/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeveklser til fjernvarme
Fra : import1995
Vist : 3462 gange
50 point
Dato : 12-02-08 14:12

Jeg har et hus fra 1968, hvor der ude i garagen er monteret en varmtvandsbeholder under loftet, jeg går ud fra den er fra samme år som huset, nu kommer min nabo så som er vvs mand med et tilbud om en ny varmeveksler til ( 3000,- ) + mont., han siger at det er en rigtig god ide at skifte den gamle beholder ud, men er det nu det, vi er 7 i husstanden, er der nogen der har erfaring med dette !!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 14:18

En gennemstrømsvandvarmer ville jeg nok kigge på, hvis altså energien bag er stor nok, til at kunne følge med.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-02-08 14:20

nej men jeg har arbejdet på en beholderfabrik- Så jeg ved at en varmvandsbeholder og en varmeveksler er to forskellige ting.

Jeg skifter ikke noget der er tæt og i orden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 14:22

Står din nabo og skal have nye spisestuestole?

Kommentar
Fra : me67

Dato : 12-02-08 14:24

Tvivler på der er nogle der kan være uenig med ham.

Hvis varmtvandsbeholderen er godt og vel 40 år vil levetiden for den
nok også inden for en overkommelig tid være forbi alligevel

Fordelen ved en veksler (som jeg ser det) er da helt klart at det varme vand
ikk pludselig slipper op fordi en har været i bad og brugt alt varm vand som
ofte slipper op i en kortere tid ved en varmtvands beholder.

Det kan da heller ikke være helt billigt at holde f.eks. 2-300 ltr vand varm.

Jeg ville ikke tøve med at få den udskiftet.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 12-02-08 14:27

ja nu er jeg næsten lige så kolg som da vi startede, puha, jeg mener selv der må være noget at spare evt. ???????

Kommentar
Fra : me67

Dato : 12-02-08 14:32

Når nu din nabo er vvs-mand ville jeg da forhøre mig ved ham om fordele og ulemper
ved de to typer af vandvarmere (beholder / veksler) vel at mærke du tror på hvad han siger
og ikke føler han blot vil prakke dig noget på ærmet for at tjene penge.

Derfra kan du så tage et valg om du skal beholde dit nuværende eller skifte til nyt.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 15:38

Vi skiftede for et par år siden, mest fordi vor varmvandsbeholder var tæret op,
men stort set i alle huse her på vejen fra omkring 1970 har man gjort det samme.
Så din går nok også snart...

Den nye varmeveksler fylder jo meget mindre og må kunne være inde i huset,
og så må du jo spare opvarmningen af garagen, selvfølgelig på bekostning af din bil,
der måske ruster lidt mere...

Om du sparer totalt?
Dengang vi havde varmvandsbeholder tog min kone brusebad indtil vandet blev koldt.
Hun har en tendens til at fortsætte med at førsøge på dette... Svend

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-02-08 01:09

Ved en varmtvandsbeholder er der altid et varmeforbrug, selv om der ikke bliver brugt varmt vand. Ved en varmeveksler er der kun et varmeforbrug når der bliver brugt varmt vand.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 13-02-08 08:13

tak for dde mange gode indlæg, jeg finder lige ud af hvem der vinder point, og jeg har talt med min vvs mand. problemet er at han snakker meget frem og tilbage så det var for at høre andres mening omkring dette !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 09:55

En varmeveksler / gennemstrømsvandvarmer er det samme, og laver varmt vand konstant, men kræver at energikilden kan følge med...........eks. kan gasvarme måske ikke følge med.
Men sørg nu for at det bliver lavet rigtigt med modstrømsopvarmning.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 13-02-08 09:57

Hvad menes med modstrømsopvarmning, vi har fjernvarme !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 10:34

Hos os var Fjernvarmen med i projektet...

Husk at kontakte din fjervarme selskab, de kender jo mange tilsvarende anlæg,
og få dem endelig til at godkende varmeveksler installationen bagefter, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 10:50

Her er modstrøm nævnt på dansk under Stirling motoren:
http://da.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor

Varmevekslere finder jeg kun i wikipedia på engelsk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger#Fluid_heat_exchangers

her er også vist modstrøm, hvor brugsvandets kolde rør tilsluttes samme side
som fjernvarmens varme tilslutning...

Se endvidere længere nede de smukke billeder af en plade varmeveksler, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 13:56

Modstrømsvarmeveksler / gennemstrømsvarmtvandsanlæg.

Varmkilde >>>:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: >>>Afkølet varmekilde
Varmt brugsvand <<<::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::<<< koldt brugsvand

Varmekilde og brugsvand ligger tæt op af hinanden, og giver en godudnyttelse af energien,
samtidig med højeste ydelse på udgangen af det varme vand.

Et firma i Jylland laver en veksler rustfrit stål som har indvendig "løgform" der gør den selvafkalkende.
Desværre kan jeg ikke huske hvad firmaet hedder.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-02-08 14:12

Glem ALT om modstrømsopvarmning, din VVS mand/nabo ved alt/ burde vide alt om montering af varmeveksler/gennemstrømsvandvarmer og hvad der skal bruges af kontraventil, sikkerhedsaggregat mm. og at den skal skal sidde på højtrykssiden hvis du har trykregulering på dit anlæg og fortælle hvilken fabrikat der har den bedste virkningsgrad til dit behov, for der er forskel på dem.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-08 15:53

Jeg ville nok ikke glemme alt.
Men om du kan bruge forklaringen om modstrøm eller ej er ligegyldigt. Men da du spurgte så fik du forklaringen. Fjernvarmevekslere benytter også modstrømsprincippet for at kunne køle returvandet ned til de af varmeværket forlangte grader.
Det er ikke alle VVS'ere som kan råde ved dimensionering af anlæg, selvom de er gode til at montere efter anvisning.

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 14-02-08 08:24

Tak for svaret Eyvind.