nu mangler vi bare spørgsmålet...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-02-08 16:51

Velkommen hjem oldWiking.
Det er da dejligt at hører du klarer det trods modgang og sygdom
Du kan da finde ud af at skrive her så helt galt er det da ikke, slipset kan du også binde så mangler du måske bare on svingom??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 16:59

Jow jow, selv om jeg ikke er helt så gammel som dig, så terpede jeg da det binære talsystem og sendte stakkevis af hulkort..

For så at vente flere dage med at få printet retur fra datacentralen. Og havde man prikket bare et enkelt hul forkert, så kunne der gå nok en uge.

Stakkels kunder, for lige i starten var det nu en serviceforringelse

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-02-08 17:03

Citat
Stakkels kunder, for lige i starten var det nu en serviceforringelse

- var det Post Danmark der styrede det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 17:08

Stouenberg... Ja, hulkortene blev sendt med P&T

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-02-08 17:13

- alt ved det gamle...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 17:16

Jeg er selv gammel Viking, det praler jeg da med over for mine tyske kollegaer...

Er næsten lige så gammel som du, og kender både de ændringer som du beskriver,
og de dansk-tyske relationer her i grænselandet, så bare sig til hvis du er i tvivl om noget?

Min kone har arbejdet 17 år i Tyskland... Hilsen Svend, gammelt vikinge navn...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-02-08 17:32

Svend! Vi har da længe manglet Knud

Valdemar

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 18:20

Ja Valde, hvor er Knud?

Gamle kommet tilbage X Viking du hedder vel ikke Knud??

og så lige en gang mere...

Gamle kommet hjem X Viking du hedder vel ikke Knud??

Det sidste for prins Knud...Svend

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-02-08 19:20

mit oplæg handler stortset om at etablere kontakt til andere som tangere
probemet som lader sig definere under begrebet Udenlandsdanskeren dvs de problemer som tårner sig op, hensyn til de danske myndigheder, danske arbejdsmarked og den sociale sikringstyrelse som jeg går ud fra skulle fungerer som et slags interface for os der nu engang har vovet os uden for de danske velfærdsamfund for et længere tidrum. Selv var udenfor DK i to tidsrum ca 6 år per gang. I første periode da jeg var blevet forfremmet til supervisor for det amerikanske firma vor jeg var ansat og hvor jeg fik til opgave at fundamentere en tysk serviceoperation.
Jeg vendte hjem efter 6 år af familiemæssige årsager, og fandt mit virke ved Chr Rovsing. Rovsing gik ned og jeg fik nu kærligheden at føle da jeg måtte ud at søge mig et andet job.
Der var lukket for det varme vand (det danske arbejdemarkeds fagforbunds) havde, så fik jeg at vide lagt en banbulle ud mod min person, og jeg måtte rersignere. Det eneste der stod åbent var at returnere til Tyskland hvor mit job selv efter flere år tid stadigt stod åbent.
Problemet var at jeg i DK, kun havde status som (elektriker eller ufaglært) mens jeg selv tillod at kalde mig autodidakt (derunder programmøt, communications-specialist og instruktør)
Jeg måtte forlade DK, efterlod faktisk rub og stub til min familie, og genstartede min tilværelse for fra.

Jeg benytter mig af denne vej til at forsøge at åbne en dialog vdr. ovenstående title. Det er nok muligt at jeg skulle vælge et andet medie, men i øjeblikket har jeg ikke nogen bedre ide.
I næste del vil jeg prøve at formulerer mine spørgmål til den problematik som jeg her prøver at belyse
mvh ow ps dette er et rå skrift håber at det nogenlunde forståeligt

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-08 20:54

Når du kommer med dit indlæg her i kandu...

Kendte du kandu mens du arbejdede i Tyskland?
Eller hvordan fandt du frem til kandu??

Kandu er jo primært et multi forum hvor nogle spørger om et eller andet, og andre svarer.

Der er mange pensionerede håndværkere og andre eksperter her,
men vist ikke mange hjemvendte fra Tyskland??

Selv kender jeg flere med tilpasningsproblemer som hjemvendte, men ikke i kandu...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-02-08 10:38

egentligt tror jeg at jeg har fået åbnet en forkert indfaldsvinkel, jeg ville forsøge at håndterer den problematik som belaster mig og har været mit personlige problem i min tilværelse, og hvor problemet måske bedst kan defineres som, født på et forkert tidpunkt på det forkerte sted.
Jeg bliver nødt til at finde en anden indfaldsvinkel til dette formål ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 12:19

Det er også mit indtryk og det jeg prøver på at forklare:
kandu er vist ikke det helt rigtige sted for din problemstilling, selv om vi gerne vil hjælpe...

Jeg prøver så at finde alternativer hvor du bedre kan få hjælp, og gerne udveksle synspunkter
med andre ligestillede med samme type problemer?

Jeg ved at hjemvendte her i byen fra spansk talende lande (mest konerne) mødes jævnligt
til spansk undervisning, for at holde sproget ved lige, men også for at snakke sammen.

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men noget tilsvarende kan jeg ikke forestille mig i tysk,
det er for tæt på og ikke fremmed, eksotisk nok...

Men du må da have nogen interesser, gå til et eller andet;
hvad med ølsmagning, du kender nok flere øltyper end de fleste...

Hvad man lærer på dyre mannement og psykolog kurser:
Det kan ikke betale sig at ærge sig over noget man ikke mere kan ændre,
og hvad er det værste der kan ske...
Vær glad for at du ikke har ondt nogen steder, Svend

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-02-08 13:09

Ja nogle bruger præmiewist, andre andespil eller banco sokm kontaktsteder. på nettet findes der da også chatsteder for voksne eksempel seniorchat, der er de mellem 45 -85 år og med forskellige interesser.

Godkendelse af svar
Fra : oldwiking

Dato : 17-02-08 16:58

Tak for svaret svendgiversen.

Tar for dit svar, Jeg er interesseret i at finde andre som landet i det samme problem som jeg selv.
Fra dette samfund har man ikke megen støtte at forvente.
Mvh OWM

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-08 17:33

Selv tak,
nej det har du ret i, og slet ikke via kandu...

Meld dig til noget du kan lide; spil, hobby sport eller sprog...
God vind fremover, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-02-08 21:57

Hvad forventede du Old Wiking. Du kommer tilbage til en 16/40 pension... Er det ikke okay, og retfærdigt? Eller er der andet du ville finde passende at få fra samfundet?