/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjemmenetværk
Fra : Smukke_Ole
Vist : 3506 gange
500 point
Dato : 12-02-08 12:07

Hej !

Jeg håber at dette er det rigtige sted at spørge:

Jeg har anskaffet en bærbar computer (oles_blaerbare) med et Linksys Wireless-G Notebook Adapter WPC54G5 Ver. 1 (Hentet fra Enhedshåndtering)
I går anskaffede jeg så en Linksys trådløs router/Switch WRT54GC ver 2.0, og brugte formiddagen på at få den bærbare, samt den stationære (olescomputer) på nettet via den trådløse. Det lykkedes da også ret hurtigt efter at have indtastet MAC adresserne på de tilsluttede enheder.
Så fik jeg blod på tanden og ville til at dele min "stationære" printer med den bærbare, men det kan jeg ikke få til at "spille".
Jeg har kørt Guiden netværksinstallation, først på den stationære og derefter på den bærbare, samt delt diverse mapper på begge computere og desuden den "stationære" printer.
Men jeg kan ikke skabe forbindelse til netværksdrev fra nogen af computerne, og ikke fra den bærbare til printeren.
Jeg kan "pinge" begge computere fra den stationære og nogle gange få svar fra dem begge, nogle gange kun fra den stationære, idet den så ikke kan finde værten oles_blaerbare.
Fra den bærbare får jeg hver gang svar fra den selv, medens jeg nogle gange får en time-out på den stationære, og nogle gange får at vide, at den ikke kan finde værten olescomputer.
Når jeg kører net view på computerne, får jeg hver gang kun svar fra computeren, hvorfra kommandoen køres, medens jeg for den anden computer får at vide, at "netværksstien blev ikke fundet"
Er der nogen, der ved hvad der er i vejen/jeg har gjort forkert/ikke gjort ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 12-02-08 12:09

Det skal lige tilføjes, at de begge kører XP PRO m. SP2 og fuldt opdateret.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-08 13:15

Prøv at gå til Kontrolpanel - Netværks og Internetforbindelser - klik på Opret eller skift indstillinger for hjemmenetværkket eller et mindre kontornetværk, følg guiden - sig ja til at bruge de eksisterende forbindelser til internettet (anbefales) arbedjsgruppen skal hedde det samme på alle computeren men computerne skal have forskellige navne, for eksempel Oles computer, Pias computer, peters computer og så videre, når du har kørt guiden på alle computere burde det virke både trådløs og med kabel, det gør det hos mig 2 Windows XP pro , 1 Windows XP home og en Windows Vista Home Premium

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 12-02-08 13:32

-> o.v.n.

Det er jo det jeg har gjort og beskrevet i mit spørgsmål:

[Jeg har kørt Guiden netværksinstallation, først på den stationære og derefter på den bærbare, samt delt diverse mapper på begge computere og desuden den "stationære" printer.
Men jeg kan ikke skabe forbindelse til netværksdrev fra nogen af computerne, og ikke fra den bærbare til printeren.]

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-08 13:36

Kør den igen og vær sikker på at arbedjsgruppen hedder det samme på alle computere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-08 13:37

Har du også kørt guiden Printerdeling ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 14:00

Sådan deles et drev eller en mappe på netværket
Åbn Windows Stifinder, og find derefter det drev eller den mappe, du vil dele.
Højreklik på det pågældende drev eller den pågældende mappe, og klik på Deling og sikkerhed.
Hvis du deler et drev, skal du på fanen Deling klikke på Hvis du forstår risikoen, men stadig vil dele drevets rod, skal du klikke her.
Hvis du deler en mappe, kan du fortsætte til næste trin.
Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Hvis afkrydsningsfeltet Del denne mappe på netværket er tilgængeligt, skal du markere det.
Hvis afkrydsningsfeltet Del denne mappe på netværket ikke er tilgængeligt, er computeren ikke på et netværk. Hvis du vil installere et privat netværk eller lille kontornetværk, skal du klikke på hyperlinket guiden Netværksinstallation og følge instruktionerne for at aktivere fildeling. Benyt denne fremgangsmåde igen, når fildeling er aktiveret.
Bemærk!

Hvis du vil åbne Windows Stifinder skal du klikke på Start, pege på Programmer, pege på Tilbehør og derefter klikke på Windows Stifinder.
Når du deler et drev eller en mappe, kan alle brugere, der har adgang til netværket, læse indholdet af det pågældende drev eller den pågældende mappe. Følg trin 1 og 2 ovenfor for at komme til fanen Deling, hvis du vil fjerne drevet eller mappen fra netværket. Fjern markeringen af afkrydsningsfeltet Del denne mappe på netværket i Netværksdeling og sikkerhed under fanen Deling.
Følg trin 1 og 2 ovenfor for at komme til fanen Deling, hvis du vil tillade fuld adgang til indholdet af det delte drev eller den delte mappe. Marker afkrydsningsfeltet Tillad netværksbrugere at ændre mine filer i Netværksdeling og sikkerhed under fanen Deling.
Hvis du vil ændre navnet på mappen på netværket, skal du skrive et nyt navn på mappen i tekstboksen Sharenavn. Dette ændrer ikke navnet på mappen på computeren.
Hvis du er logget på som gæst (en gæstekonto giver alle brugere, der ikke har en brugerkonto på computeren, adgang til computeren), kan du ikke oprette en delt mappe.
Funktionen Deling er ikke tilgængelig for systemmapperne Dokumenter og indstillinger, Programmer og WINDOWS. Du kan desuden dele mapper i andre brugeres profiler.

Fra XP pro > hjælp > deling > søg > Dele et drev eller en mappe på netværket

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 12-02-08 14:20

-> o.v.n.
Kør den igen og vær sikker på at arbedjsgruppen hedder det samme på alle computere
Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har kørt den, men det er ikke få, og arbejdsgruppen hedder også det samme.

Har du også kørt guiden Printerdeling ? Det mener jeg at have gjort ved at køre Tilføj printer.
Hvor foregår det ellers ?

-> Eyvind
Ja jeg har delt filer på begge computere på den af dig beskrevne måde.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-02-08 15:23

Windows firewall ?? Har du åbnet for printerdeling her ?

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 12-02-08 16:10

-> thulin

Ja det har jeg

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 16:47

Du har prøvet "net view"
Har du også prøvet "ping computernavn"

eller > wintast+e > [+] netværksteder > [+] hele netværket >
[+] micosoft netværk > [+] arbejdsgruppenavn > nu skulle i din egen vise sig.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 13-02-08 10:23

-> Eyvind

Jeg har, som omtalt i spørgsmålet prøvet "ping" med de omtalte resultater.

Jeg har også lige nu prøvet:

wintast+e > [+] netværksteder > [+] hele netværket >
[+] micosoft netværk > [+] arbejdsgruppenavn >

jeg kan komme så langt som til microsoft netværk, hvor den viser NETVÆRK, som jeg har kaldt det, og derunder den stationære (olescomputer). Herunder vises også de mapper m.m. som jeg har delt.
Når jeg prøver det samme på den bærbare (oles_blaerbare), kan jeg ikke komme længere end til
NETVÆRK.
Når jeg derefter klikker på NETVÆRK, kommer der en meddelelse:
"Netværk er ikke tilgængeligt. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource.
Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.
Listen med servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket"

Der er en rettelse: den bærbare køre XP HOME

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 13-02-08 10:34

-> Eyvind

Tilføjelse: jeg er på begge computere logget på som Administrator

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 13-02-08 10:49

-> Eyvind

Endnu en tilføjelse:
på den stationære kan jeg nu lige pludselig se begge computere, både den stationære (olescomputer) og den bærbare (oles_blaerbare).
Jeg kan som tidligere nævnt "åbne" oles-computer på den stationære og se mine shares.
når jeg prøver at "åbne" oles_blaerbare" på den stationære, får jeg en fejlmelding.

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 14:10

Har begge en mappe på skrivebordet som er delt ud.

H-klik på mappen og vælg deling.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 13-02-08 16:29

-> Eyvind

Det har de nu, men det ændrer ikke noget

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 17:07

Så er der routeren, men jeg kan ikke huske hvad man kan med Linsys - men på nogle routere kan man tillade trådløs adgang til:
WAN = Internettet
LAN = Lokalnettet / nætværket
Og det er via MAC-adressen der gives tilladelser.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-08 01:52

Jeg har haft travt og ikke set på dit spørgsmål før nu, nu har jeg nærlæst spørgsmålet en gang mere, du skriver intet om din forbindelse, men da det er en bærbar og du har en trådløs router, kan det så tænkes at det er et trådløs netværk du vil have ? Så skal du køre guiden Instaler et trådløs netværk derhjemme eller et mindre kontor, bare et gæt jeg ved ikke om du bruger kabel eller ej

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-02-08 10:47

-> Eyvind og o.v.n.

Lige en status:

Haves:
en stationær computer (olescomputer) som via kabel er forbundet til en trådløs router/switch
(Linksys WRT54GC), som igen via kabel er forbundet til mit kabelmodem fra Stofa.
Denne computer kører WIN XP PRO SP2 og er fuldt opdateret.

en bærbar computer (oles_blaerbare) som via en Linksys Wireless-G Notebook Adapter
PC54G5 Ver. 1 har forbindelse til ovennævnte router/switch.
Denne forbindelse fungerer uden problemer.
Denne computer kører WIN XP HOME SP2 og er fuldt opdateret.

Fra begge computere er der uden problemer forbindelse til Internet og mail.

Ønskes:
mulighed for fra den bærbare at have adgang til USB-printer og filer på den stationære
mulighed for fra den stationære at have adgang til filer på den bærbare.

Der er på begge computere delte mapper, dels på skrivebordet, og dels i øvrigt, samt på den stationære en delt printer.

Fra den stationære kan begge computere "ping"es, og der kommer svar.

Fra den bærbare kan jeg "ping"e den bærbare selv, medens der ved "ping" af den stationære kommer time-out.

Ved "net view" på den stationære vises de delte mapper og den delte printer.

Ved "net view" på den bærbare vises de delte mapper.

På den stationære kan jeg via Netværksteder > Hele netværket >Microsoft Windows-netværk > Netværk få vist det af mig installerede/oprettede netværk (Netværk) få vist begge computere.
Under den stationære kan jeg få vist delte mapper og delt printer.
For den bærbares vedkommende får jeg ikke vist noget som helst.

På den bærbare får jeg kun vist det af mig installerede/oprettede netværk (Netværk)

Ja, det blev næsten en hel roman, men det irriterer mig ad h...... til, at "skidtet" ikke vil som jeg, så jeg håber, der er en venlig sjæl, der ser dette, og kaster mig "de vises sten"

Smukke_Ole

PS Jeg er villig til at smide endnu 500 P til den, der kommer med "løsningen"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-08 19:54

Har den bærbare fået adgang til netværket i routeren under wireless/MAC filter
Har printeren fået et tal der ligger højere end det mindste tal (dhcp adresse)
Jeg tænker på om de konflikter.
Prøv lige
sluk computere
sluk modem
sluk printer

tænd router (og vent 10 - 15 sek)
tænd computere
kan de se hinanden delingsmapper.
og tænd så printeren.

Det er bare et forsøg.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 15-02-08 09:50

-> Eyvind

Har den bærbare fået adgang til netværket i routeren under wireless/MAC filter
Ja, det har den, og den kommer også fint på nettet

Har printeren fået et tal der ligger højere end det mindste tal (dhcp adresse)
Jeg tænker på om de konflikter.
Det spørgsmål forstår jeg ikke rigtigt ? Printeren er jo en delt printer og har vel som sådan
ikke en IP adresse ?
Nu har jeg efterhånden prøvet siger og skriver 17 gange at køre Guiden Netværksinstallation.
Der er jo mange kombinationsmuligheder, men hvilke skal man vælge ?
Under henvisning til beskrivelsen af min konfiguration i mit spørgsmål, hvad skal jeg så vælge i vinduet med Vælg en forbindelsesmetode ?

o Computeren har drekte forbindelse til Internettet. De andre computere på netværket har
forbindelse til Internettet gennem denne computer

o Denne computer opretter forbindelse til Internettet gennem en privat gatewayeller gennem en
anden computer på mit netværk

o Andet

Hvis jeg så vælger Andet, er der jo endnu flere muligheder:

o Denne computer .......'

o Denne computer ....... Jeg har ikke noget netværk endu

o Denne computer tilhører et netværk, som ikke har en Internetforbindelse.

Jeg ville blive meget glad for en trin for trin beskrivelse af hvilke muligheder, jeg skal vælge.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 11:20

http://peecee.dk/upload/view/97787

Adgang til internettet gennem router og modem. (LAN adgang)
Win 2000 og XP

start > indstillinger > netværksforbindelser > opret ny forbindelse > næste >
(o) "opret forbindelse til internettet"
næste
(o) "oprette forbindelsen manuelt"
næste
(o) "opret forbindelse ved hjælp af en bredbåndsforbindelse.................LAN forbindelse"
næste
udfør

Nu bør du kunne starte en browser og gå på Internettet.

Hvis printeren er sat til lokalnetværkerket, så får den også en lokal-IP-adresse
Er den koblet på en computer kaldes den via den comp.

Den printer skal først deles ud på værtscomputeren.
start > indstillinger > printere > nu kan du se din printer
H-klik på printeren > deling > del denne printer > anvend
(den kommer måske og spørger od er klar over risikoen...........og det er du)
næste
OK og din printer har fået en hånd. og et sharenavn eks. "hpdeskje"

så til den comp som vil "leje sig ind"
start > indstillinger > printere >tilføj en printer > næste
(o) "en netværksprinter eller en printer der er tilsluttet en anden comp.
næste
næste for at søge printeren
dobbelt klik på arbejdsgruppenavnet
dobbeltkik på computernavnet
nu skulle printeren gerne vise sig og når du markerer den printer så står det også oppe oven over.
næste
Og JA du har tillid til din egen computer.
udfør
h-klik på printeren > egenskaber > udskriv testside.

Håber at det virker, for jeg prøvede på en af mine bærbare.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 15-02-08 15:33

-> Eyvind

Jeg har god forbindelse til nettet fra begge computere, så det skal helst ikke pilles ved.

Problemerne jeg har, er med at få opsat et hjemmenetværk med alle de mulige kombinationer, der findes i Guiden Netværksinstallation.
Hvilke skal jeg vælge til hvilken computer ?
Jeg har efterhånden prøvet en snes forskellige uden held.
Er en privat gateway det samme som en router ?
Hvad er en netværkshub ? Er det også en router ?
Jeg regner med, at direkte forbindelse til nettet betyder, at man har forbundet computerens netkort med et kabel til sit modem. Er det korrekt opfattet ?

Jeg gentager lige min konfiguration, så du slipper for at bladre tilbage til mit oprindelige spørgsmål:

1. stationær computer med internt netkort, forbundet med kabel til trådløs router/switch
1. bærbar computer med en Linksys Wireless-G Notebook Adapter WPC54G5 Ver. 1, tilslutet
ovennævnte trådløse router/switch, Linksys WRT54GC ver 2.0.
1 Trådløse router/switch, Linksys WRT54GC ver 2.0, som med et kabel er forbundet til mit Stofa
kabelmodem.

Håber, du gider svare

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 15:51

Citat
eg regner med, at direkte forbindelse til nettet betyder, at man har forbundet computerens netkort med et kabel til sit modem. Er det korrekt opfattet ?
nej hvis du vil gøre det rigtig, så brug muligheden: Min computer har forbindelse gennem en privat gateway, tror det er sådan det hedder, lige nu har jeg ikke administrator rettigheder og kan ikke checke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 15:55

Øv jeg har vist klippet det ud af en helhed, men altså har du forbindelse gennem en privat gateway, kør den på begge computer og kør så Trådløs netværk guiden på den bærbare, brug usb hvis du har mulighed for det, jeg ved ikke om der er usb stik på Linksys router

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 17:04

Jeg har vist hvad jeg bruger af adgange til Internettet (WAN) og Lokanetttet (LAN)
Jeg har oprettet adgang til netværket og skrevet hvad jeg lavede.
Jeg har installeret en printer bå min bærebare og skrevet hvad jeg lavede.

Men det ser ikke ud til at du har afprøvet det endnu.............................................

Annuller spørgsmålet
Fra : Smukke_Ole

Dato : 18-02-08 12:40

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål